احتمال رفع فيلتر توئيتر

آرمان ملي- حميد شجاعي: عملکرد مثبت و مفيد شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌ها امروزه بر کسي پوشيده نيست و کسر قابل‌توجهي از جامعه از طريق اين شبکه‌ها به کسب و کار مي‌پردازند و اخبار و اطلاعات خود را به‌روز دريافت مي‌کنند. اين در حالي است که فيلترينگ برخي از اين پيام‌رسان‌ها همچون تلگرام و توئيتر باعث شده تا انتقادات بسياري به اين مساله وارد شود و بسياري خواهان رفع فيلتر از اين شبکه‌ها باشند. چنانکه بارها در خصوص رفع فيلتر توئيتر صحبت شده اما هنوز اين مساله رنگ عملي به خود نگرفته است. با اين حال محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از درخواست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي رفع فيلتر توييتر خبر داده است. بايد ديد اين تلاش‌ها در نهايت به رفع فيلتر خواهد انجاميد يا اين پيام‌رسان همچنان فيلتر باقي خواهد ماند.
نقش و تاثير شبکه‌هاي اجتماعي
شبکه‌هاي اجتماعي مدت‌ها است که جايگزين برخي رسانه‌هاي سنتي شده‌اند و اکثر مردم نيز مطلب و اخبار خود را از طريق اين شبکه‌ها دنبال مي‌کنند. اين روزها تلگرام، اينستاگرام و توئيتر به شبکه‌‌ها و پيام‌‌رسان‌هايي تبديل شدند که با وجود حضور رسانه‌هاي مختلف قشر عظيمي از جامعه را پوشش مي‌دهند و در کسري از دقيقه اخبار را فارغ از حوزه آن به لحظه در اختيار مخاطب قرار مي‌دهند. از اين جهت است که گفته مي‌شود با روي‌کارآمدن شبکه‌هاي اجتماعي عصر رسانه‌هاي جديد کليد خورده و اقبال به رسانه‌هاي رسمي و سنتي همچون تلويزيون، راديو و مطبوعات کمتر از گذشته شده است. گرچه برخي از شبکه‌هاي اجتماعي قابليت‌هاي بسيار درخوري دارند که آنها را متمايز از ديگر شبکه‌ها مي‌کند. چنانکه امروز بسياري از کسب و کارهاي اينترنتي در بستر تلگرام و اينستاگرام صورت مي‌پذيرد. اهميت اين امر امروز مشخص مي‌گردد. جايي که به دليل شيوع و انتشار ويروس کرونا و تحت الشعاع قرار دادن همه شئون جامعه اکثر کسب و کارها با رکود و مشکل مواجه شده‌اند اما بسياري در بستر اينترنت و فضاي مجازي توانسته‌اند کسب و کار خود را ادامه دهند. با اين حال برخي تفکرات محدودکننده نيز در اين ميان وجود دارد که عملکرد شبکه‌هاي اجتماعي را برنمي‌تابند و درصددند تا به هر شکل ممکن در مقابل آن بايستند. فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي سال‌ها است که در دستورکار قرار دارد و هر از چندي براساس برخي تصميم‌گيري‌ها يکي از چند شبکه اجتماعي محبوب جامعه با فيلترينگ مواجه مي‌شود و مردم را به سمت استفاده از فيلترشکن مي‌برد. نمونه اين مساله را مي‌توان در ماجراي فيلتر تلگرام ديد که در ارديبهشت سال 97 به دستور بازپرس وقت شعبه دوم دادسراي فرهنگ و رسانه تهران اين پيام‌رسان فيلتر شد و با وجود تلاش‌هاي زياد هنوز از انسداد خارج نشده است. البته اين پايان تلاش براي مسدودسازي‌ها نبوده و دلواپسان و تندروها ماه‌ها است که با اظهارنظرات مختلف در پي فيلتر اپليکيشن محبوب اينستاگرام هستند و هر بار به دليلي اين موضوع را مطرح مي‌کنند اما تاکنون مقاومت وزير جوان ارتباطات باعث شده تا آنها به خواسته خود نرسند. اين هم در نوع خود جالب توجه است، در جايي که جامعه به دنبال رفع فيلتر پيام‌رسان‌‌هاي توئيتر و تلگرام است برخي درصدد فيلترينگ اينستاگرام برمي‌آيند.
فيلترينگ 11 ساله


تاکنون به‌کرات در مورد فيلترينگ يا عدم فيلتر پيام‌رسان توئيتر بحث و تبادل‌نظر صورت گرفته و از وزير و دبير شوراي عالي فضاي مجازي تا کاربران عادي در اين مورد اظهارنظر کرده‌اند. اما هنوز تصميم قطعي براي خروج اين پيام‌رسان از فيلترينگ صورت نگرفته است. توئيتر جزو نخستين پيام‌رسان‌هايي بود که در سال 88 به دلايلي با فيلترينگ روبه‌رو شد و طي يازده سال گذشته نيز با وجود برخي تلاش‌ها براي رفع فيلتر؛ اين پيام‌رسان جمعي همچنان با برخي مقاومت‌ها روبه‌رو است و از فيلترينگ خارج نشده است. اين در حالي است که عده‌اي از مسئولان، شخصيت‌ها و چهره‌هاي سياسي در اين پيام‌رسان صفحه دارند و به اظهارنظر مي‌پردازند اما مشخص نيست که چرا اين پيام‌رسان بايد براي دسترسي عموم مردم مسدود باشد. آنچه مسلم است امروز دسترسي مردم به توئيتر همچون تلگرام با فيلترشکن مهيا است و فيلترينگ اين پيام‌رسان فقط شيوه دسترسي را مقداري سخت مي‌کند اما موجب عدم فعاليت کاربران نخواهد شد.
درخواست رفع فيلتر توئيتر
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از درخواست وزارتخانه متبوعش براي رفع فيلتر توئيتر خبر داد. محمدجواد آذري‌جهرمي روز يکشنبه از درخواست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي رفع فيلتر توئيتر خبر داد و گفت: اين موضوع جزو حوزه‌هايي است که مربوط به کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است اما تاکنون در دستورکار قرار نگرفته است. پيش از اين نيز وزير ارتباطات اعلام کرده بود که مدت‌هاست در حال پيگيري رفع فيلتــر اســت اما امکان اجرائي شدن اين کار از اختيار او خارج است و بايد گروهي براي آن تصميم بگيرند.