برگزاری مراسمات محرم در سکوت

اين در حالي است که بنا بر گزارش کميته اپيدميولوژي کوويد-19 روند کشوري ‌بيماري کرونا، هرچند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالاست، اما ثبات و تغييرات مختصر کاهشي در آن ديده مي‌شود و به باور کارشناسان بايد در چند روز آينده ثمرات اين سفر را با افزايش بيماري و به تبع آن مرگ و مير مشاهده کنيم. هر چند که روند ثبات با شدت بالاي ابتلا و مرگ در چهار استان اصفهان، سمنان، گيلان و آذربايجان شرقي و با شدت کمتر در سه استان لرستان، کرمانشاه و اردبيل مشاهده مي‌شد. روند صعودي يا شروع پيک در شش استان ايلام، بوشهر، خراسان شمالي، آذربايجان غربي، کرمان و قم مشاهده شد و در هفت استان خوزستان، زنجان، فارس، مرکزي، همدان، گلستان و تهران روند نزولي مشاهده شده است. در 11 استان هرمزگان، کردستان، مازندران، کهگيلويه و بوير احمد، يزد، خراسان رضوي، البرز، سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، قزوين و خراسان جنوبي ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نمي‌دهد. همچنين طبق آخرين آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان، از شنبه (18 مرداد) تا يکشنبه (19 مرداد 99)، 163 بيمار جان خود را از دست دادند و به اين ترتيب مجموع جان باختگان اين بيماري در کشور به 18‌هزار و 427 نفر رسيد. در اين مدت دو‌هزار و 20 بيمار جديد نيز شناسايي شد و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 326‌هزار و 712 نفر رسيد. همچنين 4022 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. آمار وزارت بهداشت در دو روز گذشته نشان از کاهش تعداد مبتلايان به کرونا و مرگ و مير ناشي از آن را مي‌دهد. استان‌هاي مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالي، اردبيل، اصفهان، البرز، خراسان رضوي، کرمان، سمنان، آذربايجان شرقي، مرکزي، يزد و گيلان در وضعيت قرمز قرار دارند.
دستورالعمل برگزاري مراسم محرم
با وجود درخواست جمعي از پزشکان و کادر درماني در نامه‌اي از مراجع تقليد، حوزه‌هاي علميه و متوليان برگزاري عزاداري‌هاي محرم خواستند که امسال به‌دليل شيوع کرونا مجالس عزاداري برگزار نکنند، روز گذشته دستورالعمل ستاد کرونا براي محرم و صفر اعلام شد و در بخش مربوط به ضوابط اجراي اين مراسم در شهرها با توجه به روند بيماري و برنامه‌ريزي برگزاري مراسم عزاداري حسينيه ها، تکايا، مساجد و هيات‌هاي مذهبي در کشور اقدام مي نمايند: برنامه‌ريزي برگزاري مراسم داراي مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهاي باز با رعايت فاصله‌گذاري (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلي. رعايت کاهش ساعات برگزاري مراسم (حداکثر دو ساعت). جابه‌جايي هيات‌ها و دسته روي ممنوع است. استفاده از طبل، سنج و وسايل مشابه در برگزاري مراسم ممنوع است و بديهي است مراسم سينه زني و زنجيرزني (با زنجير شخصي) در محل مراسم بدون جابه‌جايي مجاز خواهد بود. ضرورت رعايت فاصله گذاري اجتماعي در مراسم عزاداري. استفاده از ماسک به‌صورت مستمر. پيش بيني استفاده از راهکارهاي جايگزين در مناطق و شهرهايي که امکان برگزاري حضوري مراسم وجود ندارد (با هماهنگي کارگروه استاني). اجراي دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي مرتبط با مراسم و نذورات. همچنين در تبصره يک اين دستورالعمل تاکيد شده است که مراسم هاي خاص در برخي استان ها (نظير يوم العباس در زنجان، نخل گرداني در يزد، تشت گذاري اردبيل، شيرخوارگان، قاليشوران اصفهان و ...) به‌دليل تجمع، تراکم و جابه‌جايي و همچنين ضرورت پيشگيري از شيوع و سرايت بيماري، ممنوع است. در تبصره 2 دستورالعمل آمده است: حضور هيات‌ها در اماکن مقدس حرم رضوي، حرم حضرت معصومه سلام عليها، حرم عبدالعظيم حسني، شاهچراغ، امامزاده صالح و ...جهت برگزاري مراسم ممنوع است. مديريت توليت ها نسبت به برگزاري مراسم در اماکن و فضاي باز با رعايت فاصله گذاري اجتماعي، اجراي پروتکل هاي بهداشتي در چارچوب ضوابط کلي فوق‌الذکر اقدام مي‌نمايند.
نمي‌شود کرونا را کنترل کرد


همزمان با انتشار دستورالعمل برگزاري مراسم محرم مينو محرز، عضو کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا ايران معتقد است: ويروس کرونا جهش پيدا کرده و قدرت سرايت آن حدود 10 برابر شده، وي همچنين گفت: قرار است وزارت بهداشت پروتکل‌هايي را براي برگزاري مراسم ماه محرم ابلاغ کند اما فکر نمي‌کنم ابلاغ اين پروتکل‌ها بتواند جلوي انتشار و گسترش کرونا را بگيرد. خانم محرز گفته است که با ماسک نمي‌شود جلوي انتشار کرونا را در مراسم ماه محرم گرفت.