روزهاي اوج كرونا در تهران،گلستان و كرمان

خيز دوباره کوويد19 باعث شده بيمارستان‌ها بار ديگر با افزايش ديگرباره شمار مبتلايان به کرونا روبه‌رو شوند. اين در حالي است که منابع رسمي از بالا رفتن آمار ابتلا به ويروس خطرناک در پايتخت و ورود به وضع قرمز مراکز درماني تهران خبر مي‌دهند. اين بار اما شواهد حکايت از اين دارند که با شدت و تغيير علائم بيماري نسبت به گذشته بيماران بيشتري به تخت‌هاي بستري و آي‌سي‌يو نياز پيدا مي‌کنند. اين روز‌ها مبتلايان در اورژانس بيمارستان‌ها در صف خالي‌ شدن تخت‌ بستري و آي‌سي‌يو هستند، به‌طوري که خيلي از آنها نسبت به کمبود تخت بستري در مراکز درمان گلايه مي‌کنند و مي گويند تخت بستري و تخت‌هاي ويژه در مراکز درماني کفاف اين حجم از بيماران را نمي‌دهد. در اين شرايط وضعيت دو استان گلستان و کرمان بسيار نگران‌کننده اعلام شده است، همان‌طور که سيما لاري در اين رابطه معتقد است در حال حاضر 11 شهرستان اين استان در وضعيت قرمز و سه شهرستان نيز در وضعيت هشدار قرار دارند و شهرستان‌هاي گرگان، بندرگز، کردکوي، گنبدکاووس، آق قلا و ... از جمله شهرستان‌هايي هستند که در اين استان موارد بستري داراي شيب تندتري است. لاري همچنين در توضيح وضعيت استان کرمان نيز گفت: 12 شهرستان در استان کرمان در وضعيت قرمز و هفت شهرستان نيز در وضعيت هشدار اين بيماري قرار دارند.
آخرين وضعيت برگزاري مراسم محرم
آخرين اخبار دربار برگزاري آزمون‌هاي سراسري و همچنين مراسم عزاداري ماه محرم، از برگزاري قطعي ولي با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي حکايت دارد. درباره مراسم محرم، ستاد مقابله با ويرس کرونا هم در اطلاعيه‌اي دستوراتي را به‌طور مشخص اعلام کرد و با تاکيد ويژه بر رعايت «دقيق و کامل دستورالعمل‌هاي بهداشتي از سوي مردم، سخنرانان و مسئولان هيئات مذهبي، تکايا و حسينيه‌ها» از برگزاري اين مراسم خبر داد. براساس اطلاعيه ستاد هيچ‌گونه پذيرايي‌اي در جريان برگزاري مراسم عزاداري و پس از آن انجام نمي‌شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل‌هاي بهداشتي در پخت‌وپز و بسته‌بندي به‌صورت بيرون‌بر و در ظروف غير‌مشترک و يک‌با‌رمصرف توزيع مي‌شود. در اين شرايط اين روزهاي دنيا که مراسم حج به‌صورت محدود برگزار مي‌شود، پياده روي اربعين نيز منوط به تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا و هماهنگي با دولت عراق است و مراسم ذبح گوسفند در عيد قربان محدود شده است، بدون ترديد امسال مراسمات عزاداري محرم، متفاوت‌تر از هميشه برگزار خواهد شد. طبق تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا به رياست حسن روحاني، هيات دولت، وزير بهداشت، و مراکز حوزوي و فرهنگي قصد دارند با تهيه پروتکل‌هاي بهداشتي براي برگزاري مراسم سوگواري حضرت اباعبدا... الحسين (ع) به اين نتيجه واحد برسند که برگزاري اين مراسمات بدون هيچ‌خطري برگزار خواهد شد.
برگزاري محرم در انتظار فرمايش رهبري


در اين بين حجت‌الاسلام سيد عبدالفتاح نواب، نماينده ولي فقيه در امورحج و زيارت درباره کم و کيف برگزاري مراسم اربعين حسيني امسال و احتمالات پيش‌رو گفت: عزاداري براي اباعبدا... الحسين (ع) نبايد تعطيل شود همانطور که مقام معظم رهبري درباره ليالي قدر اين مسأله را بيان کردند و مراسم احيا تعطيل نشد و خوشبختانه کسي آسيب نديد؛ مردم متدين به اين مسأله توجه دارند که اگر توصيه‌ها و شيوه هاي بهداشتي رعايت نشود، مسئول هستند و چنانچه ناقل بوده و فردي را مبتلا کنند، روز قيامت بايد درباره آن پاسخگو باشند. در اين بين نيز وزارت بهداشت در انتظار فرمايشان رهبر معظم انقلاب در رابطه با برگزاري مراسمات محرم است. همان‌طور که ايرج حريرچي، معاون کل وزير بهداشت و درمان اين امر را تاييد مي‌کند و مي‌گويد:‌ از کساني که در اين زمينه اظهارنظر مي‌کنند مي‌خواهيم صبر کنند تا ببينند مقام معظم رهبري و مراجع چه خواهند فرمود و مراسمات را چگونه برگزار خواهند کرد تا بتوانيم امسال شکوه را در مراسم معنوي مبتني بر شور و شعور و با حفظ جان تمام مسلمين برگزار کنيم. نظارت‌ها در اين باره جدي خواهد بود، اما ناظران اصلي ما خود افراد خواهند بود.