جنجال پیروانی، رضایت از «همگناه» و حرف های نزده آخرین سامورایی!


 
 
سریال تکراری اظهارات هنجارشکنانه پیروانی


همه علیه سرپرست پرسپولیس
 
درست دقایقی پس از قرعه‌کشی دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی که نتیجه آن تقابل پرسپولیس و استقلال در این مرحله بود شاهد آغاز کری‌خوانی و البته به قول سعید رمضانی، سرپرست تیم استقلال جوسازی از سوی برخی چهره‌های پرسپولیسی بودیم. در راس همه آن‌ها و خط مقدم کری‌خوانی مثل همیشه افشین پیروانی قرار داشت؛ سرپرست سرخ‌ها که پیش از این هم چند بار به واسطه اظهارات جنجالی و غیرحرفه‌ای‌اش مورد نکوهش قرار گرفته بود و حتی با شکایت امیر قلعه‌نویی کارش به دادگاه کشیده بود که البته با وساطت قدیمی‌ترها ظاهرا ختم به خیر شد. پیروانی اردیبهشت امسال بود که به واسطه ارجاع پرونده دیدار سپاهان-پرسپولیس به استیناف با ادبیاتی تند اتهاماتی را متوجه امیر قلعه‌نویی کرد و سرمربی سپاهان هم اگرچه پاسخش را داد اما دست به شکایت هم برد. همان زمان پیشکسوتان استقلال در مقام دفاع از بازیکن و مربی سابق این باشگاه علیه سرپرست پرسپولیس مصاحبه‌هایی انجام دادند و در یک مورد رضا حسن‌زاده، همبازی سابق قلعه‌نویی چنین واکنش نشان داد: «درباره صحبت‌های آقای پیروانی باید بگویم یک‌سری صحبت‌هایی است که من فکر می‌کنم در اندازه‌های هر کسی نباشد. بالاخره باشگاه قدیمی پرسپولیس بزرگانی دارد که می‌توانند در موارد خاصی بیایند و حرفشان را بزنند.» حتی غلامحسین پیروانی، برادر بزرگتر افشین و پیشکسوت فوتبال شیراز هم وارد ماجرا شد و از دوطرف خواست احترام یکدیگر را نگه دارند. در همان مقطع بود که یک ویدیوی جنجالی از رختکن پرسپولیس در دوره اول لیگ منتشر شد که افشین پیروانی در کسوت کاپیتان پرسپولیس بین 2 نیمه دیدار هفته پایانی با فجرسپاسی که برادرش هدایت آن را بر عهده داشت خطاب به هم‌تیمی‌هایش می‌گوید هرچه (شما بخوانید کار غیرورزشی) بلدید رو کنید تا جام قهرمانی را از آن خود کنیم! هرچند پیروانی تحت فشار افکار عمومی بابت آن اظهارات عذرخواهی کرد اما چندی نگذشت که دوباره بر سر داستان ادامه لیگ یا تعطیلی آن اظهارات تندی علیه باشگاه‌های مخالف و استقلالی‌ها داشت تا برای چندمین بار آماج انتقاد و حملات در فضای مجازی قرار بگیرد. پیروانی کسی بود که از زمانی که سرپرست تیم پرسپولیس شد دائما یک جمله را در مصاحبه‌هایش تکرار می‌کرد و تاکید داشت: «عده‌ای نمی‌خواهند پرسپولیس برای چهارمین بار قهرمان شود.» این ادعای عجیب اما در نیم‌فصل دوم و زمانی که رقبای پرسپولیس هریک بنا به دلایلی از صحنه رقابت خارج شدند دیگر هرگز تکرار نشد و پیروانی هم تا روز جشن قهرمانی پرسپولیس اظهارات جنجالی‌اش را بایگانی کرده بود اما روز اهدای جام به پرسپولیس، سرپرست پرسپولیس باز هم در اظهاراتی که بیشتر رنگ و بوی هواداری داشت تا یک مقام مسئول در یک باشگاه بزرگ، واکنش‌هایی را برانگیخت و به فاصله کوتاهی از اهدای جام تا قرعه‌کشی جام حذفی دوباره جو را متشنج کرد تا صدای اعتراض بازیکنان و پیشکسوتان و مسئولان استقلال درآید.
 
