حفظ جان و تامین سلامت انسان

 
 
 
 


آنچه در اسلام در رابطه با بزرگداشت امامان ما رسيده، مساله زيارت است که بسيار خوب است. مردم ايران علاقه‌مند به اهل بيت، ائمه و به‌ويژه امام حسين عليه‌السلام هستند و آن چيزي که در اين‌باره وارد شده زيارتشان است که دستوراتش هم آمده است. حال که عزاداري‌ها را بدين شکل انجام مي‌دهيم، ولي مادامي که با حيات و سلامتي و جان انسان در تضاد باشد، طبيعتا بايد جان انسان را حفظ کرد. ويروس کرونا خطرناک است و از انسان به انسان ديگر به‌سرعت سرايت مي‌کند. به‌ويژه در محيط‌هايي که ازدحام و جمعيت هست، کافي است يک نفر ناقل باشد تا به ده‌ها نفر بيماري را انتقال دهد و سرايت کند. اگر حتي احتمال دهيم که اين مساله هست، بايد از ازدحام اجتناب کرد. در ايام عاشورا در ماه محرم چون اين ازدحام‌ها قابل کنترل نيست و مردم در تکيه‌ها و حسينيه‌ها جمع مي‌شوند، به‌ويژه در روستاها که احساسات مردم خيلي بيشتر از ساير جاهاست و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هم سخت است لذا تا آنجا که ممکن است بايد کنترل شود. حتي اگر در عزاداري‌ها به‌صورت دستوري زدن ماسک و رعايت فاصله اجتماعي الزامي شود باز هم کنترل مردم از جهت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي آسان نيست. درباره مراسم حج که واجب و دستور قرآن است، نشد و تعطيلي حج امسال به دليل احتمال خطر ابتلاي بالا به نفع سلامتي صدها هزار مسلمان در خيلي از کشورهاي دنيا تمام شد. توجه کنيم که در اين مساله بايد تابع کارشناسان حوزه وزارت بهداشت و افرادي باشيم که در اين کار تخصص دارند. چون اين موضوع فقهي و نيست و نمي‌توان صرفا به نظر يک مداح توجه کرد. در صورتي که خداي ناکرده آمار تلفات و ابتلا بالا برود، آن را بدخواهان به نام دين تبليغ خواهند کرد. حفظ جان انسان در اسلام بسيار مهم است. اگر احتمال دهيم که ممکن است جاني در خطر بيفتد حتي روي آن احتمال هم بايد حساب باز کرد. به‌قولي اگر احتمال هم کم است، محتملِ مهم است. يعني اگر احتمال دهيد ممکن است در مسيري که پاي مي‌گذاريد، آسيبي وارد شود، نبايد برويد. اين يک اصل عقلايي است لذا در اين‌باره بايد تابع متخصصين وزارت بهداشت و کارشناسان بود. طرح هر خانه يک حسينيه خوب است به شرطي که جمع قابل کنترل باشند. در اسلام به دعا و زيارت خيلي سفارش شده. در ايام محرم به خواندن زيارت اربعين، عاشورا و وارث در خانه‌هايمان بپردازيم.