با مردم صحبت كنيد تا تاب آوري‌ها بالا برود

آرمان ملي- اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور که اين روزها در اوج بحران‌هاي اقتصادي وظيفه هدايت شرايط کنوني کشور را برعهده دارد و در شرايطي که بسياري از مقامات از زير بار مسئوليت شانه خالي مي‌کنند به عنوان مرد اول اقتصادي سياسي و اجرايي کشور کماکان در ميدان مبارزه با تحريم‌هاي کمرشکن آمريکا و هم‌پيماني اروپايي‌ها با آن ايستاده است، در ديدار جمعي از علما و روحانيون از وقوع شرايط بهتر در آينده سخن گفت. اظهارات جهانگيري در حالي صورت مي‌گيرد که فشارهاي اقتصادي امروز در طول تاريخ بي‌سابقه بوده است و بسياري اعتقاد دارند که از اين حيث عملکرد دولت با توجه به شرايط تحميلي موجود لااقل در زمينه‌هايي قابل دفاع است. جهانگيري امروز نيز در همان قد و قامت نقش ضربه‌گير دولت به دليل فشارهاي کنوني بر کشور و طبيعتا حمله‌هايي که به اين واسطه به دولت مي‌شود را ايفا مي‌کند؛ از همين روي تلاش داشت ضمن پذيرش ضعف‌ها که بايد درصدد حل آن بود، نيمه‌هاي پر ليوان را که هنوز به آن چشم اميد است نيز مطرح کند. معاون اول رئيس‌جمهور در نشستي با جمعي از علما و روحانيون بيان کرد: آمريکايي‌ها دنبال فروپاشي اقتصاد رفتند، البته اقتصاد ما نيز از تحريم‌ها آسيب ديده، اما الان که از هر دو هدف خود نااميد شده‌اند، مطرح مي‌کنند که ايران پاي ميز مذاکره بيايد و چراغ سبز هم نشان مي‌دهند. دکتر اسحاق جهانگيري اظهار کرد: بايد گروه‌هاي مورداعتماد مردم با زبان مردم با آنها سخن بگويند و شرايط را تبيين کنند تا با همراهي يکديگر بتوانيم از اين مرحله حساس و سخت عبور کنيم. وي تصريح کرد: اقدامات دولت تدبير و اميد مثبت و قابل دفاع در هر جلسه و مناظره‌اي است.
مسائل مردم براي روحانيون پراهميت است
معاون اول رئيس‌جمهور عصر شنبه در نشست هم‌انديشي با جمعي از علما و روحانيون ضمن تبريک ميلاد امام رضا (ع)، نقش تاريخي روحانيت در تاريخ ايران را خاطرنشان کرد و گفت: مهم‌ترين عاملي که موجب ايجاد اين نقش در نقاط عطف تاريخ اين کشور شد و در ذهن و ياد ملت ايران يادگار ماند، نحوه ارتباط روحانيت با مردم و بدنه اجتماعي بوده است. ايسنا نوشت، اسحاق جهانگيري اظهار داشت: مردم روحانيت را گروهي مرجع مي‌دانند که در تلخ و شيرين زندگي آنها همراهشان بوده است. اين نقش بسيار تعيين‌کننده و مهم است و در حوادثي نظير کرونا نيز آثار آن به‌وضوح مشخص شد. وي با اشاره به نقش مراجع عظام و روحانيت در داستان کرونا گفت: آنها نشان دادند که به سلامت مردم نگاه ويژه‌اي دارند و کمک کرده‌اند تا از شيوع بيماري جلوگيري کنيم. متوليان بقاع متبرکه با ستاد ملي مبارزه با کرونا بهترين همکاري را انجام دادند اين انتخاب جزو انتخابات نادري است که توانستيم بدون کمترين دغدغه و در جهت سلامت مردم نماز‌هاي جمعه و جماعت يا برخي مراکزي که با دل مردم ارتباط دارد نظير حرم امام‌رضا (ع)، شاهچراغ و حضرت‌معصومه (س) تعطيل شود. جهانگيري تصريح کرد: روحانيون ايران نشان دادند که مسائل مردم براي آنها بسيار پراهميت است و در عين حال به نظر متخصصان امر نيز اعتماد کردند. همين همراهي و همفکري و به صحنه آمدن باعث شد تا اين لحظه نسبت به کشور‌هاي پيشرفته صنعتي از وضعيت بهتري در مقابله با کرونا برخوردار باشيم. وي با تاکيد بر اينکه نهاد روحانيت يکي از سرمايه‌هاي مهم براي کشور است و بايد از آن حفاظت شود به مسائل مطرح‌شده در جلسه پيرامون مشکلات اقتصادي، معيشتي و فرهنگي مردم اشاره کرد و گفت: ما در شرايط خاص و ويژه‌اي قرار گرفته‌ايم و دولت نسبت به اين مسائل واقف است و به دنبال راهکار و اتخاذ تصميماتي است تا از دغدغه مردم بکاهد.
