پای دلار به معاملات طلا و سکه باز شد


کورش شرفشاهی: ثبات مهمترین عامل تاثیر گذار بر ماندگاری اقتصاد هر کشوری است، همانطور که آشفتگی باعث ویرانی اقتصاد می شود. اما با کمال تاسف در تمامی سالهای پس از انقلاب تنها چیزی که وجود نداشت، ثبات اقتصادی بوده است. وقتی با نسل جوان از دلار ۷ تومانی و به تبع آن از همه چیز ارزان سخن می گوییم، گمان می کند که سرشوخی داریم زیرا امروز طعم تلخ دلار ۲۰ هزار تومانی و به تبع آن همه چیز گران را چشیده است. اما یکی از مواردی که به آشفته بازار کشیده، قیمت طلاست. سکه به مرز ۱۰ میلیون تومان نزدیک شده و همچنان هیچ نظم و ترتیبی وجود ندارد و بدتر اینکه فساد و بحران های جدی تری را به دنبال دارد، اما سوال اینجاست که چه عواملی باعث این آشفته بازار شده است. در این رابطه با محمد اسدی جوزانی رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر گفت وگو کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ارزش پول ملی روز به روز کاهش می یابد و بی ارزش شدن پول ملی بر همه چیز تاثیر منفی می گذارد گفت: یکی از مواردی که از بی ارزش شدن پول ملی دچار زیان شده و چالش های فراوانی را رقم زده، بازار سکه و طلا است. امروز قیمت هر سکه بهار آزادی از مرز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرده و اگر کسی بخواهد در روز ۲۰ سکه بهار آزادی جابجا کند، باید نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان نقدینگی را جابجا کند، این در حالی است که سیستم بانکی اجازه نقل و انتقال این حجم پول را نمی دهد.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر با اشاره به اینکه امروزه اگر کسی بخواهد بیش از ۱۵ میلیون تومان پول نقد به بانک ببرد و به حسابش بخواباند، می بایست فرم پولشویی پر کند گفت: هنگامی که با مسئول بانک در این مورد مذاکره و انتقاد میکنیم، پاسخ می دهد که این قانون است. جالبتر اینکه با بانکهایی که مدتهاست با آنها کار میکنیم و کارکنان بانکها ما را به خوبی می شناسند و از شغل ما آگاهی دارند نیز مشکل داریم.

وی با اعلام اینکه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان را نمی شود در نظام بانکی جابجا کرد گفت: همین امر باعث شده که در جابجایی طلا و مبادلات بین طلافروشان اشکالات بسیاری به وجود بیاید.

اسدی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل بی ارزش شدن پول ملی، بسیاری از تجارت ها به چالش کشیده شده است گفت: امروزه افرادی میتوانند تجارت و معامله کنند که همدیگر را بشناسند و به قول همدیگر اطمینان داشته باشند. در این صورت می بایست طلا را به خریدار بدهند و پول آن را بعدها بگیرند یا به صورتی دریافت کنند که قانون بانکی اجازه میدهد.

وی با اشاره به اینکه امروز قیمت طلا لحظه ای شده است گفت: وقتی که خریدار پول طلا را کارت به کارت می کند ۲۴ ساعت بعد پول به حساب فروشنده می آید، این در حالی است که قیمت طلا در بازار لحظهای تغییر می کند و همین امر باعث شده که خرید و فروش طلا به مشکل بخورد.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر گفت: تمام مشکلات نظام بانکی باعث شده خرید و فروش طلا به صورت نقدی باشد. اما به دلیل آنکه قیمت طلا بسیار بالا رفته، گرفتن پول نقد و جابجا کردن آن نیز مشکلات خاص خودش را دارد. کسی که ۱۰۰ گرم طلا می خرد، می بایست ۱۰۰ میلیون تومان بابت آن بپردازد. اکنون سوال اینجاست که چه کسی جرات می کند ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد را در بازار دست بگیرد و از این مغازه به آن مغازه ببرد تا بتواند طلای مورد نظرش را خریداری کند. اگر هم فردی جرات و توان این کار را داشته باشد، طلافروش برای بردن این پول به بانک و تحویل دادن آن به مسئول بانک مشکل دارد، زیرا بر اساس قانون بانک، واریز بیش از ۱۵ میلیون تومان پول نقد نیاز به پر کردن فرم پولشویی دارد.

وی از ارتباط طلا و ارز خبر داد و گفت: تمامی مشکلات بی ارزش شدن پول ملی، باعث شده تا فروشندگان در مقابل طلا دلار دریافت کنند. از آنجا که قیمت یک اسکنانس ۱۰۰ دلاری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می شود، فردی که صد گرم طلا خریده با ۵۰ برگ اسکناس ۱۰۰ دلاری می تواند مبلغ طلایی که خریده را بپردازد. نتیجه بی ارزش شدن پول ملی این است که در بسیاری از معاملات بازار دیگر ریال جایی ندارد.

