ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم


گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم افتتاح خواهد شد که ۵۰۰ هزار واحد آن مربوط به مسکن مهر نیمهتمامی است که تکمیل میشود.

محمد اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: ۹۳۰ هزار نفر واجد در سامانه طرح اقدام ملی مسکن پرونده خود را تکمیل کردند که ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند. همچنین تلاش میکنیم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور احداث کنیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور تعداد واحدهای مسکونی نسبت به تعداد خانوار بیشتر است، گفت: اما در نظر داریم برای جامعه هدف که استطاعت خرید خانههای موجود را ندارند زمینه خانهدار شدنشان را فراهم کنیم.

به زودی جشن اختتامیه مسکن مهر را برگزار میکنیم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته تعداد۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام، علاوه بر تعداد واحدهای مسکن مهری است که در محاکم پرونده دارند که عمدتا تعاونی بوده و طرف قرارداد با وزارت راه و شهرسازی نیستند و تا زمانی که رای دادگاه برای این پروندهها صادر نشود، نمیتوانیم کاری کنیم چرا که خارج از کنترل ماست.اسلامی توضیح داد: در حال حاضر از ۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر، حدود ۶۸ هزار واحد نیمه تمام را در حال ساخت داریم که پرونده آن به زودی بسته میشودوزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با افتتاح بقیه واحدها به زودی جشن اختتامیه مسکن مهر را در استانها برگزار میکنیم.

وی در توضیح طرح اقدام ملی مسکن گفت: در ابتدا که اقدام به ثبت نام متقاضیان کردیم برای تحت پوشش قراردادن جامعه کارگری و بازنشستگان با وزارت تعاون، برای جامعه فرهنگی شاغل و بازنشسته با وزارت آموزش و پرورش و برای شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح با وزارت دفاع و سایر دستگاهها تفاهمنامههایی را مبادله کردیم تا منابع و زمین بیاورند و بتوانیم جامعه هدف خود را گسترش دهیم.اسلامی گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور تامین زمین شده و پروژههای آن تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد بسیاری از شهرها زمین توسط بنیاد مسکن به مردم واگذار شده یا در حال واگذاری است که به صورت گروهی، واحدهای خود را میسازند.وی ادامه داد: در برخی شهرها خانهها یک طبقه است و در برخی نیز ساختمانهای دو طبقه چهار واحدی در یک زمین برای چندین خانوار تخصیص داده خواهد شد که توسط بنیاد مسکن مدیریت میشود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شماری از استانهای پیشتاز در طرح اقدام ملی مسکن، به آستانه تحویل رسیدهاند و به زودی مسکن ملی را به مردم ارائه میدهند.وی خاطر نشان کرد: در سایر استانها نیز واحدهای طراحی شده در دست احداث است.

۱۲۷۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور تکمیل میشود

وی در بخش دیگری از سخنان خودبه تکمیل یکهزار و ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی بازرگان بندر امام خمینی(ره) موسوم به کریدور غرب کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که تا پایان دولت دوازدهم، ۲۵۰ کیلومتر دیگر را دوبانده کرده و به اتمام برسانیم.

محمد اسلامی اضافه کرد: تا پایان دولت، تمام قطعاتی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار میگیرد که
از جمله آنها میتوان به افتتاح ۱۵۰ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتر در کردستان، ۳۰ کیلومتر در کرمانشاه و ۲۵ کیلومتر در لرستان اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در آذربایجان غربی نیز این مسیر از بازرگان شروع شده و تا جنوب این استان ادامه دارد که در فازهای مختلف در دست مطالعه است.

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجانغربی در حملونقل بینالمللی جادهای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریمها و بیرونرفت از مشکلات اقتصادی محسوب میشود

این مسیر از مرز بازرگان در شمال آذربایجانغربی آغاز شده و با عبور از آذربایجانغربی ، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم میشود.

از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجانغربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته میشود