ادعای دوباره میرسلیم بر چگونگی جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس قبل در شهرداری تهران

رویارویی با قالیباف به روش میرسلیم
آفتاب یزد- گروه سیاسی: مصطفی میرسلیم اگرچه برای سال‌ها از سیاست دور بود اما از انتخابات96 که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد میدان شد تا امروز که عنوان نمایندگی مردم تهران را یدک می‌کشد با توپ پر آمده است. او در سال 96 انتقادات بسیاری را نسبت به حسن روحانی مطرح کرد اما در نهایت روحانی نزدیک به 24میلیون رای بدست آورد و میرسلیم کمتر از 500 هزار! این موضوع البته مانع از بلندپروازی‌های او نشد تا جایی که با نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم خود را در هیبت یک کاندیدای بالقوه برای ریاست مجلس اصولگرایان معرفی کرد. با این حال قابل پیش‌بینی بود که اصولگرایان میلی به ریاست او نخواهند داشت و این بار محمدباقر قالیباف بود که توانست ریاست مجلس را به دست آورد. میرسلیم پیش‌از این درباره دخالت‌هایی خارج از مجلس برای انتخاب رئیس گلایه کرده بود اما به نظر می‌رسد او وقتی دید گلایه‌ها اثر ندارد حالا به رویارویی
علنی نسبت به رئیس مجلس یازدهم روی آورده است. او چند روز پیش نسبت به عملکرد هیئت رئیسه و دخالت‌های آن در انتخاب روسای کمیسیون‌ها نیز منتقد بود. وضعیتی که در نهایت منجر به این شد میرسلیم که سودای ریاست بهارستان را داشت دست آخر از رقابت برای ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس نیز دست بکشد. او دیروز در این باره گفت: طی نامه‌ای رسمی از کاندیدا شدن ریاست کمیسیون اصل نود انصراف دادم، کسانی که داوطلب شدند را هیئت رئیسه به یک باره معرفی کرد در حالی که باید امتیاز دهی از سوی هیئت رئیسه برای ریاست کمیسیون اصل نود شکل می‌گرفت و برای فردی که مناسب ریاست کمیسیون است، رای‌گیری می‌شد. این نماینده تهران افزود: کاندیداهای ریاست کمیسیون اصل نود همگی واجد شرایط بودند و هیچ مشکلی با آنها ندارم. من با طرز کار هیئت رئیسه مشکل دارم که به آنها تذکر دادم. به‌خاطر گله‌مندی از هیئت رئیسه از نامزدی ریاست کمیسیون اصل نود انصراف دادم، این برخورد هیئت رئیسه بی‌دلیل بود. میرسلیم در پاسخ به انتقادهایی که او را فردی منزوی در مجلس یازدهم معرفی می‌کنند، گفت: من منزوی نیستم؛ مجلس تازه شروع به‌کار کرده است. انزوا در مجلس مفهومی ندارد، باید دید نمایندگان در کمیسیون‌ها چه فعالیت‌ها و اقداماتی انجام می‌دهند و حاصل و تبعات آن در صحن و جامعه چگونه می‌شود. تازه کارمان در مجلس را شروع کرده‌ایم برخی از کمیسیون‌ها هنوز تشکیل نشده‌اند؛ عجله‌ای نداریم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم موفقیتش در هیئت‌رئیسه بیان کرد: در انتخاب هیئت رئیسه فعالیت‌هایی که از قبل مجلس انجام گرفت منجر به انتخاب چنین هیئت رئیسه‌ای شد. طبق قواعد هیئت‌رئیسه را محترم می‌شمارم، قواعد مردم سالاری را نمی‌توان نادیده گرفت و اعتراض کرد. نمایندگان، هیئت رئیسه فعلی را انتخاب کردند و در این یک سال هم امیدوارم هیئت رئیسه موفق باشد اگر هم توقعات نمایندگان را برآورده نکردند، بحث دیگری است.