اظهارنظر عجیب و غیرحرفه‌ای پیروانی که گفته بود: «امیدوارم اتفاقات چند هفته اخیر حداقل در بازی با ما رقم نخورد. به هر حال برای تیمی که قرار است قهرمان شود فرقی نمی‌کرد با چه تیمی بازی دارد» دوباره فضای رسانه‌ای و مجازی را علیه سرپرست تیم پرسپولیس کرد. برخی با اشاره به پرونده‌های قضایی که در زمان حضور او در کادر فنی و اجرایی تیم ملی باز شده بود و البته با تبرئه وی مختومه شد. پیروانی را به سکوت دعوت کردند و با اصطلاحاتی چون فوتبال پاک به وی کنایه زدند. بعضی‌ها هم به اشتباهات داوری که علیه استقلال شده و تیم را در چند فصل اخیر ناکام کرده اشاره کردند و در مقابل سوت‌های اشتباهی که به سود سرخ‌ها شده را به رخ سرپرست تیم پرسپولیس کشیدند. عده‌ای هم در مقام پاسخ برآمدند و نکاتی را به پیروانی یادآوری و گوشزد کردند! از جمله پیروز قربانی، پیشکسوت باشگاه استقلال که به اظهارات افشین پیروانی چنین واکنش نشان داد و گفت: «افرادی مثل یحیی گل‌محمدی و کریم باقری شخصیتی دارند که هواداران استقلال هم برای آن‌ها احترام قائل‌ هستند و من شخصا به احترام آن‌ها می‌ایستم. متاسفانه افشین پیروانی شان و شخصیت پرسپولیس را پایین آورده است. همه توهین را بلدند اما بهتر است به یکدیگر احترام بگذاریم. این‌که بخواهیم برای راضی کردن ۵۰۰ نفر، ده‌ها میلیون هوادار استقلال را ناراحت کنیم، باعث پایین آمدن شخصیت ما می‌شود. متاسفانه پیروانی حرکاتی در جشن قهرمانی پرسپولیس انجام داد که درست نبود. او حرف‌هایی می‌زند که شخصیت خودش و باشگاه را پایین می‌آورد و حتی بازیکنان هم علیه او در فضای مجای پست می‌گذارند. این‌که بخواهیم به هر شکلی برای هواداران محبوب شویم، درست نیست.» مددی، معاون ورزشی باشگاه استقلال هم واکنش متفاوتی به اظهارات پیروانی داشت و گفت: «این‌که مدیر فنی یک تیم در جایگاه هوادار صحبت کند اصلا کار درستی نیست. با رویه‌ای که پیروانی در پیش گرفته به نظر می‌رسد این آخرین باری نخواهد بود که او چنین بی‌محابا و با ادبیاتی نادرست اظهاراتی درباره رقبا دارد و ظاهرا استقلالی‌ها و دیگر رقبای سرخ‌ها برخلاف میل‌شان باید تا پایان جام حذفی هم منتظر این ادبیات هنجارشکنانه پیروانی باشند!»
 
 
 
«هم‌گناه» بر قله رضایت مخاطبان
بر اساس آمار درصد رضایتمندی سریال‌های نمایش خانگی در یک سرویس وی‌اودی، سریال مصطفی کیایی محبوب‌ترین سریال یک سال اخیر است
 
 

