روسیه: انفجار بیروت را سیاسی نکنید

سفیر روسیه در بیروت نسبت به شکل‌گیری یک درگیری گسترده میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در بیروت در سخنانی با اشاره به تهدیدهای متقابل میان رژیم صهیونیستی و حزب‫الله لبنان، اظهار کرد: تنش همچنان پابرجا است و هر روز اخبار نگران کننده‌ای در این باره منتشر می‌شود، به همین دلیل اکنون مهم است که مانع تشدید تنش شد؛ چراکه شکل‌گیری احتمالی یک جنگ گسترده به سود هیچ یک از طرف‌ها (حزب‌الله و اسرائیل) نخواهد بود.
وی افزود: گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه حزب‌الله یا اسرائیل ممکن است برای منحرف کردن توجه‌ها از مشکلات داخلی‌شان، تصمیم به منفجر کردن اوضاع بگیرند، اما با توجه به ضررهای بزرگی که به دوطرف وارد خواهد شد، مقابله گسترده اوضاع را برای همه بحرانی کرده و به مشکلات و دشواری‌های آنها می‌افزاید.
زاسپکین پیشتر شکل‌گیری جنگ گسترده میان حزب الله و اسرائیل را بعید دانسته بود.


سفیر روسیه گفت: دستگاه های امنیتی لبنان قادر به تحقیق درباره انفجار بندر بیروت هستند و تمامی ابزارهای لازم برای این کار را در اختیار دارند. آنچه در این بندر رخ داد ۹۰ درصد و حتی بیشتر واضح و روشن است و نیاز به تلاش فوق‌العاده ندارد.
زاسپکین به خطر سیاسی کردن این موضوع اشاره و تصریح کرد: فعالیت‌های آمریکا و انگلیس در سال‌های اخیر در تریبون‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که از طریق کار با یک دستگاه خاص، اهداف سیاسی بزرگ حاصل می شود، همانطور که در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اتفاق افتاد. بنابراین ما از کسانی که خواستار این مسئله هستند می‌خواهیم موضوع را سیاسی نکرده و از آن برای اهداف سیاسی سوء‫استفاده نکنند.
این مقام روس ادامه داد: کسی که به یک دادگاه بین‌المللی فرا می‫خواند، مشخص است که مواضع دیگری از بین‌المللی کردن وضعیت لبنان دارد و ما این مسئله را رد می‌کنیم و نمی‫خواهیم چیزی علیه حاکمیت لبنان وجود داشته باشد. بنابراین باید همکاری و حمایت بشردوستانه بدون سیاسی کاری باشد.
وی همچنین تاکید کرد که درصورت مطرح شدن موضوع بین‌المللی کردن بحران لبنان، روسیه با این مساله مخالفت خواهد کرد.
وی در پایان گفت: بیمارستان صحرایی و تیم اورژانس روسیه حسب شرایط در لبنان باقی خواهند ماند.