مراقب سيگنال قلابی بورس باشيد

اين روزها فقط کافي است در شبکه‌هاي اجتماعي نظير تلگرام، توئيتر و يا اينستاگرام هشتگ «سيگنال» را دنبال کنيم تا متوجه تعدد سيگنال‌فروشان بورس در اين فضا شويم. تا همين چند سال پيش که بورس ايران رونق چنداني نداشت، کمتر کسي از تحولات بازار سرمايه خبر داشت و آن را پيگيري مي‌کرد، اما با رشد تصاعدي شاخص بورس در ماه‌هاي اخير، در بحث‌هاي روزمره نام بورس کمتر از کرونا شنيده نمي‌شود. اکنون اگر بحث گپ‌ و گفت‌ها کرونا نباشد، قطعا اين بازار سرمايه است که به‌عنوان نقطه اشتراک مباحثه شهروندان به ايفاي نقش مي‌پردازند؛ افراد در عين اينکه نگران ابتلا به کوويد-19 هستند، از رشد سرمايه خود در قبال خريد و فروش سهام ابراز شادماني و پيروزي مي‌کنند. نگاهي به آخرين عرضه‌هاي اوليه بورس نشان مي‌دهد که حداقل پنج ميليون و 223 هزار کد در بورس فعال است که نشان از ضريب نفوذ بالاي اين بازار طي ماه‌هاي گذشته دارد. با اينکه اين صعود بورس را بايد به فال نيک گرفت و آن را به نفع توليد و توسعه کشور دانست، اما در اين ميان يک نگراني اساسي وجود دارد و آن هم ورود افراد بدون کسب آموزش، دانش و تخصص لازم به اين بازار است.
هر سهامدار يک گرگ وال‌استريت!
به نظر مي‌رسد عده زيادي براي اينکه از قافله خريد و فروش سهام عقب نمانند و زودتر سهم خود از سفره بورس را بيرون بکشند حتي به دنبال مشاوري معتمد و قانوني نگشته‌اند که از آنها سيگنالي درست و درخور بگيرند. همين هيجان‌زدگي و رفتار احساسي کافي است تا سودجويان اين بار تله‌اي با عنوان «سيگنال‌‌ ويژه و رانتي» در بازار کار بگذارند و طعمه‌هاي خود را از ميان تازه‌واردان بورس انتخاب کنند. اين افراد معمولا خود را داراي اطلاعات رانتي و ويژه از شرکت‌هايي خاص معرفي مي‌کنند و با استفاده از ترفندهاي تبليغاتي و روان‌شناسي طعمه‌هاي خود را به دام مي‌اندازند. اين در حالي است که بسياري از اين سيگنال‌فروشان پشتوانه علمي، تحليلي و تخصصي لازم را ندارند و گاه ادمين‌هايي اين کانال‌ها و صفحات را مديريت مي‌کنند که خود بدون کد بورسي هستند و فعاليتي در بازار سرمايه انجام نمي‌دهند. غالب اين افراد هم يک کانال و گروه عمومي دارند و به قول خود در آنها فعاليت‌هاي عام‌المنفعه انجام مي‌دهند تا افرادي که توانايي پرداخت حق عضويت ندارند هم از دانش خيالي آنها بهره‌مند شوند. گويي که آنها شلخته درو مي‌کنند تا چيزي هم گير خوشه‌چين‌ها بيايد. اما واقعيت ماجرا اين است که سيگنال‌فروشان در اين کانال‌ها افرادي را که براي کسب سودهاي چشمگير و البته واهي تشنه‌تر هستند، شناسايي مي‌کنند تا با انتقال آنها به کانال‌هاي VIP در سود آنها شريک شوند. اکثر اين سودجويان بدون اينکه نام و نشاني از خود بر جاي بگذارند، براي کانال‌هاي ‌VIP خود حق عضويت ماهانه بين 250 هزار تا 300 هزار تومان تعيين مي‌کنند. اگر هم سهام زيان‌ده شوند، اين افراد سيگنال‌هاي خود را براي بلندمدت مناسب مي‌دانند و وعده‌هاي چندساله براي مثبت‌شدن سهم مي‌دهند تا اگر يک روز سهام به سود نشست، از سيگنال طلايي و تحليل بنيادين خود تا سال‌ها بگويند. با محاسبه‌اي سرانگشتي مشخص مي‌شود