> سرگذشت تحقیق و تفحص


میرسلیم در رابطه با رشوه 65 میلیاردی و تفحصی که معلق شد و اظهارات خود در این باره، گفت: همه مدارک را به دستگاه قضائی ارجاع داده‌ام و پیگیری‌ها از جانب آنها انجام می‌شود. اصل موضوع به تحقیق و تفحص زمان حضور قالیباف در شهرداری بر می‌گردد، وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رای نمی‌آورد شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رای نیاورده، تشکر می‌کند. موضوع تحقیق و تفحص مسئله‌ای نیست که از انجام شدنش ناراحت و یا از انجام نشدنش خوشحالی صورت گیرد. باید طبق بررسی مشخص شود که چه خدمات شایسته‌ای صورت گرفته است، طبق اسنادی که دارم نشان می‌دهد رایزنی‌هایی پشت پرده صورت گرفته که این تحقیق و تفحص، انجام نشود و رد شود. او ادامه داد: حدود 400 تحقیق و تفحص در مجلس قبل انجام گرفته که تعداد کمی از آنها به نتیجه رسیده است. این تحقیق و تفحص‌ها را بررسی خواهیم کرد و طبق اولویت و اهمیت به آن می‌پردازیم. با توجه به طرح تخلفاتی مانند املاک در دوره اسبق شهرداری تهران مجلس اعتدالی دهم طرح تحقیق و تفحص از شهرداری قالیباف را مدنظر قرار داد. تلاش‌هایی که مهم‌ترین آن، روز ۲۴ اسفندماه ۹۵ در حالی با شکست اصلاح‌طلبان خواهان رسیدگی به این تخلف میلیاردی مواجه شد که کشور در آستانه تعطیلات نوروز بود و عمده تمرکز ناظران سیاسی هم به انتخابات اردیبهشت‌ماه سال بعد معطوف شده بود. این طرح که قرار بود از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی تفحص کند، با حواشی متعدد سرانجام در ۲۴ اسفند ۹۵ با رای ۱۳۴ نماینده موافق در مقابل ۹۰ نماینده مخالف و ۵ رای ممتنع، از دستور کار مجلس خارج شد. کمی پیش از آن، این تحقیق و تفحص در کمیسیون عمران مجلس رای نیاورده بود. این در حالی است که ولی الله شجاع‌پوریان عضو وقت کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، بدون نام بردن از شخص خاصی به اراده‌ای در شورا اشاره کرده بود که جلوی انجام گزارش تفحص از شهرداری یا همان نظارت و بررسی را گرفته است.این تلاش‌ها که دست‌کم دو نوبت دیگر انجام شد و هربار در کمیسیون تخصصی رسیدگی به پرونده یعنی کمیسیون عمران به ‌ریاست محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده اصولگرای جهرم مسکوت ماند تا مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب تهران در دوره دهم، یکی از آخرین نطق‌های پارلمانی‌اش را به گلایه از تعلل هیئت رئیسه و کمیسیون عمران در به جریان انداختن تفحص از شهرداری تهران اختصاص دهد. گلایه‌ای که اگرچه از این حد فراتر نرفت اما زمینه‌ساز ایجاد معماهایی تازه در متن و حاشیه این پرونده شد.
> تکلیف یک ادعا؟
حالا به نظر می‌رسد اختلافات میر سلیم با هیئت رئیسه مجلس یازدهم یا بهتر بگوییم با شخص محمد باقر قالیباف می‌تواند درهای جدیدی نسبت به آنچه در گذشته رخ داد را بگشاید. میرسلیم که گویی خودش را در جریان رقابت برای ریاست مجلس و همچنین رقابت برای ریاست کمیسیون اصل 90 تنها دید حالا شاید گمان می‌کند تنها راه او این است که آنچه را که می‌داند بر زبان آورد. میرسلیم پیش از این گفته بود نباید فردی رئیس مجلس شود که همچنان سودای ریاست جمهوری دارد. به نظر می‌رسد او معتقد است که قالیباف همچنان مترصد این است که بتواند اینبار از بهارستان به پاستور برسد. بنابراین میرسلیم نیز با توجه به اطلاعاتی که دارد به دنبال این است که دست کم اگر نتوانست مانع رسیدن قالیباف به ریاست مجلس شود بتواند او را از رسیدن به آرزوی همیشگی‌اش یعنی ریاست جمهوری بازدارد. اما نکته مهمتر این است که با توجه به اینکه این دومین بار است که میرسلیم بر ماجرای 65میلیارد تومان رشوه تاکید می‌کند نهادهای ذیربط چنین موضوعی را به جد تحت بررسی قرار دهند تا تکلیف مشخص شود. طرح چنین مسئله‌ای ادعای کوچکی نیست حال آنکه همین حالا در دادگاه‌ها شاهد هستیم برخی به دلیل رشوه‌های کمتر از این نیز دادگاهی می‌شوند. به نظر می‌رسد لازم است در این زمینه بررسی‌ها صورت گیرد تا مشخص شود در این دعوای بین دو چهره شناخته شده اصولگرا بر سر 65 میلیارد تومان حق با کدام طرف است!