«ابتکار» عوامل موثر بر افزایش قیمت جهانی طلا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی را بررسی کرد

بورس و دلار روی نردبان طلا
کیمیا نجفی
طلا از مرز ۲ هزار دلار در هفته جاری عبور کرد و برخی از تحلیلگران بازار جهانی بر این باورند که افزایش قیمت‌ این فلز گران‌بها همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته آنها پارامترهای کلان اقتصادی در سطح بین‌الملل باعث تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید طلا بوده و اگر این پارامترها تغییری نکنند بازار طلای جهانی شاهد تداوم افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
طلا از جمله دارایی‌های امن در سرتاسر جهان محسوب می‌شود و محلی مناسب برای سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌‌های اقتصادی به شمار می‌رود. جذابیت بازار طلا به عنوان یک بازار سودده در کل دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز مطرح بوده و علاقمندان خاص خود را دارد. حال مدتی است که طلا، این فلز گرانبها به دلیل پیش‌بینی‌ها درباره افزایش زمان بحران همه‌گیری کرونا و برخی از مسائل کلان اقتصادی در سطح بین‌الملل افزایش قیمت را جربه می‌کند و همچنان به عنوان یک پناهگاه امن مورد توجه صاحبان سرمایه در مناطق مختلف جهان قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی افزایش قیمت طلا برای روزهای آینده را دارند. حال مهم‌ترین پرسش این است که آیا افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها تاثیری بر بازارهای داخلی ما خواهد داشت یا خیر؟ بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بازار طلای ایران نیز مستثنی از نوسانات بازار جهانی نبوده و این رکوردزنی‌ قیمت جهانی طلا اثر مسقیمی بر بازار طلای داخلی خواهد داشت. در این راستا محمد کشتی‌آرای، نائب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت طلای جهانی بر نرخ طلا در بازارهای داخلی اثرگذار خواهد بود یا خیر به «ابتکار» گفت: افزایش قیمت جهانی طلا طبیعتا بر بازار داخلی ما اثر خواهد گذاشت. طلا و سکه در بازار داخلی ما از دو عامل قیمت جهانی طلا و همچنین نرخ ارز تاثیر می‌گیرند بنابراین این رکوردزنی‌ها بر بازار داخلی ما اثر می‌گذارد.


وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب افزایش قیمت جهانی طلا شده است گفت: در حال حاظر مسئله بیماری کرونا عاملی برای افزایش قیمت جهانی طلا شده، این ویروس اقتصاد جهان را دستخوش تغییراتی کرده است.
کشتی‌آرای ادامه داد: مسئله دیگر چاپ اسکناس دلار در آمریکا بدون پشتوانه باعث شده است تا ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و طبیعتا هنگامی که ارزش دلار کاهش یابد منجربه افزایش قیمت طلا خواهد شد. به عبارتی دیگر افرادی که ذخایر ارزی دارند برای حفظ ارزش دارایی خود سرمایه خود را تبدیل به طلا می-کنند. به همین خاطر یک تقاضای اضافی در بازار طلای جهانی به وجود می‌آید و سبب افزایش قیمت جهانی طلا می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت جهانی طلا تاثیری بر بازارهای اقتصادی ایران خواهد داشت یا خیر، گفت: افزایش و یا کاهش هر پارامتر اقتصادی در بازارهای جهانی می‌تواند بر بازارهای داخلی ما اثرگذار باشد. مبنای قیمت طلا در کشور ما دلار است و دلار منشاء ورود کالاها و خدماتی است که به کشور وارد می-شود. به عنوان مثال هنگامی که قیمت دلار افزایش یابد قیمت کالایی همچون اتومبیل هم بالا می‌رود و به دنبال آن نرخ‌ها در بازار طلا و یا سکه نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین شاخص‌های اقتصادی می‌توانند بر یکدیگر اثر بگذارند.
