لبخند بورس به انتخاب دوباره روحانی

آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: همان طور که انتظار می‌رفت پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه واکنش بسیار مثبتی از خود نشان داد و با رشد قیمت‌ها‌ و متغیرهای اصلی، چهره امیدوارکننده‌ای به نمایش گذاشت. در پایان معاملات شنبه 30 اردیبهشت ماه 1396، شاخص کل بورس 733 واحد افزایش داشت و به رقم 81077 واحد رسید. در این راستا، نمادهای فارس با 144 واحد، خساپا با 58واحد، شبندر با 54واحد، بیشترین تاثیر مثبت و فملی با 14واحد، شپدیس با 11واحد، و معادن با 2واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 331میلیارد تومان رسید. در بازار فرابورس شاخص کل 11واحد افزایش یافت و به رقم 927واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 205میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات دیروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی خساپا ( سایپا ) با رقم تقریبی 28میلیارد و 200میلیون تومان، واتی (سرمایه‌گذاری آتیه دماوند) با رقم تقریبی 9میلیارد و 400میلیون تومان، پترول ( گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) با رقم تقریبی 9میلیارد و 300میلیون تومان، خودرو ( ایران خودرو ) با رقم تقریبی 7میلیارد و 900میلیون تومان، خپارس (پارس خودرو) بارقم تقریبی 7میلیارد و 800 میلیون تومان، وساپا (سرمایه‌گذاری سایپا) با رقم تقریبی 4میلیارد و 800میلیون تومان است.
**قیمت سکه و دلار کاهش یافت
البته دیروز بازار سکه و ارز نیز به انتخاب آقای روحانی واکنش نشان داد، هر چند این واکنش‌ها‌، هیجانی است. دیروز، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۳۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید؛ همچنین قیمت سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان، نیم سکه ۶۶۱ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۸ هزار تومان است. با وجود انتظاری که برخی فعالان بازار ارز و صرافان برای فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری داشتند، دیروز - شنبه - یعنی یک روز پس از برگزاری انتخابات و در آستانه اعلام نتایج فضای بازار بر خلاف برخی تصورات و گمانه‌زنی‌ها بوده و آرام است.دیگر خبری از نوسان یکباره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قیمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان گیران بازار نیست. آن‌هم در شرایطی که برخی طی هفته‌های اخیر و با پیش‌بینی نوسان بازار مشوق خرید این ارز برای سودگیری پس از انتخابات بودند.هر دلار آمریکا ۳۷۶۱ تومان، یورو ۴۲۸۱ تومان، پوند ۴۹۲۴، درهم امارات ۱۰۴۳ تومان و لیر ترکیه ۱۰۹۲تومان است.
**بازار سرمایه به پیشتازی روحانی اطمینان داشت


یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در یک ماه گذشته روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است، گفت: فعالان بازار سرمایه تحلیل درستی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم داشته و به پیشتازی روحانی اطمینان داشتند.«شاهین چراغی» در گفتگو با ایرنا درباره جهش شاخص‌ها‌ی بورس در نخستین روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این تغییرات ناگهانی در شاخص بورس چندان واقعی نیست و همواره در انتخابات‌ها‌ شاهد این تحولات هستیم.وی در عین حال افزایش امیدواری معامله‌گران در بازار ارز پس از روشن شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را رد نکرد و گفت: اتفاق روز شنبه بورس به طور عمده مربوط به شرکت‌ها‌ی سرمایه‌گذاری و مدیران عافیت طلبی است که به دلیل داشتن برخی ابهامات راجع به نتیجه انتخابات در طی روزهای قبل به بازار ورود نکردند تا این انتخابات تعیین تکلیف شود.چراغی ادامه داد: این دسته از فعالان بازار سرمایه در دوره‌ها‌ی مختلف تا مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات در انتظار می‌مانند تا اگر دولت مستقر تجدید شد، در جهت مثبت کردن بازار و انجام معاملات گام بردارند.وی با اشاره به وضعیت نماد خودرویی‌ها‌ یا هلدینگ خلیج فارس در بازار گفت: اینها از جمله شرکت‌ها‌یی هستند که سهام شناور آنها در بازار سرمایه کنترل می‌شود و اینگونه نیست که با جهش در شاخص امروز بورس بگوییم مردم برای خرید به بازار هجوم آورده اند.این فعال بازار سرمایه همچنین گفت: به نظر می‌رسد
در دولت دوم آقای روحانی پیشرفت‌ها‌ی خوبی در عرصه اقتصاد حاصل شود و انتظار فعالان باز سرمایه از دولت این است که اشتباهات دولت نخست را تکرار نکند.
**رشد بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت
یک تحلیلگر دیگر بازار سرمایه نیز گفت: رشد صنعت در کشور با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ادامه خواهد یافت و این مهم منجر به رشد بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت خواهد شد.«فرشید شجاع» روز شنبه افزود: بازار سرمایه از مدت‌ها پیش، به این نتیجه رسید که حسن روحانی کاندیدای پیروز در کارزار انتخاباتی خواهد بود و به‌واسطه اینکه سیاست‌های اقتصادی در ماه‌های آینده مسیر فعلی را ادامه خواهد داد، واکنش شدیدی در استقبال از انتخابات بروز نداد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اغلب سیاست‌های کاندیداهای رقیب رئیس‌جمهور فعلی، بر سیاست‌های انبساطی استوار بود و می‌توانست منجر به افزایش تورم شود و افزایش تورم نیز در کوتاه‌مدت موجبات رشد بازار سرمایه را فراهم می‌کند؛ اما در مقابل، حسن روحانی بر تداوم سیاست‌هایی اصرار دارد که در کنار کنترل نرخ تورم، موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد.شجاع با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت یازدهم در کوتاه‌مدت تاثیر مثبتی بر سود شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نخواهد داشت، تصریح کرد: این مساله موجب شده بازار وارد فاز هیجان خرید نشود و برای رشد منتظر سیگنال‌های قوی‌تری بماند.وی رشد قوی شاخص در روز جاری را ناشی از تحقق پیش‌بینی بازار از پیروزی روحانی دانست و اضافه کرد: می‌توان گفت بازار سرمایه به‌نوعی در جشن انتخاباتی به سر می‌برد و احتمالاً این جشن مدت درازی به طول نمی‌انجامد.