اگر اين کانال‌ها فقط 50 عضو هم داشته باشند، ماهانه حداقل 12 ميليون و 500 هزار تومان عايدي خواهند داشت. سودي که براي بسياري از خرده‌سهامداران در طول يک ماه شبيه به يک روياست. البته سيگنال‌فروشي فقط مختص اين افراد نيست؛ کساني هم داراي تخصص و تحليل لازم هستند، اما اهداف ديگري را در پشت ارائه سيگنال‌هاي خود دنبال مي‌کنند. اين افراد ممکن است مبالغ کمتري از مشتريان خود دريافت کنند و حتي به رايگان به آنها سيگنال دهند، اما هدف اين گروه هم چيزي جز تغيير معادلات بازار و نوسان‌گيري از اين شرايط نيست. عده‌اي هم صرف اينکه تعدادي سهام خريده‌اند و در روزهاي پرفروغ بورس به سودي چشمگير رسيده‌اند، رداي استادي به تن مي‌کنند و بدون تحليلي خاص، سهام خوب و بد را به‌عنوان سيگنال ويژه به دوستان و آشنايان خود مي‌فروشند. به همين ترتيب اين روزها هر سهامدار به يک گرگ وال‌استريت تبديل شده است. بيش از آنکه صعود شاخص بورس براي آنها آب بشود، اين سيگنال‌ها هستند که برايشان نان شده است.
دروغ‌هاي بزرگ


در روزهايي که بورس مي‌تازد، بسياري از سهام روزهاي خوبي را پشت‌سر مي‎‌گذارند. چه بسا افرادي که به‌اشتباه سهمي را خريده‌اند، اما به‌تبع شرايط اين روزهاي بورس سود کسب کرده‌اند. رشد اين‌چنيني بورس براي خرده‌سهامداران هم سودهاي ميليوني در پي داشته است؛ افرادي که مي‌خواهند در ماه به چنين سودهايي برسند، پرداخت 250 هزار تومان در ماه را اصطلاحا «چشم گاو» مي‌دانند. اما در قبال همين رفتار است که به‌ازاي هر سهامدار يک کانال VIP شکل گرفته است و شاهد شدت‌گرفتن تخلفات هستيم. سود تضميني، 100 درصد، راز، اطلاعات بالادستي، بدون ريسک، سيگنال طلايي، سود ماهانه N درصد و ... ازجمله دروغ‌هاي بزرگي هستند که مدام بر زبان سيگنال‌فروشان قلابي جاري مي‌شود. اين افراد گاه چنان با اطمينان سخن مي‌گويند که وزير اقتصاد و رئيس سازمان بورس هم به بازدهي بورس آنقدر مطمئن نيستند. در اين زمينه بايد توجه داشت اصولا افرادي که به اين حد از تخصص و تحليل رسيده باشند که بتوانند با اطمينان به ديگران سيگنال بدهند، از طريق سرمايه‌گذاري در بورس به چنان سودي مي‌رسند که ديگر نيازي به سيگنال‌فروشي ندارند و اصلا وقت کافي براي فعاليت مستمر در تلگرام يا توئيتر و اينستاگرام پيدا نمي‌کنند.
دروغگوي بزرگ با کانال 170 هزار نفري!
با توجه به شرايطي که به آن اشاره شد مشخص نيست چرا برخي از فعالان بورس به فردي که از شاخص ميلياردي بورس سخن مي‌گويد اعتماد مي‌کنند و کانال تلگرامي او را به 170 هزار عضو مي‌رسانند؟! حتي اگر بخشي از اين اعضا فيک باشند، اما همين درشت‌گويي‌ها باعث شده تا رسانه‌ها هم از اين افراد به‌عنوان کارشناس بورس دعوت کنند و نظرات او را در تلويزيون به نمايش بگذارند! اين‌جاست که دروغ گوبلزي مصداق عيني خود را به نمايش مي‌گذارد. حال که بر اساس قوانين بورس و فرابورس چنين سيگنا‌ل‌فروشي‌هايي جرم به حساب مي‌آيد، از سازمان بورس، پليس فتا و قوه قضائيه انتظار مي‌رود به اين ماجرا ورود کنند و به اين سودجويي‌هايي که هم جيب مردم را خالي مي‌کند و هم بازار سرمايه را از مسير اصلي خود خارج مي‌کند، پايان دهند.