مجلس انقلابی؛ نخستین آزمون ضدفساد

علی فریدونی‪-‬ با وجود اینکه به اعتبار رشته تحصیلی و مسئولیتم ده‌ها مقاله در زمینه‌های کشاورزی نوشته و در نهایت بصورت کتاب در چاپخانه سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) به زیور چاپ آراسته شد (12 سال فراز و فرود بخش کشاورزی)؛ اما با مشاهده فسادهای متواتر در دستگاه‌های دولتی وحکومتی و بویژه اخیرا در قوه قضاییه، بنظرم رسید که بد نیست با استفاده از تخصصم (گیاه‌پزشکی) که پیشگیری را مقدم بر درمان می‌داند! نکته‌ای را به جناب رئیسی (که بنظر می‌رسد عزمش برای مقابله با فساد جزم است) یادآوری نمایم.
این نکته را بصورت وجیزه‌ای تحت عنوان "واکسیناسیون به فساد، با تشویق رسانه‌های آزاد و افشاگر" و از طریق یکی از روزنامه‌های معتبر پایتخت به استحضار ایشان رساندم (شرق - 22خرداد 99 صفحه 1) و حال از طریق روزنامه وزین آفتاب‌یزد و از منظر دیگری این موضوع را به عنوان یکی از گشایش‌های در حال حصول واکاوی نموده‌ام.
خوشبختانه چندشب قبل؛ ایشان در یک مصاحبه تلویزیونی (که بمناسبت آغاز هفته قوه قضاییه برگزار شد) به نکته مورد درخواست بنده پرداخته و اظهار داشت:" گزارش سوت‌زن‌ها، اعم از گروه‌های مردم‌نهاد (NGOs) و خبرنگاران و اصحاب‌رسانه، مانند گزارش دادستان قابل پیگیری است و حتما بدانند که از این حیث در امانند." ادعا نمی‌کنم که اظهارات آقای رئیسی در این مصاحبه؛ متاثر از مقاله10 روز پیش بنده بوده است! ولی یقین دارم آن مطالب از چشمان تیزبین مشاورین ایشان پنهان نمانده و در چنین موضع‌گیری، بی‌تاثیر نبوده که در جای خود نویدبخش است!
البته مطالبی که اخیرا در روزنامه "شرق" منتشر شد، قبلا و با ادبیاتی دیگر در سال 90 به استحضار رئیس وقت قوه قضاییه رسید! (90 اقتصادی در90، ماهنامه گزارش، دی‌ماه 90) اما ظاهرا ایشان مشغله‌های دیگری داشت و فرصت پرداختن به اینگونه مسائل پیش‌پا افتاده را نداشته است! مسائلی که اگر با اتکاء به گزارش‌های رسانه‌ها و مقاله بنده، اراده‌ای برای حل آنها بود، اینک بصورت دُملی چرکین بنام "سلطان رشوه" وآن‌هم درحوزه ریاست قوه قضاییه؛ بروز و ظهور نمی‌یافت!


اینکه آقای رئیسی مبارزه با فساد را از داخل قوه قضاییه شروع کرده، امر مبارک و امیدوارکننده‌ای است؛ همانطور که خودش در مصاحبه اخیرش با سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود؛ در پی دادن امان‌نامه به "سوت‌زن"‌ها عموما و خبرنگاران خصوصا است. کاری که حدود 70 سال قبل در آمریکا تحت عنوان "رسانه‌های افشاگر افتضاحات" بدان توجه نموده و اینک محصولش را می‌چینند. کما اینکه امروز ترامپ به میزانی که از این نوع رسانه‌ها می‌ترسد، از کنگره نمی‌ترسد!
در خاتمه ضمن تحسین مجدد جناب رئیسی بخاطر اراده در ارائه امان‌نامه به تشکل‌های غیردولتی (NGOs) و بویژه رسانه‌های افشاگر؛ از آحاد خبرنگاران ضدفساد و بویژه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، انتظار می‌رود به فوریت این نظر را بصورت طرح به مجلس انقلابی پیشنهاد دهند تا آن‌را بصورت قانون درآورند! کما اینکه این پیشنهاد مسبوق به سابقه است؛ چه وقتی‌که مرحوم شاهرودی رئیس فقید قوه قضاییه از حقوق شهروندی سخن گفت، مجلس فورا با همکاری اصحاب رسانه، طرحی را در این زمینه تهیه و تبدیل به قانون نمود!
چه، در غیر این صورت با تغییر رئیس قوه قضاییه در آینده، هر آیینه احتمال بازگشت به رویه‌های مرسوم سابق (که بجای تعقیب عنصر فاسد، خبرنگار و گزارش‌کننده به دردسر می‌افتاد) وجود دارد..!
رجاء واثق دارم، مجلسیانی که خودشان را پیشتاز مبارزه با فساد می‌دانند، از سخنان اخیر آقای رئیسی استقبال نموده و طرح پیشنهادی ارباب جراید و اصحاب رسانه در زمینه" دادن امان‌نامه به خبرنگاران افشاگر" را به‌سرعت مبدل به قانون می‌نمایند! قانونی که با پشتگرمی‌خبرنگاران به حمایت قاطع قوه قضاییه؛ به‌قول ما گیاه‌پزشکان "پیشگیری، مقدم بر درمان است" مانع از وقوع مفاسدی مشابه آنچه این ‌روزها با ظهور سلطان‌های جورواجور در اتمسفر اقتصادی کشورمان مشاهده می‌گردد شوند! شعاری که در همه عرصه‌ها و بخش‌ها اعم از دولتی و حکومتی، قابل اجراست.
*عضو هیئت علمی‌و عضو سابق انجمن گیاه‌پزشکان