اینجا دکل گم می‌شود آلبوم که سهل است

مسئولان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه گلستان متوجه شده‌اند یکی از آلبوم‌های تاریخی این مجموعه مفقود شده است
آفتاب یزد – گروه شبکه: به تازگی مسئولان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه گلستان متوجه شده‌اند یکی از آلبوم‌های تاریخی کاخ گلستان که از آلبوم‌های غنی این مجموعه و متعلق به دوره ناصری (قاجار) بوده، مفقود شده است. گویا امین اموال این بخش از مجموعه، متوجه نبودن آلبوم می‌شود. در این راستا آفرین امامی، مدیر کاخ گلستان گفت: «اواخر اسفندماه، امین انبار آلبوم خانه کاخ گلستان به بنده اطلاع داد، در آخرین انبارگردانی متوجه شده که یکی از آلبوم‌های کاخ گلستان که حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک بود را در انبارگردانی مشاهده نمی‌کند و اعلام کرد برای قطعیت به انبارگردانی دقیق آلبوم خانه کاخ گلستان نیازداریم ازاین رو انبار گردانی آلبوم خانه کاخ گلستان آغاز شده است. » به گزارش باشگاه خبرنگاران، او افزود: «به جهت اینکه به انجام اقدامات حقوقی و قضائی برای پیشگیری از هرگونه مشکل سوء در آینده نیاز داریم، این اقدامات حقوقی و قضائی انجام شد و اطلاعات اثر مفقود شده برای پلیس اینترپل ارسال و مکاتبات لازم با واحدهای ذی‌صلاح وزارت میراث فرهنگی انجام شد و کار در دست پیگیری است.» امامی گفت:«ما یک کمیته‌ای متشکل
از اعضای اداره کل موزه ها، واحد اداری مالی سازمان یگان حفاظت و نماینده مجموعه کاخ گلستان تشکیل داده ایم.» مدیر کاخ گلستان ادامه داد: «پس از اتمام انبارگردانی می‌توانیم به طور قطعی مفقود شدن آلبوم عکس خانه کاخ گلستان را اعلام کنیم. در بررسی‌های اولیه توسط بخش حفاظت ما مشخص شد هیچگونه نشانه‌ای از سرقت مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل موضوع مفقودی اعلام شده است.»
> احتمال دارد آلبوم وجود داشته باشد


از سوی دیگر مدیرکل امور موزه‌ها از بررسی اشیائی خبر داد که در اختیار امین اموال است. به گزارش ایلنا، محمدرضا کارگر در خصوص مفقودی یا سرقت یکی از آلبوم‌های کاخ گلستان گفت: «در حال حاضر در کاخ گلستان مشغول به انبارگردانی هستند و ذیحسابی مسئول این موضوع است. موضوع این آلبوم قاجاری در نظر قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شده. شاید استفاده از واژه انبارگردانی درست نباشد اما در حال حاضر تمام اشیائی که در اختیار امین اموال قرار دارد در حال بررسی است تا آمار اصلی استخراج شود.» کارگر معتقد است: «به نظر می‌رسد مشکل خاصی وجود نداشته باشد و این احتمال وجود دارد که این آلبوم وجود داشته باشد اما نیاز است پیگیری‌های لازم انجام شود. در این میان ذیحسابی باید پاسخگو باشد.»
> واکنش عضو شورای شهر
همچنین علی اعطا، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به خبر مفقود شدن یکی از آلبوم‌های ارزشمند کاخ گلستان در توییتر نوشت: «دی ماه ٩٨ به بازدید عکسخانه کاخ گلستان رفتم. با گنجینه‌ای پنهان روبه رو شدم. طی بازدید، پیشنهاد کردم تصاویر تهران قدیم، در بیلبوردهای شهرى همان منطقه به نمایش در بیاید. مدیران موزه و شهردارى منطقه استقبال کردند. با شهردارى مکاتبه کردم. سازمان زیباسازى تعلل کرد و انجام نشد. امروز دیدم ایسنا از مفقود شدن یکی از آلبوم‌های ارزشمند کاخ گلستان خبر داده است. مسئولان مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه گلستان متوجه شده‌اند یکی از آلبوم‌های تاریخی این مجموعه متعلق به دوره ناصری مفقود شده، که گویا عکس هایى است که با دوربین ناصرالدین شاه به ثبت رسیده است. اهمیت محافظت از آثار ملی و گنجینه‌های ارزشمند در روزهایی که واگذاری تکه‌هایی از جنگل هیرکانی و دماوند خبر ساز شده، بیش از پیش احساس می‌شود. با توجه به سابقه مفقود شدن اشیای تاریخی در کاخ گلستان، به گمانم نمى توان نسبت به این خبر بى تفاوت ماند و مطالبه پاسخگویى نداشت.»
