۱۰ هزار واحد صنفی پوشاک خراسان رضوی در معرض تعطیلی

اجاره های سنگین، هزینه های بالای بیمه تامین اجتماعی و مالیات، نبود بازار فروش به دلیل نبود زائر در پی  شیوع کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه، وضع قوانین مختلف، تحریم ها و در نهایت قاچاق پوشاک، کمر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مشهدی و استانی در حوزه پوشاک را شکسته است، این ها از جمله مسائلی بود که روز گذشته در کارگروه بررسی و توسعه ظرفیت های تولید و  اشتغال  در حوزه پوشاک که به همت شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان مشهد برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
10 هزار واحد صنفی پوشاک در معرض تعطیلی
به گزارش «خراسان رضوی»، اوضاع فروش در حوزه پوشاک در مشهد به نحوی رقم خورده که به گفته جواد مفیدی نماینده اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد، 10 هزار واحد صنفی فعال  در این حوزه به دلیل هزینه های سرسام آور در معرض تعطیلی قرار گرفته اند و چه بسا اگر حمایت جدی صورت نگیرد، همه افراد شاغل در این حوزه به صف بیکاران اضافه شوند. همچنین شهریار صابر طوسی یکی از تولید کنندگان برتر استان در این زمینه در این جلسه گفت: شهر مشهد بعد از تهران و البرز به عنوان یکی از قطب های تولید پوشاک در کشور مطرح است و 85 درصد نیازهای پوشاکی استان در شهر مشهد تولید می شود، یکی از مجموعه هایی که می تواند از ما حمایت کند شهرداری است. وی با بیان این که بیشتر واحد های تولیدی در مکان های استیجاری فعالیت می کنند، افزود: در شرایط کرونایی و نبود بازار فروش، بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک مستاصل شده اند، کمکی که شهرداری می تواند در این زمینه انجام دهد تسهیل در تغییر کاربری ها به تجاری است تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی فعالیت کنند، تولیدکنندگان با مسائل دیگری مثل تامین ایمنی از سوی آتش نشانی نیز مواجه اند.
آمار نگران کننده از بیکاری در واحدهای تولیدی تریکو کشباف


اما آمار نگران کننده ای که محمد ابراهیم جعفر پور نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تریکو کشباف مشهد از بیکاران در این حوزه داد نیز در این جلسه قابل تامل بود، به گفته وی، این اتحادیه تا پایان سال 98 بیش از پنج هزار فرصت شغلی در مشهد فراهم کرده بود و همه آن ها رو به رشد بودند و نیروی کار زیادی را جذب می کردند اما از زمان شیوع کرونا، این  واحدهای صنفی به دلیل حمایت نشدن در حال جمع آوری و تعطیلی هستند، به نحوی که پنج هزار فرصت شغلی ایجاد شده به 1500 فرصت کاهش یافته است، در واقع 3500 نیروی کار شغل خود را از دست داده اند، این مقدار بیکاری و تعطیلی تبعات اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت. وی همچنین از صفر شدن میزان صادرات در این حوزه خبر داد و گفت: عمده صادرات ما به کشور عراق بوده که اکنون صفر شده است، همچنین به افغانستان و کشورهای آسیای میانه صادرات داشتیم که هم اینک صادراتی به این کشورها صورت نمی گیرد، متاسفانه از خرید داخلی هم خبری نیست.
وضعیت تولید و عرضه پوشاک در مشهد بدتر از دیگر نقاط کشور
در ادامه غلامعلی رخصت، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی استان نیز که با دل پر در جلسه حضور یافته بود، شرایط کشور به لحاظ پوشاک را در وضعیت بدی ارزیابی کرد و گفت: وضعیت تولید و عرضه پوشاک در مشهد از سایر نقاط کشور بدتر است، در پنج ماه گذشته 60 درصد تولید واحدهای پوشاک کاهش یافته است. وی افزود:هم اکنون میزان کالا ها در انبار بیشتر از مواد اولیه است، این باید بر عکس باشد، ما باید برای حل این مشکلات سنگ ها را برداریم، در سال 98 بهترین تولید را داشتیم ولی امسال 90 درصد تولید از بین رفته است.
شهرداری اماکن خالی خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد
اعظم کمیلی نایب رئیس اتحادیه بانوان خیاط و فروشندگان نیز با بیان این که تعداد زیادی از نیروهای واحد های تولیدی این اتحادیه را زنان بی سرپرست و بد سرپرست تشکیل می دهند،اظهار کرد: تعداد زیادی از این افراد مکانی برای فعالیت ندارند، هزینه ها و اجاره ها هم سنگین است و از عهده آن بر نمی آیند، اگر شهرداری مکان های خالی را در اختیار این افراد قرار دهد، بسیاری از افراد وارد اشتغال در این عرصه می شوند.
بیشتر قاچاق ها از محل مجوزهای قانونی
در ادامه رسول فرزاد فرد دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این نشست با بیان این که نمی توانیم بگوییم موضوع قاچاق در کشور وجود ندارد اما تا حدودی کاهش یافته است، اظهارکرد: بسیاری از قاچاق ها از محل مجوزهای قانونی است، هم اکنون با تمهیداتی که اندیشیده شده میزان قاچاق در حوزه پوشاک کاهش یافته است، مطالب و مشکلاتی که در این جلسه  بیان شد، باید در استانداری و ستاد تدبیر مطرح  شود و شهرداری با ظرفیت هایی که دارد، می تواند کمک کند. وی همچنین در حاشیه این نشست گفت: شرایط اقتصادی و بحث کرونا، روند و شیوه ورود قاچاق به کشور را تغییر داده و کشفیات ما در چهار ماه امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
همچنین ناصر فهیمی رئیس اداره معین اقتصادی شهرداری مشهد نیز در این جلسه با اشاره به شکل گیری مثلث توسعه اقتصادی و انتخاب شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان مشهد گفت: در این اداره خوشه های صنعتی و اشتغال مشخص شده است، همچنین در زمینه های مختلف کارگروه های ویژه نیز تشکیل شده تا بتواند به توسعه شهرستان مشهد و واحدهای صنعتی و تولیدی کمک کند. وی با بیان این که در خصوص مشکلات صنوف جلسات کارگروه ها با حضور نمایندگان آن ها برگزار می شود، افزود: قبل از تشکیل کارگروه بررسی صنوف پوشاک، کارگروه صنوف طلا و جواهرات برگزار شده بود و به مرور زمان با احصای مشکلات صنوف، در نظر داریم فرایند توسعه و افزایش اشتغال واحدهای تولیدی را تسریع کنیم. وی تسهیل گری را از مهم ترین اهداف اداره معین اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد و افزود: با توجه به این که در استان 250 معین اقتصادی تشکیل شده ، ما سعی می کنیم در شهرستان مشهد از ظرفیت های تولیدی برای افزایش اشتغال بهره ببریم.
نماینده سازمان صمت نیز در این جلسه درخواست کرد شهرداری به حوزه پژوهش کمک کند و گفت: اگر این بودجه در اختیار ما قرار گیرد می توانیم واحد های تولیدی پوشاک را شناسایی کنیم. همچنین بابایی نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از سهم کمتر تولید کنندگان پوشاک از میزان تسهیلات انتقاد کرد.