باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم

دکتر ایرج خسرونیا‪-‬ ویروس کرونا مهمان نا خوانده جهان امروز است که هزاران نفر را به کام مرگ و میلیون‌ها انسان را گرفتار و اقتصاد اکثر کشورها را نابود کرده هنوز بعداز چند ماه فعالیت خودرا بیشتر وخطرناک‌تر نموده وبه نظر می‌رسد مدت‌ها باید پذیرای او باشیم زیرا که ما حال تجربه‌ مقابله با ویروسی را داریم که سرعت و سهولت زیادی در انتشار و انتقال خود از فرد بیمار یا ناقل به دیگر افراد دارد. پذیرفتن این تغییرات در سبک زندگی خود موجب حفظ امنیت سلامت می‌شود. افراد بسیاری منتظر کشف واکسن ویروس کرونا مثل واکسن بیماری آنفلوانزا هستند اما به نظر نمی‌رسد واکسن ویروس کرونا تا چند ماه آینده در دسترس عموم بخصوص جهان سوم قرار گیرد واگر هم باشد به نظر می‌رسد طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان،کارایی کافی را نداشته باشد زیرا ویروس کرونا تغییر ژن می‌دهد و بدین خاطر واکسن موثر نیست و تنها راه قطعی برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری هنوز مبتلا نشدن است. بنابراین انسان باید با این ویروس ناشناخته زندگی کند و باید با مشکلات کنار
بیائیم. رعایت بهداشت ومراقبت از خود و دیگران مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد. بررسی‌های اخیرمحققان نشان می‌دهد حتی ویروس کرونا بعد از درمان ممکن است که تا پنجاه روز در گلو ومدفوع حضور داشته باشد و باعث آلودگی افراد دیگر بشود. بدین خاطر تعداد زیادی ازبیماران می‌توانند ویروس کرونا را با خود حمل کرده زیرا تا پنجاه روز هم پس از درمان این ویروس دربدن بیمار وجود دارد لذا باید پیشگیری و مراقبت‌های لازم صورت گیرد. از خبر‌های جدید سازمان بهداشت جهانی، سرایت کم بیماری از افراد ناقل بدون علامت می‌باشد زیرا قبلا گفته شده بود که افراد بدون علامت وناقل باعث شیوع بیماری می‌شوند، در ضمن بررسی‌های اخیر نشان می‌دهدکه انتقال ویروس کرونا از سطوح آلوده بسیار کم می‌باشد اما هشدار‌ها را همیشه باید جدی گرفت. توصیه ما این است که مرتب دست‌های خود را با آب وصابون تمیز نگهداریم وبه علت طولانی بودن اپیدمی با رعایت بهداشت به زندگی خود ادامه دهیم لذا افرادی که هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند باید اول از همه، تلاش کنند تا از عادت تماس دست با صورت جلوگیری کنند و تا آنجا که می‌توانند از قرار گرفتن در اماکن شلوغ پرهیز کنند.
دیگر اینکه شستن دست‌ها را به صورت مداوم توصیه می‌کنیم و استفاده از الکل و ژل ضد عفونی‌کننده را به افراد جامعه پیشنهاد می‌شود. هنگام عطسه و سرفه، جلوی بینی و دهان خود را بگیرید و از انتشار بزاق دهان خود در فضا جلوگیری کنید و بلافاصله، دستمال خود را در پلاستیک‌های در بسته، دور بیندازید. از ارتباط با افرادی که مشکوک به ابتلا این ویروس هستند خودداری کنید. اگر در محیط‌هایی مانند بیمارستان و مراکز پر رفت و آمد کار می‌کنید، حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید و تنفس هوای آلوده را تا حد امکان کاهش دهید. دولت نیز باید با دراختیار گذاشتن وسایل اولیه بهداشتی وکمک به افراد مستمند به این امر مهم کمک کندو سعی شود تمام افراد که وضع مالی خوبی دارند از کمک به دیگران در این برهه زمانی کوتاهی نکنند.