در بهار روحانی جای هاشمی خالیست

آفتاب یزد - گروه سیاسی: پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری موجی از واکنش‌ها را دربرداشت و در این میان بسیاری از مسئولان کشورمان و جهان در پیام‌هایی این پیروزی را به حسن روحانی و مردمان تبریک گفتند. در ادامه گزیده‌ای از پیام‌های مسئولان کشورمان به این رویداد را می‌خوانید:
ظریف: مردم حجت را تمام کردند
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در پیامی نوشت: خداوند منان را شاکریم که یک‌بار دیگر ایران و ایرانی را در جهان پرتلاطم امروز سربلند کرد. اینجانب در برابر عظمت و هوشمندی مردم ایران که حماسه‌ای سترگ و بی‌بدیل از مردمسالاری دینی خلق کردند سر تعظیم فرود می‌آورم؛ مردمی که با حضور گسترده و پرشور و شعور خود، بدخواهان این مرز و بوم را ناامید و دوستان این ملت بزرگ را خوشحال کردند. مردم ایران نشان دادند که تک‌تک‌شان برای سرنوشت و آینده میهن خود احساس مسئولیت می‌کنند و رای خیره‌کننده آنان و انتخاب مجدد راهی که برگزیده بودند، حجت را بر ما خدمتگزاران و خادمان کوچک این ملت بزرگ تمام می‌کند تا به کمک آنان در راهی که با هم در پیش گرفته‌ایم ثابت‌قدم و استوار بمانیم.
**تبریک جهانگیری


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در توئیتر خود نوشت: پیروزی بزرگ ملت ایران در خلق حماسه‌ای سترگ و به‌یادماندنی برای تداوم راه تدبیر و امید را به آحاد هموطنان عزیز صمیمانه تبریک می‌گویم.
**سید حسن خمینی: جای خالی آقای هاشمی
سید حسن خمینی در پیام تبریکی گفت: حضور حماسی و افتخارآفرین مردم، از انتخابات یک نقطه درخشان در تاریخ ایران ساخت. «دیروزِ شما»، فردای همه ایرانیان را رقم خواهد زد. جای خالی آقای هاشمی امروز بیشتر احساس می‌شود، فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ...[از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند.]بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راه‌اند [و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‌‏اند.]
** عارف: لزوم کمک به رئیس‌جمهور منتخب
محمدرضا عارف در پیامی، پیروزی روحانی را به وی تبریک گفت و تاکیدکرد: بی‌شک رای بالای ملت بزرگوار ایران به جنابعالی سرمایه عظیمی است که می‌تواند پشتوانه محکمی برای ادامه خدمت در مقام ریاست‌جمهوری باشد. این موفقیت چشمگیر نشان از پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی دارد که در دل خود اعتدال و میانه‌روی را به همراه دارد. جریان اصلاح‌طلبی ایران از انتخابات سال ۹۲ تاکنون همراه جنابعالی بوده است و برای پیروزی منطق و خردورزی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.حال با پایان رقابت‌های انتخاباتی باید همه جریانات سیاسی به کمک رئیس‌جمهور منتخب بیایند و دولت دوم جنابعالی نیز باید با اولویت قراردادن اقتصاد مقاومتی و محوریت برنامه ششم توسعه به حل مشکلات و دغدغه‌های مردم عزیز کشورمان بپردازد.
** هاشمی‌طبا: ملت ایران بلوغ خویش را نشان داد
مصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی گفت: یک‌بار دیگر ملت رشید ایران با انتخاب جناب آقای دکتر حسن روحانی به ریاست‌جمهوری بلوغ و تشخیص مصالح خویش را نشان دادند.با پایان یافتن دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران با سپاس از رهنمودهای ارزنده مقام معظم رهبری، از مشارکت وسیع ملت بزرگ ایران، شورای نگهبان قانون‌اساسی، وزارت کشور، صدا وسیما و سایر دست‌اندرکاران انتخابات که در برگزاری خردمندانه و نیکوی این انتخابات تلاش وافر کردند قدردانی و تشکر کرده و توفیق هر چه بیشتر ایشان را از درگاه ایزد متعال مسئلت می‌کنم. با تبریک این پیروزی به جناب آقای دکتر حسن روحانی و آرزوی توفیق هر چه بیشتر ایشان در تداوم خدمت به ایران و ملت بزرگ ایران، رجاء واثق دارد که ایشان و دولت همراه، تلاش هر چه بیشتر خود را در حفظ و ارجمندی ایران به عنوان زیستگاه ایرانیان، قدرت و استقامت جمهوری اسلامی ایران، کمک به رفع محرومیت محرومان و مستحقان، به‌روزکردن کشاورزی، ایجاد اشتغال کامل از طریق تولیدات صادراتی و نیز بهره‌برداری کامل از امکانات گردشگری به کار خواهند بست تا با یاری ملت شرافتمند ایران که با تاسی به راه شهدا و سیاست‌های دفاع مقدس آماده هر نوع ایثار برای سربلندی جمهوری اسلامی و ایران عزیز هستند، توفیق هر چه کامل‌تر را به دست آورند.
