هنر، پيشه توهين نیست

آرمان ملي: عملکرد دولت و رئيس‌جمهور همواره در بوته نقد موافقين، مخالفين و حتي معاندين بوده است. اما هيچگاه نبايد انصاف و عدالت را از ياد برد و دولت و رئيس‌جمهور را براي کارهاي ناکرده و يا اتهامات واهي تخريب کرد. هر چند اين روند و روال برخي افراد و جريانات است اما آنچه موجب بهت و حيرت است هنرمنداني است که به اسم مردمي بودن هيچ حد و مرزي براي انتقادات خود قائل نيستند و بدون هيچ پرده‌پوشي صريح‌ترين انتقادات را به مسئولان وارد مي‌کنند. اکبر عبدي يکي از اين هنرمندان است که چند شب پيش در برنامه‌ اينترنتي ام‌شو با انتقادات تند و تيز حسن روحاني رئيس‌جمهور را مورد عنايت قرار داد. جايي که گفت در قسمتي از صحبت‌هايش مي‌گويد: «مواقعي که دروغ کم مي‌آورد يک راست هم مي‌گويد.» اي کاش هنرمندان و منتقدان مي‌آموختند که چگونه بايد به نقد پرداخت و اينگونه مسئولان را تخريب نمي‌کردند.
انتقاد سازنده نه مخرب
اين روزها لبه تيز انتقادات به سمت حسن روحاني و دولت متبوعش است و هر که از هر دري به روحاني و دولتش مي‌تازد. البته انتقاد همواره امر بجا و خوبي است و اساسا از انتقاد است که شکوفايي‌ها شکل مي‌گيرد اما نه هر انتقادي بلکه انتقادات سازنده و اثربخش نه انتقادات مخرب و مضر. دلواپسان از يک‌سو انتقاد مي‌کنند و همه چيز را بر سر دولت مي‌شکنند و توده‌ مردم و حتي برخي سلبريتي‌ها و هنرمندان نيز به جهتي دولت را در مظان اتهام قرار مي‌دهند. اين در حالي است که دولت با تمام قوا در همه عرصه‌ها به‌خصوص بهداشت و سلامت وارد شده و به اذعان همگان عملکرد موفقي داشته است. حال اگر شرايط اقتصادي و معيشتي جامعه بنا به علل مختلف چندان مساعد نيست اين مساله مجوزي براي تخريب و انتقادات مخرب عليه دولت نمي‌دهد. آنچه مسلم است به قرائت بسياري از کارشناسان کمتر کسي در شرايط فعلي مي‌توانست کشور را اينگونه مديريت کند. اگر هم مشکلي وجود دارد بايد با اتحاد و همدلي رفع و رجوع شود نه اينکه برخي جريانات و افراد از بيرون نوک پيکان انتقادات را عليه دولت بگيرند و خود از زير بار مسئوليت شانه خالي کنند. اين مهم را نبايد از ياد برد که همه در يک کشتي نشسته‌ايم و تبعات تخريب مسئولان مي‌تواند بر همه ساري و جاري شود.
تخرب تند يک هنرپيشه


چندي پيش بود که ويدئويي در فضاي مجازي منتشر شد که طي آن اکبر عبدي هنرمند سينما و تلويزيون کشورمان در برنامه‌اي اينترنتي به انتقادات تند عليه دولت و رئيس‌جمهور پرداخت. اين هنرمند سينماي کشورمان در بخشي از صحبت‌هايش اظهار داشت: آقاي روحاني فقط در مواقعي که دروغ کم مي‌آورد يک راست هم مي‌گويد!! عبدي در اين گفت‌وگو با اشاره به انتشار ويروس کرونا اين بيماري را نيز از جانب دولت روحاني دانسته و مي‌گويد: اين مريضي‌هاي جديد همه از دوره آقاي روحاني شروع شده و در همين 7 سال به‌وجود آمده است. البته انتقادات عبدي که با طنز و خنده همراه بود به اينجا ختم نشد. چنانکه عبدي در جاي ديگري از اظهاراتش بيان کرد: اکنون جاي ما با آقاي روحاني عوض شده است، ما بايد در تلويزيون باشيم و مردم را سرگرم کنيم اما در هر 10 کانال آقاي روحاني و رفقايش ما را سرگرم مي‌کنند و بعد در مورد کارهايي که نکردند جلسه مي‌گذارند چون کاري نمي‌کنند. اگر کاري انجام دهند سرکار هستند و ديگر تلويزيون آنها را نشان نمي‌دهد.