آمادگی ایران برای مشارکت در تحقیقات انفجار بیروت




وزیر خارجه کشورمان که برای اعلام همبستگی با مردم لبنان و دیدار با مقام‌های این کشور به بیروت سفر کرده است، نسبت به هرگونه سوء‌استفاده سیاسی از وضعیت فعلی لبنان و بی‌ثباتی در این کشور هشدار داد. محمدجواد ظریف این هشدارها را هم در دیدار با مقام‌های عالی رتبه این کشور و هم در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد. او همچنین در دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس این کشور، گفت درصورت درخواست از ایران، آمادگی دارد در تحقیقات درباره انفجار بیروت مشارکت کند. او در این سفر ضمن بررسی ابعاد حادثه انفجار بندرگاه بیروت، آمادگی ایران برای کمک به این کشور در زمینه‌های مختلف، از انرژی تا دارویی را اعلام کرد.


هشـــــدارهای وزیرخـــــــــــــارجه کشورمان را می‌توان در راستای فشارهای برخی کشورهای غربی، یا تداوم تحریم‌های امریکا با وجود نابودی زیرساخت‌های لبنان ارزیابی کرد؛ فشارهایی که تلاش دارد در این لحظات سرنوشت ساز برای لبنان، زمینه ساز ایجاد تغییرات راهبردی سیاسی در این کشور شود.
به گزارش رسانه‌ها، ظریف در ابتدای ورود به بیروت، از سوی «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان مورد استقبال قرار گرفت.
 او سپس در دیدار «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، گفت: سوء‌استفاده‌ کنندگان از انفجار بندر بیروت به‌دنبال بی‌ثباتی لبنان هستند. او ضمن تأکید بر حمایت ایران از آسیب دیدگان حادثه بندرگاه بیروت، افزود: کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوء‌استفاده می‌کنند، همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.
ظریف همچنین آمادگی ایران برای همیاری در بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بیروت را اعلام کرد.حسان دیاب هم در این دیدار، ضمن تشکر از اعلام آمادگی کشورمان، نیازهای ضروری بویژه در حوزه‌های درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح و تأکید کرد که دولت و ملت ایران در کنار آسیب دیدگان انفجار بیروت خواهند ایستاد.
به‌گزارش ایسنا، ظریف در دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هم گفت که بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با لبنان به منظور رفع نیازهای این کشور در وقت کنونی تأکید داریم. او با بیان اینکه بر اساس نگاه جمهوری لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده حمایت از این کشور در تمامی زمینه‌های حیاتی است، افزود: تمام کشورهای جهان باید بدون هیچ پیش شرطی در کنار ملت لبنان بایستند. ظریف، دولت امریکا را عاجز از فهم وقایع سیاسی منطقه توصیف کرد و گفت: اگر از ما درخواست شود در روند تحقیق در رابطه با مسأله انفجار بندر بیروت مشارکت خواهیم کرد.
ظریف در نشست خبــــــری مشترک با همتای لبنانی خود نیز با بیان اینکه معتقدیم انسانی نیست که از شرایط مردم لبنان برای اهداف سیاسی استفاده شود، تأکید کرد: در این شرایط مردم و حکومت لبنان باید برای آینده و پیشبرد امور خود تصمیم بگیرند، دیگران نباید در این شرایط اضطراری کمک‌های خود را مشروط به هر تحولی در لبنان کنند. زیرا به‌نظر ما انسانی نیست که از شرایط مردم برای اهداف سیاسی استفاده شود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حکومت و مردم لبنان خواهد بود و ما به هر تصمیمی که دولت و ملت لبنان انتخاب کنند، کمک می‌کنیم.
ظریف در این نشست نیز بار دیگر آمادگی ایران برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بندر بیروت در حوزه‌های مختلف و با توجه به توانمندی طرف‌های ایرانی در حوزه‌های مربوط به تأمین برق، ساخت و ساز، دارو و درمان را اعلام کرد.
شربل وهبه نیز از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدردانی کرد و در خصوص نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به تبادل نظر پرداخت.
آخرین دیدار محمد جوادظریف در سفر به لبنان، عصر روز گذشته در قصر«بعبدا» و با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان انجام شد که طی آن، ظریف بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه کمک‌ها به لبنان تأکید و ابراز امیدواری کرد با همکاری همه طرف‌های سیاسی در صحنه داخلی و انسجام لبنان، شرایط پایداری در فضای سیاسی این کشور شکل گیرد. میشل عون هم از اعلام همبستگی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انفجار در بندر بیروت قدردانی کرد. پیشتر قرار بود اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از ایران به بیروت سفر کند که به‌دلیل استعفای نخست‌وزیر لبنان، این سفر لغو شد.
تبریک سالگرد پیروزی حزب‌الله
در همین حال، همزمان با چهاردهمین سالروز پیروزی مقامت لبنان و حزب‌الله در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی، ظریف در پیام‌هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی خود و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، فرارسیدن این روز را تبریک گفت. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای، ضمن تبریک این شکست تاریخی رژیم اشغالگر، به‌ملت، دولت، ارتش و مقاومت لبنان و بویژه دبیرکل حزب الله، تأکید کرد که این پیروزی بزرگ که در سایه انسجام داخلی میان طوایف مختلف و همدلی لبنانی‌ها به‌دست آمد، ثبات، امنیت و عزت را برای لبنان و منطقه به ارمغان آورد. در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی، آنان را به شکست حتمی می‌کشاند و ایران همواره در کنار ملت و دولت لبنان بوده، هست و خواهد ماند.