ضرورت اخذ مالیات از اراضی رها شده


محمد سرگزی

عضو کمیسیون عمران مجلس

امروزه با معضلات بسیاری در زمینه بی ارزش شدن پول ملی و نبود ثبات اقتصادی رو به رو هستیم و همین امر باعث شده تا مردم ریال را به هر چیزی که فکرشان می رسد، تبدیل کنند. یکی از این موارد خرید زمین و آپارتمان است که باعث چالش جدی در این بخشها شده است. در شرایط کنونی حجم زیادی از این اراضی و ساختمان ها در شهرها و کلانشهرها وجود دارد، بخشی از مالکان این اراضی، با هدف کسب سود بیشتر، اراضی را رها باقی گذاشته اند تا در زمان مناسب آن را به فروش برسانند، البته برخی نیز به دلیل عدم تمکن مالی قادر به ساخت و ساز در اراضی یا تکمیل ساختمان های نیمه کاره خود نیستند.

از سوی دیگر یکی از مشکلات اصلی در حوزه تولید مسکن، بحث تأمین زمین برای ساخت و ساز است، بنابر این رفع این مسئله می تواند سرعت بیشتری به روند تولید مسکن در کشور دهد. اما چون نمی توان مانع این گونه اقدامات از سوی مردم شد، باید به ابزارهای دیگری متوسل شد. در شرایط کنونی می توان برای اراضی بایر و رها شده مالیات اعمال کرد تا صاحب این اراضی مجبور شود که یا زمین را فروخته و یا اینکه در زمین ساخت و ساز انجام دهد.

بی شگ اخذ مالیات از اراضی رها شده و ساختمان های نیمه کاره موجب افزایش آمار ساخت و ساز و تولید مسکن می شود، زیرا با اجرای این قانون، نگهداری زمین و عدم ساخت و ساز برای مالک صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

در شرایط کنونی میتوان همزمان با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، از اراضی رها شده نیز مالیات اخذ کرد تا روند توسعه بازار مسکن سرعت گیرد.از طرف دیگر می توان در زمان صدور پروانه ساخت مالیات ها را طبق شرایطی افزایش داد تا سازنده مجبور شود طبق زمان بندی مسکن را ساخته و تحویل دهد.