گروه‌هاي مورداعتماد با مردم صحبت کنند


معاون اول رئيس‌جمهور در تبيين شرايط خاص کشور به همه‌گيري بيماري کرونا و آثار منفي آن بر اقتصاد جهاني اشاره کرد و گفت: کشور‌هاي بزرگ که ادعا و توانمندي فراواني در حوزه اقتصادي و پزشکي دارند دچار رکود و نزول اقتصادي شده‌اند که از رکود اقتصاد جهاني سال 1930 نيز بزرگ‌تر است. در آمريکا که به‌تنهايي 30 درصد توليد ناخالص دنيا را به خود اختصاص داده، 40ميليون نفر بيکار شده‌اند و البته هيچ‌کدام از مراکز پزشکي و درماني دنيا تاکنون نتوانسته‌اند داروي خاصي براي مقابله با کرونا پيدا کنند. وي ادامه داد: ايران نيز به‌طور طبيعي با پيامد‌هاي منفي کرونا مواجه شده است و در مسائل اقتصادي و اجتماعي شاهد اتفاقاتي هستيم که البته تا حد زيادي در کنترل شرايط توفيق داشته‌ايم. در عين حال ايران با مساله تحريم نيز روبه‌رو است، تحريم‌ها در دوره قبل که از سوي شوراي امنيت سازمان ملل هم اعمال شد با اين هدف انجام مي‌گرفت که ايران پاي ميز مذاکره بيايد تا مسائل خود را حل و فصل کند، اما اين‌بار تحريم‌هاي آمريکا با اين هدف انجام شد که جمهوري اسلامي جشن 40سالگي پيروزي انقلاب اسلامي را نبيند. جهانگيري افزود: آمريکايي‌ها براي اين کار برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام دادند و به قول خودشان بي‌حساب چنين ادعايي مطرح نمي‌کردند، چون مي‌دانستند بعدا قابل ارزيابي است و وقتي از تحقق اين هدف خود مايوس شدند به دنبال فروپاشي اقتصاد رفتند، البته اقتصاد ما نيز از تحريم‌ها آسيب ديده، اما الان که از هر دو هدف خود نااميد شده‌اند، مطرح مي‌کنند که ايران پاي ميز مذاکره بيايد و چراغ سبز هم نشان مي‌دهند. معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به تنگنا‌هاي ايجادشده از تحريم‌ها در فروش نفت، گفت: نفت به عنوان اصلي‌ترين منبع درآمد ايران تحت شديدترين تحريم‌ها قرار گرفته است، در تحريم‌هاي گذشته سقف فروش 1ميليون بشکه نفت براي ايران تعيين شد که در آن مقطع تا 900هزار بشکه نفت مي‌فروختيم، اين‌بار آنها گفتند که بايد فروش نفت ايران صفر شود که بحمدلله موفق نشدند. وي تاکيد کرد: بايد کاري کنيم تا علاوه‌بر حفظ چارچوب کشور و اقتصاد از طبقات ضعيف جامعه حمايت شود، شرايط حساس و پيچيدگي امور ايجاب مي‌کند تا قدرت تاب‌آوري مردم و نظام مديريتي کشور را بالا ببريم و اين تنها با حرف انجام نمي‌شود. جهانگيري ادامه داد: بايد گروه‌هاي مورداعتماد مردم با زبان مردم با آنها سخن بگويند و شرايط را تبيين کنند تا با همراهي يکديگر بتوانيم از اين مرحله حساس و سخت عبور کنيم.
جهانگيري تاکيد کرد که اقدامات انجام‌شده در دولت تدبير و اميد با هيچ دوره‌اي در گذشته قابل مقايسه نيست. معاون اول رئيس‌جمهور آزادسازي سهام عدالت را يکي از کار‌هاي پراهميت در کشور برشمرد و افزود: آزادسازي سهام عدالت مهم‌ترين طرح اقتصادي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران در 40 سال گذشته است و امروز حدود 50ميليون نفر از مردم کشور سهام‌دار مهم‌ترين کارخانه‌ها نظير فولاد مبارکه اصفهان و مس سرچشمه و ... هستند. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: امروز ارزش سهام عدالت براي هر فرد که 500هزار تومان سرمايه‌گذاري کرده بود به حدود 15ميليون تومان رسيده و اين افراد مالک شرعي و قانوني سهام خود در کارخانه‌هاي بزرگ کشور هستند. وي با اشاره به اينکه در شرايط کرونا از مقام معظم رهبري درخواست کرديم که با آزادسازي سهام عدالت موافقت کنند، افزود: ايشان با اين موضوع موافقت کردند و تاکيد فرمودند که مردم را به فروش سهام خود تشويق نکنيد، زيرا مي‌تواند براي روز‌هاي مباداي زندگي مردم به کار آيد. جهانگيري با تاکيد بر اينکه دولت همچنان توصيه مي‌کند که اگر مردم نياز ضروري ندارند سهام خود را نفروشند، خاطرنشان کرد: بانک‌ها نيز اعلام کرده‌اند که آماده هستند به پشتوانه اين سهام، تسهيلاتي به مبلغ 80 درصد ارزش سهام را به مردم پرداخت کنند تا بخشي از مشکلات اقتصادي مردم با اين تسهيلات مرتفع شود و همچنان مالکيت سهام خود را حفظ کنند.