افزایش قیمت طلا چه تاثیری بر بازارهای مالی داخلی خواهد داشت؟
علی حیدری، کارشناس بازار طلا، سکه و ارز نیز با اشاره به تاثیر نوسانات بازارهای بین‫المللی بر بازارهای داخلی به «ابتکار» گفت: هرگونه نوسان در حیطه انس بین-الملل در بازار سکه و طلای داخلی به‌طور تقریبی تا 40 درصد اثرگذار است، البته باید توجه داشته باشیم که 40 درصدی رقمی تجربی بوده و هیچ جنبه علمی و یا آکادمیک ندارد. سکه و طلای داخلی تحت دو عامل همواره تغییر مسیر می‌دهد. اولین عامل افزایش یا کاهش نرخ ارز داخلی و عامل بعدی افزایش و یا کاهش انس بین-المللی است، این دو عامل سبب نوسان قیمت در بازار داخلی سکه و یا طلا می‌شود.
این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ طلا بر بازارهایی همچون ارز و یا بورس ایران اثرگذار است یا خیر گفت: نوسانات قیمت طلا اثری بر بازار ارز داخلی نخواهد داشت چراکه قیمت ارز در بازار داخلی بر پایه رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخلی و همچنین نوسان قیمت نفت در حیطه بین‌الملل است.
وی افزود: به عبارتی دیگر هرگونه رویداد سیاسی و اقتصادی مهم داخلی در حد و اندازه بسیار بزرگ سبب ابهام در وضعیت اقتصاد کلان می‌شود و این ابهام به بازار ارز سیگنالی مبنی بر اینکه حال و روز اقتصاد مناسب نیست می‌‌فرستد و این سیگنال باعث ایجاد نوسان در نرخ ارز می‌شود. سیگنال ارسال شده از وضعیت اقتصادی کشور در ابتدا بازار ارز را هدف می‌گیرد، چراکه ارز به عنوان شناخته‌ترین شاخص اقتصادی در بطن جامعه است، بنابراین هرگونه تورم و یا ابهام در حیطه اقتصاد به سرعت بر روی ریال به دلار اثرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ طلا بر بازار بورس ادامه داد: نوسانات انس نمی‌تواند در حد بالایی بر بازار بورس اثر بگذارد. آن چیزی که از سال 1397 تا اکنون تداوم داشته افزایش قیمت سهام بوده است. البته ممکن است به صورت مقطعی ما روند کاهشی را در بازار داشته باشیم اما تا اواسط 1400 افزایش‌ها در بازار بورس ادامه خواهد داشت. دلیل افزایش‌ها در بازار بورس عملکرد اقتصادی مسئولان و یا بنگاه‌ها نیست بلکه تورمی است که سبب افزایش قیمت خدمات و مواد تولیدی بنگاه‌ها شده است به همین دلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها با سوددهی مواجه شده و همین مسئله ارزش سهم‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر کالاهای منقول و غیرمنقول مثل زمین، املاک و مستغلات شرکت‌ها، نهادها و بنگاه‌های بازار بورس به دلیل تورم نه عملکرد اقتصادی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و شاخص را به سمت بالا هدایت کرده‌اند.
این کارشناس بازار طلا همچنین به پیش‌بینی قیمت طلا در ما‌ه‌های آتی پرداخت و گفت: دو مسئله مهم در چگونگی قیمت جهانی طلا در ماه‌های آتی تاثیرگذار است. همانطور که اخیرا رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد تداوم یا کاهش رونق اقتصادی آمریکا بستگی به چگونگی مدیریت کرونا دارد، بنابراین هرگونه خبر درخصوص ویروس کرونا سبب می‌شود اقتصاد آمریکا واکنش نشان بدهد. اگر خبرها و واکنش‌ها منفی باشد سرمایه‌گذاران به سمت کالای امن یعنی طلا سوق پیدا می‌کنند که می‌تواند بر قیمت این کالا اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: عامل موثر دیگر در قیمت طلای جهانی بحث انتخابات آمریکا است. در چنین شرایطی بانک مرکزی آمریکا روند خنثی‌ای را داشته و در بازارها مداخله نمی-کنند. از سوی دیگر دلار در حیطه بین‌المللی تا مشخص شدن نتیجه انتخابات روند یک‌نواختی خواهد داشت از این‌رو سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری برای کالاهای امن و مطمئن تمایل پیدا می‌کنند. درنهایت قیمت جهانی طلا با توجه به این عوامل مسیر حرکتی خود را انتخاب می‌کند.