این روزها 4 سریال «دل»، «هم‌گناه»، «آقازاده» و «موچین» در نمایش خانگی در حال توزیع هستند و از میان این سه مجموعه، «هم‌گناه» که قسمت پایانی آن هفته آینده منتشر خواهد شد مورد استقبال مخاطبان بوده و رضایت آن‌ها را جلب کرده است. بررسی میزان رضایت مخاطبان از این سریال‌ها در فیلیمو یکی از سرویس‌های وی‌اودی که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، می‌گوید، «هم‌گناه» و «آقازاده» بیشتر از «دل» نظر مخاطبان را جلب کرده‌اند. در ادامه مطلب، طبق درصد رضایت مخاطبان از این سریال‌ها و آخرین مجموعه‌هایی که در نمایش خانگی منتشر شده‌اند، نکاتی درباره آن‌ها می‌خوانید. در این فهرست، سریال «موچین» به دلیل این که به صورت انحصاری از طریق فیلم‌ناب منتشر می‌شود و طبیعتا آمار رضایت مخاطبان آن در فیلیمو وجود ندارد، مد نظر ما نیست‌.
هیولا
سریال «هیولا» اثر مهران مدیری که تقریبا همزمان با مجموعه «مانکن» توزیع می‌شد، یکی از موفق‌ترین سریال‌های اخیر نمایش خانگی بود. «هیولا» طبق روال معمول بسیاری از سریال‌ها در قسمت اول 89 درصد رضایت مخاطبان را جلب کرد، اما این عدد با انتشار قسمت‌های بعدی سریال، بیشتر شد. این سریال نیز جز قسمت اول و آخر، میزان رضایتمندی کمتر از 95 درصد نداشت. جالب این جاست که قسمت آخر «هیولا» نیز از نظر میزان پسندیده شدن افت زیادی داشته و به 86 درصد رضایت رسیده است.
مانکن
سریال «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های نمایش خانگی در یکی، دو سال اخیر بوده است. این سریال با رضایت 93 درصدی مخاطبان شروع خوبی داشته و پس از آن هم مانند «هم‌گناه» درصد رضایتمندی بالایی داشته و افت محسوسی در میزان رضایت مخاطبان دیده نمی‌شود. البته در 2 قسمت پایانی ورق برگشته و میزان رضایت با اختلاف زیادی کم شده است. 2 قسمت پایانی سریال به ترتیب 90 و 81 درصد رضایت مخاطبان را جلب کرده‌اند. گذشته از آمار و ارقام، واکنش‌های مخاطبان به قسمت پایانی نیز نشان می‌داد قسمت آخر «مانکن» مورد پسند بسیاری از مخاطبان نبوده است.
کرگدن
سریال «کرگدن» ساخته کیارش اسدی‌زاده، در قسمت اول میزان رضایت 89 درصدی مخاطبان را کسب کرده و در قسمت‌های بعدی بیشتر هم شده، اما نمی‌توان گفت میزان رضایت مدام صعودی بوده، در واقع رضایتمندی متغیر بوده است. قسمت 22 سریال «کرگدن» در فیلیمو میزان رضایتمندی بسیار بالا یعنی 99 درصدی داشته که در مقایسه با دیگر سریال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. «کرگدن» هم مانند «مانکن» نتوانسته در نقطه پایان رضایت مخاطبان را جلب کند و نسبت به بقیه قسمت‌ها کمترین میزان رضایت را جلب کرده است.
دل
سریال «دل» ساخته منوچهر هادی در فیلیمو، 87 درصد از رضایت مخاطبان را جلب کرده و تا قسمت 28، میزان رضایت بالای 80 درصد داشته اما از قسمت 29 این رقم کمتر شده و در 6 قسمت گذشته سریال، درصد رضایت چیزی بین 70 تا 77 درصد بوده است. جالب این جاست که قسمت 33 سریال از نظر کم بودن میزان رضایتمندی رکورد زده و تنها 63 درصد رضایت مخاطبان را جلب کرده که بین همه سریال‌های این فهرست، پایین‌ترین میزان رضایت است. این درصد پایین در قسمت 33 که کم‌کم به پایان سریال نزدیک می‌شویم، عدد معنی‌داری است.
هم‌گناه
سریال «هم‌گناه» کاری از مصطفی کیایی هم مانند «مانکن»، با 95 درصد رضایت شروع خوبی داشته و در ادامه نیز موفق شده همچنان درصد بالایی از رضایتمندی مخاطبان را جلب کند. این روند بیشتر صعودی بوده، اما در بعضی از قسمت‌ها میزان رضایت یک درصد کم شده که اصلا عدد قابل توجهی نیست. «هم‌گناه» در فیلیمو رضایتمندی کمتر از 95 درصد نداشته است که نشان از موفقیت این مجموعه دارد. باید دید درصد رضایتمندی مخاطب از قسمت پایانی این سریال، چه عددی خواهد بود.
آقازاده
سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، مانند دیگر سریال‌های این فهرست در نقطه شروع میزان رضایتمندی خوبی داشته، اما برخلاف آن‌ها هر چه جلو رفته و قسمت‌های بیشتری از آن منتشر شده، درصد رضایت از سریال کمتر شده است. میزان رضایتمندی از «آقازاده» در قسمت اول 94 درصد بوده و بعد در قسمت هفتم که جمعه هفته گذشته منتشر شد، به 88 درصد رسیده است. باید صبر کرد و دید با پیش رفتن قصه، آیا میزان رضایتمندی مسیر صعودی خواهد داشت یا خیر.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حرف‌هایی که تام کروز در «آخرین سامورایی» نزد!
سامورایی‌ها در قرن نوزدهم نمی‌خواستند سکان مدرنیسم در ژاپن به دست پیمانکاران آمریکایی بیفتد
 
