سرمایه گذاری ۱۴۳ هزار میلیارد ریالی برای ساخت نیروگاه های خورشیدی


گروه انرژی: وزیر نیرو از سرمایهگذاری ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاههای خورشیدی در کشور خبر داد.

بهگزارش ایسنا، رضا اردکانیان در آیین بهرهبرداری همزمان از ۱۰ پروژه صنعت آب و برق که در نهمین هفته از پویش #هرهفته الف _ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه این سرمایهگذاری، ۸۳۴ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار است و ۹۵ درصد اقدامهای دولت در این بخش تاکنون محقق شده است.

وی با اشاره به بهرهبرداری از ۶ پروژه نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان فارس گفت: تاکنون در چارچوب پویش سه نیروگاه خورشیدی به بهرهبرداری رسیده که با بهره برداری طرحهای دیگر به ۹ نیروگاه میرسد. اردکانیان گفت: در زمان حاضر ۱۶۰ شرکت خصوصی برای ساخت تجهیزات و بهرهبرداری نیروگاههای خورشیدی در کشور فعالیت دارند.

اردکانیان با بیان اینکه وعده کردیم امسال ۲۵۰ طرح را با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان افتتاح کنیم که تاکنون ۲۵ پروژه با سرمایهگذاری ۹۱۰۰ میلیارد تومان به ثمر رسیده است، گفت: از طرحهای به بهرهبرداری رسیده در چارچوب پویش از ابتدای امسال تاکنون می توان به سه سد در استانهای ایلام، خراسان جنوبی و آذربایجان غربیز، ۲۲ هزار هکتار شبکه در استان ایلام، آبرسانی به یک شهر جدید در استان مرکزی، آبرسانی به ۱۵ روستا در استان خراسان جنوبی، ۴ تصفیهخانه فاصلاب در استانهای قم و تهران، سه نیروگاه حرارتی در استانهای تهران، بوشهر و لرستان، سه نیروگاه تجدیدپذیر و تعداد قابل توجهی پستهای برق و خطوط انتقال اشاره کرد.

سال گذشته حتی تا آستانه جیرهبندی آب در شهر شیراز رفته بودیم

وی از مهمترین پروژههای آبرسانی به کلانشهر شیراز اشاره کرد و افزود: تابستان سال گذشته حتی تا آستانه جیرهبندی آب در شهر شیراز رفته بودیم که شرایط با همراهی مردم در مصرف، مدیریت شد؛ اما این دغدغه از امسال تا سالهای بعد مرتفع است.وزیر نیرو با بیان اینکه این طرح بزرگ شامل خطوط لوله، تصفیهخانه آب، ایستگاههای پمپاژ و تونل است که مشکل آب شرب و بهداشت جمعیت قابل توجهی را برطرف میکند، گفت: در عرصههای مختلف از جمله آب شرایط کشور ما نسبت به متوسط جهانی و منطقه شرایط بسیار خوبی است.اردکانیان افزود: این طرح بزرگ شامل خطوط لوله، تصفیهخانه آب، ایستگاههای پمپاژ و تونل است که مشکل آب شرب و بهداشت جمعیت قابل توجهی را برطرف میکند.

دسترسی ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری به آب سالم و پایدار

اردکانیان تاکید کرد: درحال حاضر ۱۵ درصد جمعیت شهری دنیا با وجود تمام تلاشهای انجام شده هنوز به آب پایدار دسترسی ندارند و ۳۷ درصد جمعیت روستایی بدون دسترسی هستند. در کشور ما ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری به آب سالم و پایدار دسترسی دارند و در روستاها هم این نسبت ۸۲.۵ درصد است و از متوسط جهانی بسیار بالاتر هستیم.وی ادامه داد: در جمعیت شهری همپای کشورهای توسعه یافته در جمهوری اسلامی ایران در زمینه شبکههای آب برای شرب و بهداشت کار شده و برای روستاها هم فعالیتهای خوبی در حال انجام است. اردکانیان افزود: طرح آبرسانی به شیراز شامل تصفیهخانه بزرگی است که سی و هفتمین تصفیهخانه به بهرهبرداری رسیده در دولت تدبیر و امید بوده و تا پایان دولت به رقم ۵۴ تصفیهخانه آب خواهیم رسید. وزیر نیرو افزود: در استان فارس علاوه بر تصفیهخانه فاضلاب، همچنین شش پروژه نیروگاه تجدیدپذیر افتتاح خواهد شد. نیروگاههای خورشیدی، پروژههای بزرگی هستند که در شهرستانهای مختلف استان فارس با سرمایهگذاری بخش خصوصی به بهرهبرداری میرسد.به گفته اردکانیان وزارت نیرو خریدار برق از شرکتهای خصوصی که برای ساخت تجهیزات و سایر فعالیتهای نیروگاههای تجدیدپذیر تاسیس شدهاند است و به صورت تضمینی هم خریداری میکند، قرارداد بلندمدت هم میبندیم.

بهرهبرداری ۴۳ سد در ۸۳ ماه گذشته

اردکانیان با اشاره به بهرهبرداری ۴۳ سد در ۸۳ ماه گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید افزود: یعنی هر دو ماه یک سد به بهرهبرداری رسیده است. ۱۵ سد دیگر هم مطابق برنامه تا پایان دولت به نتیجه میرسد و گزارش میدهیم که در این دولت هر ۵۰ روز یک سد مخزنی به ثمر رسیده است.وی افزود: سد شرفشاه، سد مهمی در مجموعه چرخه طرحهای توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور است که با اجازات مقام معظم رهبری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرا شده و در تامین آب شرب سومار و نفت شهر و حقآبههای کشاورزی و توسعه این بخش نقش دارد.