**صالحی امیری: رای مردم حاوی پیام صریح بود
صالحی امیری، وزیر ارشاد نوشت: «جامعه ایرانی از عصر مشروطه تا به امروز طی یکصد سال اخیر دوران پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده، اما گویی عصاره تجربه همه این سال‌های دور و نزدیک را یکجا به آوردگاه بیست و نهم اردیبهشت آورده بود. رای مردمی که ساعت‌ها در صف‌های طولانی ایستادند و خسته نشدند، حاوی پیام‌های روشن و صریح به همه مسئولان و دولتمردان بود. اینکه مشارکت آنها به‌تدریج از وضعیت احساسی عبور کرده و به یک انتخاب آگاهانه و حق شهروندی تبدیل شده است و اینکه مردم برای هر تغییری، صندوق رای را به‌عنوان گویاترین زبان و مناسب‌ترین شیوه بیان خواسته‌های خود پذیرفته‌اند، بزرگ‌ترین پیام انتخابات بود.»
**وکیلی: ذائقه ملت مشخص شد
محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در پیامی درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشت: خیز خیره کننده‌ مردم در روز جمعه و خلق حماسه‌ ماندگارِ حضور، سه پیروز داشت. پیروز اول، مردم بودند که رای شان خوانده شد و در نوشتنِ سرنوشتِ خود شریک شدند. پیروز دوم، نظام اسلامی بود که توانست این سطح از مشارکت را برانگیزاند و پایه های مشروعیتِ خود را در زمینِ مشارکتِ ملتِ سفت کند. پیروز سوم اما، نهضت عقلانیت بود. مردم در این انتخابات، با دو رویکرد
روبه رو بودند. آنان رویکردی را برگزیدند که با عقلانیت، اصلاحات و اعتدال، بیشترین پیوند را داشت.
می توان گفت، اقبالی که به «گفتمانِ پیروز» تبدیل شد، ذائقه ملت را نشان می دهد. نشان می‌دهد که مردم نمی خواهند کشور به دوران ماجراجویی در سیاست خارجی باز گردد.
**ابوطالبی: مبارک باد
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز نوشت: انتخابات، باحضورپرشکوه و بی سابقه مردم و تلاش
بی مثال برای پیروزی به پایان آمد؛ این تلاش ستودنی برای آگاهی ملی وآزادی انتخاب، برشما مبارک باد. همیشه دراین رقابت سخت، یک نفر با کسب اکثریت مطلق آرای مردم، به پیروزی
می رسد؛ پذیرش این واقعیت و تبریک به وی، نمایانگر رشد والای مردم کشورمان است. انتخابات، صحنه رو در رویی های سیاسی و کلامی است و عرصه سخن های فراوان و این واقعیت، خدای ناکرده ممکن است به نارضایتی، کدورت و رنجش خاطر بینجامد.
**علی مطهری: برنده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: برنده انتخابات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که گفت من دیگر به‌خاطر آگاهی مردم، برای آینده انقلاب اسلامی
نگرانی ندارم.
تبریک میرسلیم
همچنین سیدمصطفی میرسلیم، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی نوشت: ضمن تشکر صمیمانه از حضور افتخارآفرین هموطنان ارجمندم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهورى به‌ویژه کسانى که بر مبناى شناختى بى‌شائبه، با راى خالصانه‌شان به این‌جانب ابراز محبت کردند، مراتب تبریک خود را به رئیس‌جمهورى منتخب مردم که توانست اعتماد اکثریت را به خود جلب کند، تقدیم مى‌کنم. امیدوارم او بتواند به‌فضل خدا در چهار سال آینده با عملکردى حقگرایانه و استفاده از همکاران پاکدست و اتخاذ مدیریت درست، موجب افزایش اعتماد مردم به نظام مقدس جمهورى اسلامى و یکپارچگى ملى و جبران فرصت‌هاى سوخته گذشته و اعتلاى شان ایرانیان و پیشرفت میهن اسلامی‌مان و مقابله با محرومیت و فساد و ظلم و استکبار شود.
**مرعشی: همه سیاسیون قَدر ملت را بدانند
سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز در پیامی آورده است: ملت با اراده خداوند، کار را تمام و ایران را سربلند کرد. هرقدر در مقابل این ملت تواضع کنیم و هرچه به این ملت خدمت کنیم پاسخ محبت و بزرگواری آنان را نداده‌ایم. امیدوارم آقای دکتر روحانی و همه سیاسیون همراه ایشان بیش از پیش قدر ملت را بدانند و امیدوارم نظام جمهوری اسلامی قدر سیاسیون موفق ایران را بداند.
