مالیات خرید بالای 10 سکه حداقل 200 و حداکثر650 هزار تومان



رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای نحوه اخذ مالیات مقطوع از خریداران سکه در سال ۹۸ را اعلام کرد.
به‌گزارش خبرگزاری‌ها، بر اساس بخشنامه امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی که اخیراً به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1398 به دریافت حداکثر (185) قطعه سکه اقدام کرده مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل خواهند بود.


 میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت‌کننده سکه:
1- تا 10 سکه مشمول مالیات نمی‌شود.
2- نسبت به مازاد 10 سکه تا 30 که به ازای هر قطعه سکه 2.000.000 ریال مالیات مقطوع.
3- نسبت به مازاد 30 سکه تا 50 عدد سکه به ازای هر قطعه سکه 5.200.000 ریال مالیات مقطوع.
4- نسبت به مازاد 50 قطعه سکه تا 185 عدد سکه به ازای هر قطعه سکه 6.500.000 ریال مالیات مقطوع.
مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل تا پایان مرداد 1399 خواهد بود.
امکان تقسیط مالیات مقطوع تا 4 ماه به‌صورت مساوی وجود دارد.
 پرداخت مالیات پس از سررسید موجب تعلق جریمه دیرکرد خواهد بود.
در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا پایان مرداد 99 الزاماً مشمول مالیات مقطوع سکه موضوع دستورالعمل خواهند بود.
پرداخت مالیات طبق قانون
در همین حال محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص این بخشنامه اظهار کرد که در مبحث مالیات، موضوعی تحت عنوان درآمد اتفاقی وجود دارد. این امر به معنای آن است که اگر فرد یا مجموعه‌ای در معاملات یا حتی به‌صورت بلاعوض به درآمد نقدی یا غیرنقدی دست یافت، بایستی به دولت، مالیات پرداخت کند.
وی گفت: با توجه به چنین موضوعی سازمان امور مالیاتی می‌تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به درآمدهای یکباره دست پیدا می‌کنند، مالیات مشخص کند و به‌طور قطع فردی که به درآمدهای اتفاقی دست یافته است به قانون تمکین و گله‌مندی نکند. شرایط کشور به گونه‌ای است که در برخی از موارد احتمال درآمدهای اتفاقی وجود دارد. از این‌رو دولت باید دقت کند که در زمان بروز چنین اتفاقی قانون مصوب کشور را عملیاتی کند.
سال‌های گذشته و حتی قبل از انقلاب هم چنین فرآیندی وجود داشت. کسانی که قبل از انقلاب بلیت بخت آزمایی ملی می‌خریدند در صورت برنده شدن، موظف به پرداخت مالیات بودند. در اکثر کشورها نیز این رویه دنبال می‌شود.
به گفته کشتی آرای، محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی، وجه نقد، بهای روز و ارزش معاملاتی است که فرد بایستی به دولت پرداخت کند؛ هر چند که سازمان امور مالیاتی سطح همکاری‌های خود را بالا برده و امکان تقسیط سکه‌های تحویلی را به خریداران که اکثراً مردم عادی هستند، داده است.23 مردادماه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دریافت‌کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 98 باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و البته افرادی که کمتر از 10 سکه خریداری کردند، از پرداخت مالیات معاف شدند. بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوعی عجیب و غریب نیست که بخواهیم بگویم برای اولین بار اتفاق افتاده یا تصمیم دولت غیرقانونی است. همه موظف هستند طبق قانون عمل کنند. در قانون تجارت هم به این مهم پرداخته شده است.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور در ادامه گفت: با توجه به این توضیحات اخذ مالیات از افرادی که سکه از بانک مرکزی خریداری کردند، در چارچوب قوانین کشور درست است و قانون را نمی‌توان دستکاری کرد. به هرترتیب این افراد در زمانی‌که بازار با حباب قیمتی مواجه بود از بانک مرکزی سکه دولتی خرید کردند و اکنون که سکه‌های خود را تحویل می‌گیرند، فاصله قیمتی با بازار آزاد بسیار زیاد است. موضوع دیگری که در مورد مالیات عنوان می‌شود، تغییر قیمت سکه در بازار است. تجربه ما بیانگر آن است که مالیات نمی‌تواند تغییری بر قیمت سکه در بازار بگذارد. لذا نگرانی که در این بخش در بین مردم ایجاد شده است و برخی‌ها اعتقاد دارند که قیمت سکه با پرداخت مالیات سیر صعودی به خود می‌گیرد به‌هیچ عنوان درست نیست، چرا که اکنون قیمت طلا با قیمت‌های جهانی است.
وی در پایان گفت: اتحادیه‌های طلا و جواهر در مباحث اخذ مالیات از خریداران سکه هیچ نقشی ندارند و هر آن چیزی که قانون تکلیف کرده است بایستی اجرا شود. اگر فردی به هر دلیلی نمی‌تواند مالیات پرداخت کند یا با این موضوع مشکل دارد می‌تواند به سازمان امور مالیاتی برود که البته اعلام شده افرادی که اعتراض دارند می‌توانند به هیأت حل اختلاف مالیاتی بروند.