اسدی جوزانی با ابراز تاسف از اینکه در حالی که در ایران زندگی می کنیم، حتی برای تجارت داخلی و خرید و فروش معمولی ناچار هستیم با دلار معامله کنیم گفت: نتیجه ضعف نظام بانکی این است که بسیاری از معاملات در داخل کشور به وسیله دلار انجام می شود که همین امر باعث رونق بازار دلار و افزایش قیمت آن شده است.

وی با اعلام اینکه امروز خرید و فروش طلا بسیار خطرناک و حساس شده است گفت: افرادی که همدیگر را می شناسند، ناچار هستند پول طلا را نگیرند اما طلا را تحویل بدهند و منتظر باشند تا خریدار پول را به حساب آنان واریز کند. اما از آنجا که قیمت طلا بسیار گران شده است، هنگامی که مبلغ معامله از عددی فراتر میرود، پول طلا از سوی بانک بلوکه میشود.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر با اشاره به اینکه امروزه اگر فردی بیش از دویست میلیون تومان را یکباره به حساب خود واریز کند، باید منشاء آن را برای بانک مشخص کند گفت: بدین معنا که بانک باید بداند این پول از کجا آمده؟ آیا ملک خریده یا تجارتی کرده یا ارثی به او رسیده یا دلیل دیگری دارد.

وی افزود: بتازگی یکی از همکاران ما که پنج میلیارد تومان طلا جابجا کرده و پول آن را به صورت دو و نیم میلیارد تومان در ۲ بانک جداگانه به حساب خود واریز کرده بود، یک بار متوجه می شود که بانک پول های او را بلوکه کرده و اکنون مدتهاست به دنبال آن است تا این پول های بلوکه شده را از دست بانک خارج کند. حتی اعلام می کند که حاضر است ۵۰۰ میلیون تومان آن را رشوه بدهد تا بتواند پول های خودش را از بلوکه شدن بانک خارج کند. اسدی جوزانی با اشاره به اینکه قیمت یک کیلو طلا ۱۰۰ میلیون تومان است و عمده فروشان و بنکداران طلا گاهی در روز ۵ تا ۱۰ کیلو گرم طلا را جابجا می کنند گفت: معامله بسیاری از بنکداران و فعالان بازار طلا حداقل یک میلیارد و گاهی تا ۱۰ میلیارد تومان میرسد. اما تصور کنید که این پول را چگونه می توان در حساب بانکی و از طریق نظام بانکی جابجا کرد؟

وی با تاکید بر اینکه وقتی پول بی ارزش می شود، مسوولان باید برای آن چاره اندیشی کنند گفت: براستی امروز ۱۰ میلیون تومان ارزش یک میلیون تومان دو سال قبل را هم ندارد، اما قوانین همچنان سفت و سخت است و مسوولان گمان می کنند که ۱۰ میلیون تومان امروز با ۱۰ میلیون تومان چند سال قبل که قوانین تصویب شده، برابر است.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر با اشاره به اینکه امروزه افرادی که پولهای کلان در بانک جابجا می کنند، متهم به فساد و پولشویی می شوند گفت: متاسفانه بی ارزش شدن پول ملی باعث این سوءتفاهم شده و کسانی که اطلاعات درستی از قوانین بانکی ندارند و یکباره پول خود را به حساب بانکی واریز می کنند، قدرت استفاده از آن پول را به دلیل قوانین بانکی از دست می دهند و بدتر اینکه در نظام بانکی از آنان به عنوان متهمان پولشویی و فساد یاد می شود.

وی گفت: باید به سرعت قوانین بانکی را اصلاح کنند یا آنکه دادگاههای ویژهای برای این موارد تعیین کنند که وقتی پول به دلیل قوانین نامناسب بلوکه میشود، به سادگی امکان باز پس گرفتن آن وجود داشته باشد.

اسدی جوزانی گفت: بانکها نیز بدشان نمی آید که پولهای کلان مردم را به بهانه استفاده از قوانین ناکارآمد و تاریخ مصرف گذشته برای مدت ها در حسابهای خود نگه دارند، بدون آنکه سود و و بهره آن را به صاحب پول بپردازند گفت: متاسفانه نظام بانکی آنقدر ایراد دارد که اگر فردی تسهیلاتی دریافت کرده باشد و اقساط آن یک ماه به تأخیر بیفتد، بانک جریمه دیرکرد پرداخت قسط را دریافت می کند، اما بابت پول هایی که به بهانه های مختلف و بدون منشا قانونی در نظام بانکی بلوکه میشود، ریالی سود در نظر نمیگیرند.

رییس انجمن پخش کنندگان طلا وجواهر افزود: این در حالی است که صاحب پول به دلیل دسترسی نداشتن به نقدینگی خود، توان معامله و تجارت را از دست داده و زیان های فراوانی از این بابت متحمل شده است. هنگامی که فعالان اقتصادی هیچ نقشی در به وجود آمدن بحران های اقتصادی کشور ندارند، چرا باید در زیان های ناشی از سوء مدیریت سهیم باشند و تاوان بپردازند؟