اول مشكل مشاركت را بايد حل كرد

آرمان ملي– مطهره شفيعي: اين روزها تصور مي‌شود که فعاليت‌هاي سياسي هم به دليل کرونا تعطيل شده که باور اشتباهي است چرا که جلسات احزاب به‌ويژه اصلاح‌طلبان برگزار شده است. حزب اتحاد را مي‌توان يکي از احزاب شاخص در ميان احزاب اصلاح‌طلب معرفي کرد که تصميماتش در رفتار اعضاي احزاب ديگر موثر است. ديروز دبيرکل اين حزب در نشست مجازي با خبرنگاران حضور يافت و از برنامه‌هاي اين حزب و اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400، موانع برگزاري انتخابات شوراها و... سخن گفت. شايد يک جمله شکوري‌راد پاسخ به تمام تخريب‌هاي جريان اصلاحات باشد: «اصلاحات هيچگاه به بن‌بست نمي‌رسد و اصلاح‌طلبي به بن‌بست نمي‌رسد.»
انتخابات شوراها تحت‌الشعاع رياست‌جمهوري
علي شکوري‌راد در پاسخ به سوال خبرنگار «آرمان ملي» مبني بر آمادگي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات شوراهاي شهر و روستا گفت: انتخابات شوراها، تحت‌الشعاع انتخابات رياست‌جمهوري قرار مي‌گيرد. زماني که تکليف انتخابات رياست‌جمهوري روشن شد، انتخابات شوراها هم به همان نسبت شکل مي‌گيرد. وي ادامه داد: ما الان با يک تخريب مواجه هستيم بدين نحو که طرح‌هايي در مجلس ارائه شده که دامنه انتخاب مردم در انتخابات شوراها را محدود مي‌کند. شکوري‌راد درباره محتواي اين طرح توضيح داد: اين طرح‌ها در حقيقت بدين صورت است که بررسي صلاحيت نامزدها به شوراي نگهبان يا يک کميته‌اي که مرکب است از شوراي نگهبان و دولت و... سپرده مي‌شود. يعني نظارت از مجلس گرفته شود و به کميته انتخابات داده شود. وي ادامه داد: اين طرح‌ها نشان‌دهنده نگراني از ميزان راي مردم است که همچنان در برخي بخش‌ها وجود دارد. شکوري‌راد اظهار عقيده کرد: فکر مي‌کنم ميزان ردصلاحيت‌ها در انتخابات شوراها به دليل گستردگي اين انتخابات کمتر از مجلس باشد يعني حتي اگر شواري نگهبان هم مسئول نظارت شود و هم کميته انتخابات، نمي‌توانند به آن شدتي که براي انتخابات مجلس ردصلاحيت کرد، در اينجا هم رد صلاحيت کند. وي تصريح کرد: هر چند اگر اين محدوديت‌ها در انتخابات شوراها وجود داشته باشد، همچنان انتخابات آزادتري نسبت به انتخابات مجلس خواهد بود. تعداد زيادي از افراد کانديدا مي‌شوند و مردم به آنها راي مي‌دهند. ولي انگيزه راي دادن مردم در انتخابات مجلس، نبايد به آن صورت باشد.