جواد نوائیان رودسری - «آخرین سامورایی» عنوان فیلمی جذاب و دیدنی با کارگردانی ادوارد زوئیک است که در سال 2004، با نقش‌آفرینی خیره‌کننده تام کروز، اکران شد. داستان فیلم را جان لوگان نوشته‌است و به نظر می‌رسد که او، در نگارش فیلمنامه، نیم‌نگاهی هم به تاریخ ژاپن دارد؛ داستانی دلچسب از مقاومت تحسین‌برانگیز سامورایی‌ها در برابر سنت‌زدایی امپراتور «میجی». روایت لوگان آن‌قدر خوب است که بیننده آن را مانند یک تاریخ عینی و واقعی تصور می‌کند؛ حتی ژاپنی‌ها هم نمی‌توانند با دیدن صحنه‌های خلاقانه و گاه اکشن فیلم، زیاد به واقعیت‌های تاریخ کشورشان فکر کنند و این، همان جادوی سینماست. داستان «آخرین سامورایی» از زبان کاپیتان «ناتان آلگرن»، افسر سواره‌نظام آمریکایی که به عنوان مستشار نظامی به ژاپن رفته‌است، روایت می‌شود و ماجرای فیلم، در واقع خاطرات اوست. با این حال، آلگرن خلق‌شده توسط لوگان، همه چیز را نمی‌گوید یا شاید قرار است که نگوید! در این نوشتار، می‌خواهم درباره حرف‌های نگفته‌ای بنویسم که تام کروز، بازیگر نقش کاپیتان «آلگرن» در فیلم «آخرین سامورایی» بر زبان نیاورد.
اصل ماجرا چه بود؟
ژاپن، با آغاز سلطنت امپراتور «میجی» در سال 1867، قاطعانه وارد مسیر اصلاحات گسترده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی شد. ژاپن در عصر مِیجی، آغوش خود را بر روی مدرنیسم باز کرد و به این ترتیب، بسیاری از سنن کهن این سرزمین، طبق قوانین جدید منسوخ اعلام شد. «آخرین سامورایی»، مقاومت سامورایی‌ها را در برابر این تغییرات گزارش می‌کند؛ اما آیا به‌واقع سامورایی‌ها مخالف اصلاحات میجی بودند؟ دو شخصیت ژاپنی مهم در فیلم، یعنی «اومورا» به عنوان موافق مدرنیسم و «کاتسوموتو» به عنوان مخالف آن، دارای مابه‌ازای تاریخی هستند؛ هرچند که اصل داستان «آخرین سامورایی»، چیزی جز وهم و خیال نیست. تصویر منفی داستان لوگان از اومورا، تطبیقی با شخصیت حقیقی وی ندارد؛ اومورا ماسوجیرو، وابسته به یک خاندان معروف و اشرافی ژاپن، کسی است که در سال 1860، ارتش جدید ژاپن را بنیان‌گذاری کرد. او در تاریخ کشورش، جزو 10 قهرمان اصلاحات محسوب می‌شود و در سال 1869، تنها دوسال بعد از آغاز سلطنت مِیجی، در 45 سالگی درگذشت و اصولاً عمرش آن‌قدر طولانی نبوده که بخواهد با سامورایی‌ها روبه‌رو شود؛ ضمن این‌که بر خلاف روایت «آخرین