> واکنش کاربران
گفتنی است که بیش از پنج سال قبل و در زمانی که کاخ اصلی مجموعه گلستان در اختیار یک تیم فیلمبردار برای ساختِ مجموعه‌ای تاریخی بود، دو گلدان در آن مجموعه مفقود شد که بعدها خبر دقیقی از سرنوشت آن‌ها منتشر نشد.از سوی دیگر پس از انتشار خبر گم شدن قدیمی‌ترین ظرف انیمیشن جهان که در شهر سوخته به دست آمده بود، در حدود ۱۰ سال قبل، در نهایت با حضورِ مسئول آن بخش از موزه، مشخص شد که این ظرف قدیمی در نقطه‌ دیگری از آن فضای موزه‌ای قرار داشته است. اکنون ماجرای گم شدن این آلبوم ناصری که به جهت تاریخی بودن آن از اهمیت به سزایی برخوردار است واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران نوشته است:« چه به سرقت رفته باشه و چه گم شده باشه نشان از بی‌مسئولیتی کارکنان و مسئولینش است»
کاربر دیگری گفته است:« چند هفته پیش هم خبر دزدیده شدن اشیای موزه مردم شناسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست میشد و همینطور چند سال پیش گم‌شدن سه ظرف طلای باستانی از موزه تبریز منتشر شد و گم‌شدن گلدان‌های کاخ گلستان و غیره. حالا هم گم‌شدن این آلبوم. سوال اینجاست که آیا مسئولین موزه‌ها واقعا اینقدر بیخیال هستند که اشیایی گم می‌شود و آقایان متوجه نمی‌شوند و زمانی هم که متوجه می‌شوند زمان مفقود شدن را نمی‌دانند.پس این همه دوربین مداربسته، دزد گیر، نگهبان و غیره برای چیست؟»
دیگری نوشت:«به نظر نمی‌رسد که با حجم انبارهای مربوط به آلبوم‌خانه، این موضوع تا الان به پایان نرسیده باشد، اما علت خودداری سازمان میراث فرهنگی و مجموعه جهانی کاخ گلستان از اعلام قطعی آن مشخص نیست»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« چطور توانستند از ساختمان آلبوم‌خانه که بنا به قانون هرشب بعد از پایان کار موزه، پلمب می‌شود و از زیر چشم دوربین‌های محافظ و بعد از داخل محوطه و باز از زیر چشم دوربین‌های محافظ و یگان حفاظت میراث یک دفعه آلبوم ناصری غیب می‌شود»
کاربران دیگر نوشته اند:« خب می‌فرمایند آلبوم ناصری کاخ گلستان گم شده! اول اینکه مگه پفک نمکی هست که گم بشه؟! دوم چه جوری چنین اثر با ارزشی گم شده که کسی متوجه نشده؟! سوم مسئولین و کسانی که باید پاسخگو باشند چه کسانی هستند؟! چهارم چه اقدامی برای پیدا کردنش انجام دادید و از این به بعد تکلیف چیه؟!»، «کاخ گلستان سیستم مدیریتی ضعیفی داره و جزو بدترین تجربه‌های بازدید از کاخ‌ها بوده برام. برای همین از گم شدن آلبوم ناصری تعجب نمی‌کنم! »، «یه سند می‌خواستم درباره خوراک دوره ناصری، مجموعه کاخ گلستان به هیچ وجه همکاری نکردند و گفتن نداریم! بگذریم که چه پروسه‌ای رو باید بگذرونی تا برسی به قسمت اسناد! تعجب می‌کنم آلبوم مفقود می‌شه»، «در خبرا اومده که آلبوم ناصری یکی از با ارزشترین آلبوم‌های کاخ گلستان مفقود شد! جالب اینجاس که مسئولین کاخ اصلا نفهمیدن آلبوم گم‌شده یا به سرقت رفته! و چون یه کاری با آلبوم داشتن رفتن سر وقتش و فهمیدن نیست. وگرنه تا ده سال دیگه هم نمی‌فهمیدن»، «میدونی قشنگیش چیه؟ از این عکس‌های تاریخی‌ای که از دوره ناصری داریم میخونیم و ارزششون خیلی هم بالاست(عکاسی در ایران تقریبا همزمان با اختراعش شروع شد) یه سری آلبوم از کاخ گلستان به تازگی دزدیده شده و دوستان نفهمیده بودند! »، «وقتی دکل نفتی با آن عظمت گم‌می‌شود و در مملکت با این عظمت آب از آب تکان نمی‌خورد، گم شدن آلبوم کاخ موزه گلستان سهل است»، «خبر کوتاه است اما عمیق! آلبوم ناصری کاخ گلستان مفقود شد درسته که دکل گم شد و اتفاق خاصی نیفتاد اما با اون همه دوربین و مراقبت محسوس و نامحسوس مطمئناً گم نشده پیچونده شده»