استراتژي الان ربطي به تصميم ندارد


شکوري‌راد در ادامه به آرمان ملي گفت: الان استراتژي اصلي‌مان در انتخابات آن نيست که چه تصميمي مي‌گيريم. چالش اصلي انتخابات پيش‌رو، ميزان مشارکت مردم است. اين چالش هم تنها به ما اختصاص ندارد بلکه به حاکميت اختصاص دارد. هر چند تلاش کردند در انتخابات گذشته، پوستش را به اين موضوع کمي کلفت کنند و عدم مشارکت را ناديده بگيرند اما اينکه انتخابات پيش‌رو به چه صورت است، ميزان مشارکت مردم مهم‌ترين چالش است. وي ادامه داد: اگر موانع مطرح‌شده برطرف شود و عزمي در حاکميت باشد، با افزايش مشارکت مردم روبه‌رو خواهيم بود و مي‌توانيم انتخابات آزادتري را تجربه کنيم و فضاي انتخاباتي براي ما هم کمي بازتر خواهد بود اما با همه اين مواردي که اشاره کردم، به دليل اينکه انتخابات شوراها در همه حوزه‌هاي انتخاباتي کشور به صورت مستقيم اجرا مي‌شود، ما کمترين دخالت را به عنوان يک حزب در انتخابات شوراها خواهيم داشت. شکوري‌راد خاطرنشان کرد: يعني انتخابات شوراها به صورت کاملا مردمي برگزار مي‌شود و در هر کجايي که حزب ما (اتحاد) فعاليت داشته باشد، کانديدا هم معرفي خواهيم کرد. اما باز هم بستگي به اين دارد که تا چه حد فضا مشارکتي باشد. دبيرکل حزب اتحاد گفت: رويکرد ما در انتخابات شوراها واگذاري آن به شعبات حزب در استان‌ها و همچنين حوزه‌هاي حزبي در شهرستان‌ها است.
محسن هاشمي کانديداي کارگزاران
دبيرکل حزب اتحاد درباره کانديداتوري محسن هاشمي گفت: ما از حضور کانديداهاي حزبي استقبال مي‌کنيم، در مورد اين افراد هم به نظرم براي کارگزاران آقاي محسن هاشمي مناسب هستند، چون از نظر چارچوب فکري و... مناسب است و الان موقعيت رياست شوراي شهر را دارد و به نظر من مي‌تواند کانديداي حزبي آنها تلقي شود. شکوري‌راد در پاسخ به سوالي مبني بر راهبرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي گفت: اگر مردم نخواهند بيايند سر صندوق راي، کاري از دست ما برنمي‌آيد ما هم تعيين‌کننده نيستيم. سلب اعتماد براي مردم به‌وجود آمده است. دبيرکل حزب اتحاد ملت گفت: يک بخش از وضعيت امروز ناشي از به سر انجام نرسيدن برجام هست. شکوري‌راد در خصوص انتخابات، اجماع بين اصلاح‌طلبان و اختلاف دو حزب کارگزاران و اتحاد گفت: به عنوان يک حزب براي کارگزاراني‌ها احترام قائل هستم و ما نياز به تعامل و گفت‌وگو داريم تا به نتايجي دست يابيم. بنابراين اختلاف‌نظر بين احزاب طبيعي است. حتما فرصت‌هاي همکاري زيادي داريم و رويکردهاي نزديک به هم هم داريم اما جاهايي هم رويکردهاي مختلف داريم، به‌طور مثال در انتخابات گذشته، آنها تصميم به حضور در انتخابات گرفتند، ما از تصميم شوراي عالي پيروي کرديم و کارگزاران با وجود اينکه در تصميم‌گيري شوراي عالي نقش داشت اما ليست داد. وي ادامه داد: ان‌شاءالله کانديداي حزبي معرفي مي‌کنيم و فرآيند دموکرات در داخل حزب پيش مي‌رود. وي تصريح کرد: تبار حزب اتحاد به جناح چپ در ابتداي انقلاب برمي‌گردد. ما هم خواستار توسعه کشور هستيم و مي‌خواهيم مطالبات مربوط به طبقات مستضعف نيز به ثمر برسد. اين وجه تمايز ما با جناح راست است. در فرآيند توسعه همان اختلافي را که بين دوره آقاي هاشمي و دولت اصلاحات بود بايد مورد توجه قرار دهيم. دوره مرحوم هاشمي، سياست اقتصادي تعديل بود. دولت اصلاحات سياست تعديل تعديل را اجرا کرد، يعني سياست‌هاي تعديلي آقاي هاشمي را تعديل کرد، تا مردم کمتر زير فشار بروند و نسل بعدي هم از مواهب آن برخوردار شوند.