ایران در کنار لبنان ایستاد

آرمان ملي: سه‌شنبه‌شب بود که حادثه‌اي تلخ، دوباره خاورميانه را دچار تلاطم کرد. منطقه‌اي که سال‌هاست رنگ آرامش به خود نديده است. انفجار عظيم در بيروت که مسئولان آن را با بمباران هيروشيما و ناکازاکي مقايسه کردند و برخي آن را بيروتشيما نام گذاشته‌اند که باعث کشته و زخمي شدن بسياري از مردم گرديد. شهردار بيروت از حضور 10 نفر از آتش‌نشانان در جمع مفقودي‌هاي انفجار بندر بيروت گفت و خسارات ناشي از انفجار را چند ميليارد دلار برآورد کرد. «جمال عيتاني» در گفت‌وگو با پايگاه خبري «اسپوتنيک» روسيه گفت که همه پيمانکاران در لبنان ماشين‌آلات خود را براي آواربرداري و جست‌وجوي مفقودين در بندر در اختيار شهرداري قرار داده‌اند و تاکنون حتي 10 نفر از نيروهاي آتش‌نشان هم مفقود هستند که جست‌وجو براي يافتن مکان آنها ادامه دارد. يک انفجار مهيب عصر روز سه‌شنبه در بندر بيروت رخ داد که تاکنون بيش از 135 کشته و حدود 5هزار زخمي و ده‌ها مفقود بر جاي گذاشته است. استاندار بيروت هم از آوارگي 300هزار نفر بر اثر انفجار خبر داد و گفت انفجار بندر بيروت مثل انفجار يک بمب اتم بود. صحنه‌اي چنان هولناک که رسانه‌هاي جهان يکسره مات و مبهوت آنچه رخ داد بودند. هرچند در خصوص علت انفجار در عروس خاورميانه اخبار و گزارش‌هاي ضد و نقيضي به گوش مي‌رسد. از ادعاي آتش‌سوزي بزرگ در يک انبار مهمات آتش‌نشاني در نزديکي بندر تا انفجار ناشي از مواد منفجره مصادره شده يا ادعاي حمله با بمب، يا اصابت موشک و اقدام خرابکارانه. به هر صورت آنچه که بود پس از اين اتفاق از همان ساعات اوليه مقامات کشورمان ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت لبنان بر آمادگي براي ارسال هرگونه کمک‌هاي موردنياز شهروندان آسيب‌ديده تاکيد کردند. بسياري از مقامات کشوري و لشکري از جمله سران قوا و ساير شخصيت‌ها با ارسال پيام‌هاي تسليت جداگانه‌اي اين حادثه را به دولت و ملت لبنان تسليت گفته و ابراز همدردي کردند.
سناريو‌هاي انفجار بيروت
انفجار اخير بيروت را از زواياي مختلفي مي‌توان به بحث نشست. چند فرضيه براي اين انفجار مطرح گرديده که هر کدام در جاي خود قابل بحث است. نخستين و قوي‌ترين فرضيه نگهداري 2700 تن ماده «نيترات آمونيوم» در بيروت است. از اين قرار که مقامات محلي علت اين انفجار را 2700 تن ماده نيترات آمونيوم مصادره شده از يک کشتي مي‌دانند که از شش سال قبل در انبار شماره 12 بندر بيروت نگهداري مي‌‎شده‌ است. اما روايت دوم از نقش رژيم‌صهيونيستي در اين انفجار خبر مي‌گويد. به عبارت ديگر، اين انبار مورد هدف رژيم صهيونيستي قرار گرفته است. چنانکه شاهدان عيني از پرواز جنگنده‌هاي اسرائيلي در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند. اين در حالي است که با اين انفجار مهيب بخش اعظمي از شهر بيروت تخريب شده و شهردار بيروت حجم خسارات ناشي از انفجار را ميلياردها دلار برآورد کرده است. با اين حال مسئولان محلي مردم را به خروج از شهر توصيه مي‌کنند. از طرفي آنچه سناريوي سوم يعني عمليات خرابکارانه را تقويت مي‌کند همزماني اين انفجار با اعلام راي علت مرگ رفيق حريري نخست‌وزير فقيد لبنان از سوي دادگاه مورد وثوق سازمان ملل است. اين در حالي است که ميشل عون رئيس‌جمهور لبنان در واکنش به انفجار اخير ضمن قدرداني از تلاش‌هاي دستگاه‌هاي امنيتي و کادرپزشکي، تاکيد کرده مسئولان اين انفجار را به شديدترين شکل ممکن مجازات خواهيم کرد. نخست‌وزير لبنان ديروز بعد از وقوع انفجار مهيب در بندر بيروت که منجر به ويراني اين بندر و کشته و زخمي شدن هزاران نفر شد، از محل حادثه بازديد کرد و حادثه را «فاجعه بزرگ ملي» توصيف کرد. او طي سخنراني خود بر پيگيري علت حادثه تاکيد کرد و گفت که عاملان اين انفجار بايد منتظر اشد مجازات باشند. حسان دياب نخست‌وزير لبنان نيز اين حادثه را «فاجعه بزرگ ملي» توصيف کرده و بر پيگيري علت حادثه تاکيد کرد و گفته که عاملان اين انفجار بايد منتظر اشد مجازات باشند.