سامورایی»، اومورا خود یک سامورایی تمام‌عیار بود! اما درباره شخصیت کاتسوموتو باید گفت که مابه‌ازای تاریخی آن کسی نیست جز «سایگو تاکاموری»، مشاور عالی امپراتور میجی و یکی از 10 قهرمان بزرگ اصلاحات! تاکاموری در اعتراض به نحوه اجرای اصلاحات در ژاپن، از مقام خود کناره گرفت و با عده‌ای از سامورایی‌ها، شورشی بزرگ را در جنوب ژاپن به راه انداخت. آن‌ها در سال 1877، 10 سال بعد از آغاز سلطنت میجی، در جنگ مشهور «سینان» مغلوب قوای دولتی شدند و تاکاموری که تاب تحمل شکست را نداشت، طبق سنت سامورایی‌ها، هاراگیری(خودکشی) کرد.
پشت پرده مخالفت سامورایی‌ها
آن‌چه گفتیم، برگی از تاریخ ژاپن و آن چیزی بود که لوگان در داستانش روایت کرد. اما ظاهراً روایت لوگان چندان هم مطابق واقع نیست. مورخان ژاپنی تاکاموری را به عنوان یکی از همراهان پایدار جریان اصلاحات میجی معرفی می‌کنند. چطور ممکن است او که ابتدا با همه اصلاحات، حتی تغییراتی که به محدود کردن سامورایی‌ها منجر می‌شود، موافقت می‌کند، ناگهان برمی‌آشوبد و در برابر امپراتور می‌ایستد و حتی به تهدید حکومت مرکزی می‌پردازد؟ دلیل این مخالفت، همان چیزی است که از زبان تام کروز در «آخرین سامورایی» نمی‌شنویم! تاکاموری و همفکرانش معتقد بودند که اصلاحات ضروری است، اما وارد کردن مستشاران غربی و به‌ویژه آمریکایی، دلیل موجهی ندارد: «آن‌ها فرهنگ ژاپنی را نمی‌شناسند و ما به مدرنیسمی نیاز داریم که بومی‌شده باشد؛ باید تعدادی از ژاپنی‌های مستعد را به خارج از کشور بفرستیم تا آن‌ها مدرنیسم را از شئون مختلف، برای کشورشان به ارمغان بیاورند.» در واقع، تاکاموری طرفدار آن نوع اصلاحاتی بود که پای بیگانه را به سرزمینش بازنکند و اصلا به نگه‌داشتن ژاپن در حالت فئودالی، چیزی که لوگان در قصه‌اش روایت می‌کند، فکر نمی‌کرد. تاکاموری، ژاپن قدرتمند در برابر غرب را آرزو می‌کرد و حاضر نبود تن به اصلاحاتی بدهد که زیرنظر پیمانکاران آمریکایی‌، هلندی، فرانسوی و... انجام می‌شود. انگار این‌بار هم هالیوود، می‌خواهد سوار بر خرِ مراد، از روی جنازه قهرمانان تاریخی کشورها بگذرد و در عوض گیشه‌های سراسر دنیا را فتح کند؛ البته این کار، دو نشان را با یک تیر زدن است؛ این‌که 456 میلیون دلار بفروشیم و حدود 300 درصد سود سرمایه‌گذاری نصیبمان شود و در ضمن، تاریخ یک ملت را هم به نفع خودمان مصادره کنیم!