راهبرد وحدت و انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 چیست؟ کار دشوار وارثان شعسا

بعد از استعفای رئیس و نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، سرنوشت این شورا در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. بسیاری از تحلیلگران، این سازوکار را موقتی دانسته و کار آن را پس از انتخابات مجلس یازدهم، پایان یافته تلقی می‌کنند. حالا برخی افراد و گروه‌های عضو شعسا هم ساز جدایی و آهنگ جدیدی کوک کرده‌اند؛ نکته این جاست که این سازهای متنوع و پراکنده، کار سختی برای اجماع دوباره اصلاح‌طلبان خواهند داشت و فرصت تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم محدود است. به همین دلیل است که سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مبهم ارزیابی می‌شود.
برخی از حزب فراگیر اصلاح‌طلبان می‌گویند و عده‌ای هم سازوکار پارلمان اصلاحات – که پیش‫تر هم در برابر شعسا پیشنهاد شده بود – را مطرح می‌کنند. صحبت از نواصلاح‌طلبی هم هست و البته برخی احزاب اصلاح‌طلب هم شعار بازگشت به عملکرد حزبی مستقل و نه جناحی را سر می‌دهند. در این میان اصلاح‌طلبان با چالش کاهش سرمایه معنوی و انسانی خود نیز درگیرند. عملکرد حسن روحانی که در ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان پیروز شد، در دور دوم ریاست جمهوری‌اش با انتقادهای فراوان مواجه شد و فراکسیون امید در مجلس دهم هم نتوانست انتظارهای بدنه اجتماعی حامی اصلاح‌طلبان را چنان که باید پاسخگو باشد.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به  ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات 98، اظهار کرد: در این انتخابات، شورای ‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اثرگذاری خود را از دست داد و منجر به استعفاها شد. مساله اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری1400، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیست. وی تصریح کرد: کارکرد این شورا عمدتا در انتخابات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که نیازمند انتخاب و تایید لیست است، ولی در انتخابات ریاست جمهوری که یک فرد باید انتخاب و روی آن اجماع شود، تصمیم معمولا با بزرگان اصلاحات است. در این انتخابات نیز اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد، در سطح بزرگان صورت خواهد گرفت. وی معتقد است که عملکرد اصلاح‌طلبان در حوزه دولت، مجلس و احزاب با نفوذ در انتخابات اسفند 98 قدری هیجانی و منفعلانه بود و می‌شد با تدبیر بهتری عمل کرد. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند مانند انتخابات مجلس یازدهم حضور جدی و رسمی در انتخابات نداشته باشند، طبیعتا از صحنه رسمی سیاست دست‫کم برای کوتاه‌مدت حذف می‌شوند. وی درباره اینکه آیا شخصیت رای‌آوری برای اصلاح‌طلبان باقی مانده است، تصریح کرد: اگر اجماعی صورت گیرد و برنامه و ایده درست و قابل قبولی برای مردم وجود داشته باشد، در فاصله زمانی کوتاهی در اواسط یا اواخر زمستان 99، می‌توان یک شخصیت را به جامعه معرفی کرد. مشکل اصلاح‌طلبان بیش از شخص بر روی راه، فکر و برنامه است و باید آن را حل کنیم. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی جریان اصلاحات و میانه‌روی در طول این دوره، فقدان عملگرایی و واقعگرایی است، گفت: مردم باید احساس کنند که اصلاح‌طلبان برای همین شرایط و محدودیت‌ها برنامه اجرایی و عملی دارند که مشکلات را کاهش دهند وگرنه بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به پای صندوق رای نمی‌آید.
از سوی دیگر، غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در ارتباط با آینده شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: عمر شورای عالی با توجه به شرایط و علت تشکیل شدنش در انتخابات‌های ۹۲، ۶۴ و ۹۸ به پایان رسیده‌است. امروز با توجه به شرایط جدید و استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان که قصد حضور با کاندیدای حداکثری در انتخابات را دارند، طبیعی است به راه‌حل‌های جدیدی نیاز داریم. با توجه به نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور درباره حضور احزاب در یک جبهه و نه بیش‌تر، نوع چینش احزاب اصلاح‌طلب در یک جبهه واحد باید با نظر و همفکری تمام گروه‌ها، احزاب و افراد سیاسی این جناح باشد. وی یادآور شد: برای حضوردر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیاز به همفکری و همراهی مجدد تمام احزب اصلاح‌طلب هستیم. این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تشکیل یک جبهه جدید در جریان اصلاحات و یا ایجاد پارلمان اصلاحات وجود دارد، گفت: پارلمان اصلاحات یعنی نمایندگان تمام اصلاح‌طلبان  کشور در آن جلسه حضور داشته باشند. با توجه به اینکه در یک جبهه سیاسی امکان تامین حقوق مالی برای اعضاء وجود ندارد، خود به خود بعد از چند جلسه حضور نمایندگان استانی منتفی می‌شود و ترکیب هیئت رئیسه باقی می‌ماند، که به لحاظ شکلی شبیه  شورایعالی می‌شود. انصاری یادآور شد: براساس تجربه گذشته می گویم پارلمان اصلاحات شعار قشنگی است؟، اما تحققش عملا ممکن نیست. وی افزود: در این که شورایعالی هم نقص‌هایی وجود داشت و در آن شکی نیست؛ اما در اینکه پارلمان اصلاحات به عنوان بحثی ۲۰ ساله امکان تحقق ندارد، هم شکی نسیت.هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان با ایده جمنا در این امر شکست خوردند. این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پایان گفت:  به زودی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به جمع بندی خواهند رسید. در صورتی که امکان حضور کاندیدای صد در صد اصلاح‌طلب در  انتخابات آزاد وجود داشته باشد در انتخابات حضور پررنگی خواهند داشت.
سایر اخبار این روزنامه
حضور چهره‌های شناخته‌شده در عرصه تبلیغات چقدر موثر است؟ عطر «محمدزاده»، بوی «تهرانی»! محمدرضا ستاری جدال برجامی در شورای امنیت روابط ایران و ترکیه در گذر زمان چگونه پیش رفته است؟ فراز و نشیب‫های رابطه با همسایه شمال غربی ‫معاون عمرانی وزارت کشور: همه مسافران باید از ماسک بزنند «ابتکار» تاثیر جذب نقدینگی توسط بازارهای اقتصادی بر تورم را بررسی کرد سود برابرتر ثروتمندان از رشد بازارها راهبرد وحدت و انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 چیست؟ کار دشوار وارثان شعسا «ابتکار» اما و اگرهای برگزاری و تبعات عدم برگزاری کنکور را بررسی می‌کند مصائب کنکور 99 رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:مبتلا شدن به کرونا ننگ و عار نیست جزئیات نخستین جلسه محاکمه در ترکیه شاهدان عینی علیه نزدیکان ستاد دیه اعلام کرد آزادی ۱۴۰ زندانی جرائم غیرعمد در «دهه کرامت» تهرانی‌ها اگر جای رومینا بودند چه‌کار می‌کردند؟ تحلیل و ارزیابی نشست اخیر سازمان ملل درخصوص قطعنامه 2231