مفقودان بيش از قربانيان


وزير بهداشت لبنان در سخناني اظهار کرد، تعداد مفقودان انفجار بيروت همچنان بيشتر از تعداد قربانيان اين حادثه است. حسن حمد در اين باره گفت: شمار قربانيان و مجروحان اين انفجار همچنان در حال افزايش است. وي در ادامه تصريح کرد: تيم‌هاي امداد و نجات همچنان در جست‌وجوي مفقودان در محل انفجار هستند. اين انفجار صدها ساختمان را متضرر کرده و بسياري از مجروحان به دليل عدم توانايي بيمارستان‌هاي نزديک به بيروت و حتي دورتر از آن در پذيرش آنها که پر از مجروحان شده‌اند، بدون مداوا مانده‌اند. اين مقام لبناني ادامه داد: در پي اين انفجار چهار بيمارستان در بيروت به‌طور کامل آسيب ديده‌ و بيماران بستري در آنها به بيمارستان‌هاي ديگر منتقل شده‌اند؛ اين مساله مشکل را پيچيده‌تر و بحران را به يک فاجعه همه‌گير بهداشتي تبديل کرده است. وي همچنين ضمن اذعان به متضرر شدن قابل توجه ذخاير وزارت بهداشت، تاکيد کرد: به‌رغم کمبود امکانات و اقلام پزشکي، به دليل امدادرساني به بيماران و نجات آنها براي بقا مي‌جنگيم. وزير بهداشت لبنان در ادامه افزود: اين تحولات ناراحت‌کننده به دنبال تداوم اپيدمي ويروس کرونا رخ داده و آنچه اتفاق افتاده يک وضعيت کاملا فاجعه‌بار است.
جزئيات کمک‌هاي هلال احمر به لبنان
سخنگوي جمعيت هلال احمر جزئيات کمک اين جمعيت به بيروت را تشريح کرد و از ارسال 9 تن مواد غذايي به اين شهر خبر داد. محمد نصيري با ابراز همبستگي با مردم لبنان و شهر بيروت اظهار کرد: جمعيت هلال کشور جمهوري اسلامي ايران درپي انفجار رخ‌داده در شهر بيروت نخستين مرحله از کمک‌هاي بشردوستانه خود را روانه اين شهر خواهد کرد. سخنگوي جمعيت هلال احمر ادامه داد: بر اين اساس در نخستين مرحله 2000 بسته غذايي 72 ساعته به وزن 9 تن به بيروت ارسال خواهد شد. وي با اشاره به ارسال کمک‌هاي پزشکي نيز گفت: 22 نفر از کادر درمان شامل متخصصين قلب، اطفال، ارتوپد، اتاق عمل، اعصاب و ... هم به اين شهر اعزام خواهند شد. همچنين مقاديري دارو و ملزومات پزشکي نيز به لبنان ارسال مي‌شود و يک بيمارستان بيمارستان RDH هم برپا خواهد شد. نصيري افزود: در هماهنگي با صليب سرخ لبنان در صورت نياز مراحل بعدي اعزام کمک‌هاي بشردوستانه به لبنان نيز انجام خواهد شد.
پيام تسليت مقامات و مسئولان
مقامات کشورمان با ارسال پيام تسليت جداگانه‌ با دولت و ملت لبنان ابراز همدردي کردند. در اين راستا رئيس‌جمهور با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهيب در بندر شهر بيروت و جان باختن و مجروح شدن جمعي از شهروندان لبناني تاکيد کرد: تهران در راستاي اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌هاي پزشکي و دارويي و مداواي مجروحان و ساير مساعدت‌هاي درماني لازم است. حسن روحاني در پيامي به «ميشل عون» رئيس‌جمهوري لبنان اظهار داشت: حادثه ناگوار انفجار مهيب در بندر شهر بيروت و جان باختن و مجروح شدن جمعي از شهروندان آن کشور، موجب اندوه و تاثر عميق گرديد. وي افزود: اينجانب به نمايندگي از ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي قربانيان از صميم قلب اين مصيبت را به جناب‌عالي و مردم آن کشور دوست و برادر تسليت مي‌گويم. رئيس قوه قضائيه نيز، با صدور پيامي اين مصيبت را به ملت شريف، دولت محترم و مقاومت محبوب لبنان تسليت گفت. در پيام آيت‌ا... سيد ابراهيم رئيسي آمده است: تلاش براي لغو فوري تحريم‌ها در جهت جلوگيري از ايجاد فاجعه انساني بايد در دستورکار دولت‌هاي دوست لبنان و مجامع بين‌المللي قرار بگيرد. محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگوي تلفني با «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان ابراز تاسف از وقوع اين حادثه، جان باختن جمعي از مردم بيروت را تسليت گفته و براي مجروحان و مصدومان از درگاه خداوند آرزوي بهبودي و سلامتي کامل کرد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه نيز در تماسي با همتاي لبناني خود مراتب همدردي با ملت و دولت لبنان‌ را اعلام کرد. وي همچنين در توئيتر نوشت: ايران در حال ارسال بيمارستان صحرايي و دارو براي کمک به امدادرساني در برابر اين فاجعه است.