شکستن کمر عوام فریبی

بگذارید صریح و بی‌پرده بگویم؛ مردم کمر عوامفریبی را شکستند.آری؛ در طول تبلیغات رنگارنگ برخی کاندیداها و اعلام وعده‌های عجیب و غیرممکن همواره این نگرانی وجود داشت که مبادا این وعده های نجومی کارگر بیفتد و ملت اسیر آن شوند. چرا که گفته می‌شد اگر بنا باشد این وعده‌ها به مرحله عمل برسد کشور با مصیبتی به مراتب عظمی‌تر از 8 سال دولت قبل روبرو خواهد شد. یعنی بازگشت مجدد به یک بیراهه و افقی ترسناک.
لیکن با حماسه شگفت آور مردم حربه پوپولیست‌ها بی اثر شد و عقل و تدبیر برجایگاه نخست نشست. این موضوع قطعا جای تحلیل فراوانی دارد. نخستین نکته‌ای که به ذهن متبادر می گردد آگاهی مردم است. به مدد رونق گرفتن رسانه‌های مختلف و متعدد، قوه ادراک جامعه تقویت شده و دیگر نمی توان با لاپوشانی، انحراف مردم را از مسیر صحیح و مطمئن دور کرد.
دیگر هر قشری با وجود تلفنها‌ی همراه هوشمند، اینترنت در دسترس و شبکه‌ها‌ی اجتماعی به سادگی می‌تواند اخبار و تحلیلها‌ی متعدد را دریافت و با مقایسه آنها حقیقت را از دروغ و درستی را از نادرستی تشخیص داده و دست به انتخاب بزند.مثل گذشته
نه چندان دور نیست که مردم گرد یک تلویزیون و رادیو بنشینند و معطل باشند تا اخبار و تحلیل از یک مجرا منتشر گردد.در کسری از ثانیه کوچکترین رویدادی در پیشگاه میلیونها‌ انسان قرار می‌گیرد و نکته ای قابل پنهان نیست.به نظر می‌رسد همزمان با دنیا ،ایران نیز در حال حرکت در مسیر شفافیت بیشتر است.گویی همه چیز حتی مهم و تعیین کننده‌ترین مسائل سیاسی نیز در یک اتاق شیشه ای قرار گرفته و عابران به سادگی می‌توانند آن را نظر و رصد کنند.


قطعا این مهم و تحول، برای نیروها و افرادی که به تاریکخانه‌های پیشین عادت کرده اند جانکاه است.آنان تا پیش از این می‌توانستند با حربه‌های مختلف مسیر مردم را به نفع جریان خود تغییر دهند و نان سیاسی مورد علاقه را بپزند. اما اکنون چه؟
همین انتخابات بهترین مصداق است. یارانه 3 برابری، کارانه 250 هزارتومانی، ایجاد5 میلیون شغل و... مواردی هستند که اگر به این درجه از شفافیت اطلاع رسانی نرسیده بودیم چه بسا می‌توانست موجی ویرانگر را شروع کند.هشدار اهالی علم و فن و انعکاس آن در رسانه‌ها بود که توانست مردم را آگاه سازد که این وعده یا اصلا شدنی نیست و اگر هم برفرض اجرا گردد خسران بسیاری به دنبال دارد. غیر از این بود تصور می‌گشت که دولت حسن روحانی امکانات داشته و نکرده و به عمد رنج زندگی مردم را به دلیل «خستگی» و «بی تدبیری» افزوده است.
لذا به عقیده نگارنده از آنجا که این شفافیت و گسترش اطلاع رسانی سبب شکست
عوام فریبی شده امر مقدسی است، آن را باید غنیمت شمارد و تحکیم کرد. در طول تاریخ چه بسیار فجایعی که به دلیل ناآگاهی مردم رخ داد و توانست سرنوشت بسیاری را تغییر و تحت تاثیر خود قرار دهد. دولت حسن روحانی امروز میوه پافشاری اش بر باز بودن و عدم فیلترینگ نسبی شبکه‌های اجتماعی را می‌چیند. مبارک باشد. شکست عوام‌فریبان و اهل تزویر در طول تاریخ همواره دشوار بوده است. رئیس جمهور کار مهمی‌کرده است.