**وصیت آیت‌الله محقق شد
خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیامی پیروزی حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را به او تبریک گفتند. بیانیه این خانواده خطاب به مردم ایران پس از اعلام انتخابات ریاست‌جمهوری به این شرح است:شمایی که پرچم افتخار این سرزمین پرگهر را بار دیگر در سپهر تاریخ ایران برافراشتید و مرزهای شرافت، آزادگی و استفامت را پاس داشتید، زبان قاصر است در وصف این شکوه تاریخ‌ساز شما مردم شریف؛ ملتی بی‌نظیر که دست در دست یکدیگر مام وطن را غرق در شادی و افتخار کردید.امروز روز پیروزی تمام مردم ایران است، روز پیوستگی صددرصد این ملت پرافتخار و بی‌نظیر. امروز در ایران همه برنده شدند، چراکه تک‌تک رای‌های ارزشمند ایرانیان صرفنظر از اینکه در حساب کدام کاندیداها محاسبه شد، قطره‌ای بود که شجره تنومند و تناور ایران را سیراب ساخت و از گزند آفات ایمن کرد.شادی ما در این پیروزی بزرگ توام با حسرتی بزرگتر است، حسرت فقدان بزرگمردی که در آینه زمان، امروز ما را می‌دید و به همین دلیل با اطمینان از پیروزی مردم سخن می‌گفت.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بیش و پیش از هر شخصیتی در این ملک به شما مردم اطمینان و ایمان داشت و مکررا تاکید می‌کرد راه مردم و راه انقلاب باز خواهد ماند و با حضور مردم نصر و یاری الهی شامل حال این کشور است، «اذا جاء نصرالله والفتح، و رایت الناس یدخلون فی الدین الله افواجا. »اکنون که روح آن بزرگمرد در جوار خمینی کبیر و یارانش، بهشتی، مطهری، باهنر و هزاران شهید و یار سفرکرده انقلاب، در شعف و افتخار این حماسه شماست، جا دارد در این راه دشوار ثابت‌قدم‌تر با یکدیگر همراه شویم، دستان یکدیگر را بفشاریم و برمسیر بلندی این سرزمین گام برداریم، اگرچه خرسندیم که وصیت آیت‌الله در تداوم دولت دکتر روحانی از سوی اکثریت ملت ایران به زیبایی جامه عمل پوشیده است، اما میلیون‌ها ایرانی دیگری نیز که به سایر کاندیداها رای داده‌اند را بازنده ندانیم، آنان نیز در خلق این حماسه به اندازه دیگران سهیم بوده‌اند و این سخن حکیمانه را از یاد نبریم که «پیروزی ما زمانی است که در آن بازنده‌ای وجود نداشته باشد و همه برنده باشند.»
**قدردانی از تکرار حماسه حضور
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهورنیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات 29 اردیبهشت نشان داد که مردم آگاه ایران به رغم مشکلات موجود و تبلیغات منفی دشمنان خارجی و برخی بداخلاقی ها و تخریب های داخلی، به جناب آقای دکتر روحانی و دولت وی اعتماد دارند. این اعتماد مجدد مسئولیت دولتمردان را برای خدمت بیشتر به همه مردم ایران دو چندان می کند.امیری با تبریک حماسه حضور ملت در انتخابات، اظهارداشت: مردم ایران با حضور باشکوه و سرنوشت ساز خود در صحنه انتخابات اقتدار، امنیت، آرامش و توسعه و پیشرفت کشور را برای سال ها بیمه کردند.وی ابراز امیدواری کرد که همه جناح ها، گروهها و تشکل های سیاسی با وحدت و همدلی و با ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده خود به رئیس جمهور منتخب و دولت وی کمک کنند تا توسعه و پیشرفت کشور سرعت بیشتری بگیرد و بهترین خدمات به مردم اقصی نقاط کشور ارائه شود، چرا که این حداقل حق صاحبان اصلی کشور و انقلاب است.
**عبدالله نوری: ای کاش هاشمی عزیز می بود
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات در پیامی از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری قدردانی کردونوشت: این حماسه حضور؛ از بزرگترین پیروزی های تاریخی ایرانیان بود که بر اساس یک خودآگاهی ‏‏جمعی، برای حفظ ایران شکل گرفت‏‎.ای کاش هاشمی عزیز
می بود و بلوغ ملت بیدار و آگاه ایران را
می دید و از نگرانی ‏‏هایش برای آینده ایران کاسته
می شد.‏