دستگیری ۵ جاسوس در مراکز حساس کشور


سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور رأی پرونده طبری، بازداشت تعدادی جاسوس، وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، جنگل هیرکانی، پرونده سرمربی تیم ملی و دستگیری یک نماینده سابق مجلس توضیح داد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در سیویکمین نشست خبری گفت: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است، همانگونه که کشور با جنگ اقتصادی مواجه شده؛ اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما و در مواجهه با جنگ رسانهای و تحریف از ناحیه دشمنان بیش از پیش بر ما روشن و آشکار شده است.

وی ادامه داد: ما در ماههای اخیر شاهد گزارشگری فساد توسط جامعه رسانهای کشور بودهایم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکار خود بدانند و میتوان گفت به نوعی خبرنگاران چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب ها به شمار میآیند.

وی اضافه کرد: سیاست اصلی ما این است که خبرنگاران خودشان قانون را رعایت کنند و با اعمال نظارتهای صنفی و انجمنهای صنفی مربوطه اگر تخلفی انجام میشود در واحدهای صنفی رسیدگی شود و هیات رسیدگی بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از رسیدگی دستگاه قضا مسئولیتهای قانونی خود را در این حوزه انجام دهند.

وی با اعلام اینکه در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده گفت: جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیتهایی مواجه شده بودند، در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری و سایر ارفاقهای قانونی بهرهمند شدند.

اسماعیلی بیان داشت: خواهش ما این است که جامعه اطلاعرسانی کشور در حوزه مسائل امنیتی کشور و نظام، خط قرمزها را مراعات کنند و علیرغم اینکه گفتن این حرف شاید خیلی هم مناسب نباشد اما چارهای نیست که اگر جرم و تخلفی انجام شد، به ویژه در حوزه امنیتی و عبور از خطوط قرمز، رسیدگی مأموریت اصلی ما است.

اسماعیلی با اعلام اینکه در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقامهای قضایی تعطیل نشده و جایی که برخی گروههای دیگر هم به دنبال تعطیلی کارگاه بودند، با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده افزود: تعطیلی را به هیچ عنوان و از ناحیه هیچکس بر نمیتابیم، خواه بانک باشد به عنوان طلبکار یا سایر طلبکاران باشند که مطالباتی از واحدهای تولیدی دارند.

اسماعیلی از آخرین جلسه دادگاه طبری خبرداد و گفت: آخرین دفاع او هفته گذشته اخذ شده و آخرین دفاعهای تعدادی از متهمان باقی مانده نیز اخذ میشود. پیشبینی میکنیم تا دو هفته آینده رأی صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد، همه موارد اتهامی این فرد نبود و به زودی بخش دوم این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار کرد: این افراد در خارج از کشور به سر میبرند که سه نفر از آنها قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شده بودند و یک نفر از متهمان یعنی شریفی نیکنفس زمانی که پرونده در دادسرا بود از کشور خارج شده و متهم ریاحی نیز اخیراً با وجود اینکه ممنوعالخروج بوده با پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. عدم حضور آنها مانع رسیدگی نیست و دادگاه حکم را صادر خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: از اوایل سال ۹۸ تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی و اقدام نمایندگان دادستان در حوزه مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده به دست آمده و فقط سراغ بدهکاران بزرگ مالیاتی رفتیم. نیابتهایی که به سایر استانها داده شده بود نیز حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی را جمع آوری کرد و مجموعا بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان گرفته و به سازمان امور مالیاتی تسلیم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: هفته گذشته نیز ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی، عمده بانکی مربوط به گروه فرزانراد به بانک مسکن تسویه شد و نیز ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی این واحد به بانک رفاه در حال تسویه است. همچنین با کمک سازمان بازرسی بیش از هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده جنگل هیرکانی گفت: قبل از آنکه سازمان جنگلها و مراتع کشور به موضوع ورود پیدا کند، رئیس کل دادگستری استان مازندران به همراه هیئتی شخصاً از منطقه بازدید و آن را مورد بررسی و معاینه محلی قرار داد، گزارشی را رئیس دادگستری مبنی بر اینکه حکم دارای اشکال است و باید بر اساس ماده ۴۷۷ مورد بازبینی قرار بگیرد، تهیه کرد؛ پرونده بازگردانده شده و در حال بررسی است.

وی گفت: در مورد پرونده سرمربی تیم ملی هم قوه قضاییه ورود کرده و سازمان بازرسی کشور اشکالات مختلفی را در این پرونده پیدا کرده هم به لحاظ شکلی که بدون نظر بخش فنی انجام شده است هم در مورد میزان قرار داد این موضوع دقیق بررسی شده و اشکالات کار احساس شده و اقدامات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ادعای مطرح شده از سوی میرسلیم پیرامون رشوه ۶۵ میلیاردی در مجلس گذشته و ارسال مدارک آن به قوه قضاییه، گفت: مدارک مرتبط با آن به قوه قضاییه ارسال شده و درحال رسیدگی هستیم، رسیدگیها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده است.

اسماعیلی در خصوص ورود قوه قضاییه به موضوع گرانی خودرو گفت: به صورت خاص سازمان بازرسی ورود و بازرسی جدی انجام داد. در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کنندهها با تبانی مبادرت به گراننمایی و گران فروشی میکرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی میتوانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است؛ با پیگیری ما ۵۳۳ میلیارد تومان از ۵۴۴ میلیارد تومان در این پرونده به شرکت خودروساز عودت داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آرای کمیسیون ماده صد اظهار کرد : ما با ماده صد مقابله میکنیم و این تبصرهها باید اصلاح شود و به ازای تخلف خود وجوهی را بپردازند که بستر درآمد نامتعارف برای شهرداریها است و خواستیم به زودی مجلس ماده صد را اصلاح کند و به شکل قانونمندی وضعیت آن بررسی شود.

اسماعیلی با اشاره به بازداشت تعدادی از جاسوسان گفت: در روزهای گذشته تعدادی جاسوس توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند و این افراد هم در وزارت امور خارجه و صنایع تامینکننده قطعات و حوزه انرژی و وزارت دفاع و انرژی هستهای بودند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین جزئیات پرونده هفت تپه گفت: بخشی از پرونده به کارشناسی رفته و بخشی دیگر درباره اعتراضات خصوصیسازی است که در حال پیگیری آن هستیم. توصیه کردهایم هرچه سریعتر موضوع بررسی و تعیین تکلیف شود تا نحوه واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی پیگیری شود، ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه و در جلسهای که با حضور مقامات ذیربط برگزار شد، به دادستان کل کشور مأموریت داده شد تا موضوع را به صورت تخصصی بررسی کند و پیگیری آن انجام شود و دادستان کل کل کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره استعفاء یکی از رؤسای فدراسیونهای مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش، گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهن من است موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم، پروندهای برای پسر یکی از روسای فدراسیونها تشکیل شده است.