گلايه‌های روحانی از كاسبان تحريم

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري با بيان اينکه ايران به عنوان پيشگام در مردم‌سالاري در منطقه است، تاکيد کرد: تا به صندوق انتخابات و آراي مردم احترام مي‌گذاريم، هيچ قدرتي به ما صدمه نمي‌زند. حسن روحاني صبح ديروز در جلسه هيات دولت با بيان اينکه وارد آخرين سال خدمت به مردم شديم، اظهار داشت: هشت سال خدا به ما براي خدمت به مردم توفيق داد. از اين هشت سال هفت سال تمام شد ان‌شاا... خداوند به ما توفيق بدهد که يک سال باقيمانده از دولت را هم خادم مردم باشيم.
رهبر معظم انقلاب در قسمت دوم سخنراني ايشان بحث سياسي و اجتماعي و شرايط کشور بود که بسيار مهم بود. ايشان غير از بحث کرونا، دو مشکل مهم را مطرح کردند؛ مشکل تحريم و تحريف. تحريم بسيار رنج‌آور است، ولي تحريف دردآور است. تحريم را دشمن را انجام مي‌دهد و ما آثار آن را لمس مي‌کنيم. تحريف را گاهي دشمن انجام مي‌دهد و گاهي متاسفانه در درون کشور رخ مي‌دهد که دردناک‌تر است.
اگر مي‌خواهيم با دشمن نجنگيم و اگر مي‌خواهيم در برابر دشمن تسليم شويم بحث ديگري است. نه ملت ما و نه زنان و نه مردان و نه جوانان ما هيچ‌کس حاضر به تسليم نيست اگر حاضر به تسليم نيستيم که نبايد هم باشيم و بايد مقاومت کنيم زخم هم برمي‌داريم مشکلات هم پيش پاي ما ايجاد مي‌شود.
بعضي‌ها مي‌خواهند تحريم را نبينند


خيلي مهم است که ما تحريم را ببينيم. بعضي مي‌خواهند تحريم را نبينند و مي‌گويند دولت چه کار کرده و يا چرا آن کار را نکرده. مهم است که ببينيم دولت در چه وضعيتي تلاش مي‌کند. ميدان را تشخيص بدهيم. آيا در ميدان جنگ اين دولت تلاش مي‌کند يا در يک بيابان سبز مشغول استراحت است واقعيت را ببينيم. ما وقتي آمديم دولت را به عهده گرفتيم در شرايط تحريمي بسيار سخت، اولين هدفي که به مردم اعلام کرديم گفتيم مي‌خواهيم تحريم را بشکنيم. در تحريم دو کار بايد انجام داد، يکي اينکه بايد تحريم را بشکنيم، نابود کنيم و از بين ببريم و بايد دست تحريم کننده را بِبُريم. اين اولين وظيفه ما است. بعد از اينکه تحريم را شکستيم، رفتيم تا تحريم بالاتر را بشکنيم. يعني ما به دنبال توافق دائم رفتيم و رفتيم که تحريم را بهتر بشکنيم. تقريبا 2 سال کار کرديم.
اگر چرتکه بزنيم و يا با ماشين حساب محاسبه شود شايد محاسبه آنها هم درست بود؛ زيرا کشوري که از هر طرف در محاصره قرار مي‌گيرد و هر کسي مي‌خواهد با آنها معامله کند آن را تحريم مي‌کنند، از طرفي دوستان ايران هم جرات نمي‌کنند به سمت ايران بيايند و دشمنان هم به‌شدت دشمني مي‌کنند، اين کشور چگونه اداره خواهد شد؟ و چگونه مي‌توان اين کشور را يکي دو ماه و يا چند ماه اداره کرد.
آمريکايي‌ها بازيچه شدند
آمريکايي‌ها با اين سخنان خودشان بازيچه شدند، آنها به ميدان آمدند تا نظام را بشکنند، بايد ببينيد که دشمن به دنبال چه بوده است و ما اکنون در کجا قرار داريم؛ آمريکايي مي‌خواستند جمهوري اسلامي ايران در سال 97 نباشد، مردم‌سالاري ديني وجود نداشته باشد و بر کشور ما مسلط شوند.
ما امروز قوي‌تر شده‌ايم، اظهار داشت: پتروشيمي، فولاد، آب، تصفيه‌خانه‌ها و بورس و... ما نشان مي‌دهد، قوي‌تر شده و ايستاده‌ايم. از مقام معظم رهبري هم تشکر مي‌کنم که با بيان صريحي تاکيد کردند برابر تحريم ايستاده و مقابل تحريف هم مقابله مي‌کنيم. تحريفي که بدتر از تحريم است.
چرا چيز‌هايي که درست شده است را نمي‌گوييد. 80 درصد مساله درست شده در تحريم را نمي‌گويند، اما 20 درصد باقي‌مانده را مي‌گويند. نمي‌گويند که در اين شرايط تحريمي چه اقداماتي شده است هرچند که موضوعاتي هم باقي مانده است.
اشکال بزرگي در جمهوري اسلامي ايران داريم و آن، اين است که تاريخ انتخابات را داريم، ولي پايان آن را نمي‌توان اعلام کرد. وزير کشور تاريخي را اعلام مي‌کند انتخابات شروع مي‌شود، اما پايان ندارد و همان‌طور دعوا و رقابت انتخاباتي ادامه مي‌يابد.
روزي که منتخب اعلام شد، پايان انتخابات است و ديگر رقابت و دعوا نداريم. در دوره انتخابات همه حرف‌هايي مي‌زنند دوره انتخابات است و قابل قبول و قابل گذشت است، اما پايان انتخابات را اعلام نمي‌کنيم. انتخابات تمام شد. بياييد با يکديگر کار کنيم.