دفاع روحانی از پیش فروش نفت و واکنش به منتقدان

روز گذشته رئیس جمهور و دو مقام ارشد دولتی دیگر برای نخستین بار به صورت رسمی و با صراحت از طرح پیش فروش نفت حمایت کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با بیان این که ستاد اقتصادی دولت در ضمن هفته‌های گذشته روی این طرح بحث کرده و آن را به تصویب رسانده، گفت: دولت این طرح را به جلسه سران قوا هم برده، در دو جلسه بحث کرده و کلیت آن را به تصویب رسانده و بعد از مراحل نهایی مصوبه، دولت آیین‌نامه‌های اجرایی را خواهد نوشت و حتماً‌ در زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود. روحانی ادامه داد: کاری که هفته‌ها و ماه‌ها دولت زحمت کشیده و دوقوه دیگر هم زحمت کشیده‌اند، یک سری افراد پیدا می‌شوند که من نمی‌دانم مبانی‌شان برای این که مردم را دلسرد کنند چیست؟ می‌گویند ممکن است طرح دولت، زحمتی را برای پرداخت در دولت بعد ایجاد کند و دولت می‌خواهد فشار را از خودش بردارد و به دولت بعد تحمیل کند؛ این یک حرف کاملاً ‌بی‌اساس و دروغ است. وی با بیان این که باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و شوخی نداریم، اظهار کرد: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفاً ‌بگوید راه‌حلش چیست. با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی از کشور حل نمی‌شود.
در همین حال ،رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی ضمن حمایت از این طرح، آن را روشی سالم برای جبران کسری بودجه دولت بدون استقراض از بانک مرکزی دانست. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود کاهش هزینه ها،  افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام و اموال دولت و انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالاهایی نظیر نفت را چهار راهکار جبران کسری بودجه در شرایط تحریمی دانست و با اشاره به محدودیت ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی و کاهش هزینه به دلیل کرونا و تامین ۵۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق بدهی، نوشت: «طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی است و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، دو ویژگی دارد: ۱- انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند. ۲- نسبت به اوراق قرضه کم هزینه تر و قابل مدیریت تر است و همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد. البته، واضح است که برای موفقیت این طرح، توافق تمام ارکان نظام و با تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان، ضروری است».
در همین حال و با وجود روایت خبری برخی نمایندگان از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوا که بر شروط مجلس و قوه قضاییه برای اصلاح طرح تاکید داشتند، رئیس دفتر رئیس جمهور بدون اشاره به این شروط اعلام کرد: رئیس جمهوری دستور داده کمیته‌ای متشکل از سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا  تا پایان این هفته آیین نامه را آماده کنند تا به محض دریافت تاییدیه از سوی مقام معظم رهبری آن را عملیاتی کنیم.