شوالیه‌های سفید پوش

دکتر فتح اله دهقان‪-‬ تاریخ هر ملت و کشوری دارای فراز و فرود‌هایی است.در این تحولات،رویدادهاو حوادث طبقات اجتماعی به فراخور شرایط زمانی و مکانی به ایفای نقش می‌پردازند.
کارکنان سلامت از طبقاتی هستند که در همه شرایط وظیفه‌ای خطیر،حساس ومنحصربه‌فرد دارد.
ایران سابقه طولانی و روشنی در علم پزشکی دارد.
دانشگاه جندی شاپور،ابوعلی سینا و...... دیگر شاهد این مدعا می‌باشد.


در دوران معاصر نیز دارالفنون امیر کبیر حرکت مهمی در خصوص به روز شدن علم پزشکی
ایران بود.
خیل پزشکان متخصص، استثنائی و بی‌نظیر ایرانی در جای جای جهان کنونی نیز مایه افتخاری برای جهان بشریت است.
در رویدادهای حساس و سرنوشت ساز زمانه ما نیز پزشکان،پرستاران و......الحق خوش درخشیدند.
در جنگ تحمیلی کادر درمانی از خود گذشتگی بی‌مثالی را به نمایش گذاشتند. نویسنده این سطور به چشم خود دیده که کادر درمانی ضمن مداوای رزمندگان مجروح با توجه به شرایط ودر بحبوحه حساس،تفنگ به دست گرفته و مستقیم با دشمن درگیر می‌شدند.
در وضعیت فعلی ودر مبارزه با ویروس کرونا نیز تلاشهای آنان تحسین همگان را برانگیخته است.
در این موقعیت حساس که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است کادر درمانی با از
خود گذشتگی و تلاش بی‌همتای خود کارنامه
درخشانی را در مبارزه با کرونا بر جای گذاشتند.البته آنها هزینه‌های زیادی در این مبارزه پرداختند
الماس‌های گران بهایی را از دست دادند که کوه نور باید در مقابل آنها سر تعظیم فرود بیاورد.
جامعه پزشکی ایران در مبارزه با کرونا سر مایه‌های گران بهایی را از دست داد که به این زودی‌ها خسران آن جبران نخواهد شد.
بر خود واجب دیدم در این خصوص مطالبی را به عرض برسانم.
با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریمهای ظالمانه که کمبود دارو و امکانات پزشکی از پیامد‌های آن است.کادر درمانی ایران با تلاش واز خود گذشتگی به گواه جهانیان کار نامه موفق و درخشانی در مبارزه با کرونا داشته است.
جنس و نوع شغل و کار کادر پزشکی با دیگر حرفه‌ها کاملا متفاوت است. زیرا این عزیزان با جان انسانها سر و کار دارند، کادر پزشکی با مریض و بیمار سرو کار دارد، مریض مستاصل است.
آنها با کسانی سروکار دارند که خانواده نیز در مواردی آنها را تحمل نمی‌کنند.
ایرانیان، قدر شناس زحمات این عزیزان بوده،هستند و خواهند بود.در وضعیت فعلی قدرشناسی عملی، از این بزرگواران رعایت دستورات پزشکی همچون استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و.....است.زیرا درگیر بودن طولانی مدت کشور با
کرونا کادر درمانی را واقعا خسته کرده و
خواه ناخواه بر راندمان کاری آنها تاثیر گذاشته، کیفیت
خدمات‌رسانی را پایین آورده، از سوی دیگر ارتباط کادر درمانی بابیماران کرونایی باعث شده تعداد زیادی از آنها آلوده شده و در موارد زیادی به مرگ آنها منجر شود.با افزایش بیش از حد بیماران کرونایی اضمحلال نظام سلامت دور از ذهن
نخواهد بود.شایسته و لازم است مسئولین کشور و دولتمردان نسبت به تامین وتجهیز امکانات زیربنایی بخش بهداشت و درمان تلاشهای مضاعف روا دارند زیرا این بخش در جنگ تحمیلی ودر مبارزه با کرونا صدماتی را متحمل شده است.
از جهت تامین امکانات،تجهیزات پزشکی به روز و پیشرفته مطابق با استاندارد‌های جهانی همچنین تامین دارو لازم است اقدام عاجل صورت گیرد.زیرا بدون این امکانات، کادر درمانی نمی‌تواند به وظیفه‌ خود عمل نماید. برای استفاده از پیشرفت‌های علم پزشکی و تجربیات دیگر کشورها لازم است فرصت‌های مطالعاتی مکفی به کادر درمانی اعطا شود. در زمینه حقوق و مزایا و امکانات رفاهی نیز باید توجه خاص به این عزیزان شود.
اما،با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و بیماری کرونا عزیزان پزشک و کادردرمانی نیز در دریافت حق الزحمه‌ها مردم را بیشتر مراعات نمایند. پیشنهاد میشود به پاس زحمات این عزیزان وبرای زنده ماندن یاد و خاطره کادر درمانی که جان خود را در مبارزه با کرونا از دست دادند بنای یاد بودی برپا شود.