تداوم اعتراض آمریکایی‌ها علیه نژادپرستی

همزمان با ادامه اعتراض‌ها در هفتاد و یکمین روز در پورتلند آمریکا، این شهر شاهد درگیری شدید معترضان و نیروهای پلیس بود.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: معترضان ضد نژادپرستی بار دیگر شنبه شب در خیابان های پورتلند حاضر شدند و این خیابان‌ها بار دیگر صحنه اعتراض‌های خشونت‌آمیز شد.
چند صد معترض شنبه شب روبه‫روی ساختمان انجمن پلیس پورتلند گردهم آمدند و تصاویر ویدئوها نشان می‫دهد که معترضان مقابل این ساختمان چندین اشیاء را آتش زدند. پلیس بلافاصله پس از اقدام برخی معترضان برای ورود به این ساختمان وارد عمل شد و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‫آور استفاده کرد.
شنبه شب همچنین راهپیمایی‌های اعتراضی در چند منطقه پورتلند برگزار شد و درگیری معترضان با پلیس پورتلند نشان داد که شدت اعتراض ها در این شهر همچنان بالاست.


در تظاهرات جمعه شب پلیس ۲۴ نفر را دستگیر کرد و دلیل بازداشت این افراد از سوی پلیس، عدم رعایت دستورات پلیس برای متفرق شدن و سنگ پراکنی اعلام شد.
از زمان کشته شدن جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور، اعتراض ها علیه خشونت و وحشی گری پلیس آمریکا برای بیش از ۷۰ روز ادامه داشته است.
تارنمای آر تی نیز در گزارشی تصریح کرد: معترضان ضد نژادپستی در آمریکا همزمان با هفتاد و یکمین روز از اعتراض ها شب گذشته مقابل پلیس پورتلند اشیا مختلف را به آتش کشیدند.
آمریکا که خود را «مهد آزادی» و «دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، اکنون نحوه برخورد سرکوبگرانه یگان‌های اعزامی مسلح دولت فدرال به شهرهایی که در آن اعتراض‌های عدالتخواهی اجتماعی درجریان است، به امری مبهوت کننده و غیرقابل باور بدل شده است.
اعتراضاتی که در پورتلند پرجمعیت‌ترین شهر ایالت اورگن صورت گرفته، از زمان قتل جورج فلوید مرد سیاه پوست ۴۶ ساله‌ای که در اواخر ماه می‌ (اوایل خرداد) به دست پلیس مینیاپولیس کشته شد، جرقه خورد و تاکنون ادامه دارد. در‫واقع اعتراضات در این شهر مانند سایر شهرهای آمریکا در اعتراض به بی‌عدالتی اجتماعی و در راستای جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» جان گرفت.
اما اعتراضات صلح‫آمیز مردم این شهر زمانی به خشونت کشیده شد که در تاریخ ۵ ژوئیه (۱۵ تیر) ماموران فدرال برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پورتلند اعزام شدند. نیروهایی که حضورشان در هفته‌های گذشته نه تنها باعث کمتر نشدن اعتراضات نژادپرستی در پورتلند نشده بلکه استقرار این نیروها خشم معترضان را برانگیخته و به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شده است.