این بایرن بود یا ژنرال فرانکو؟



حامد جیرودی
خبرنگار


کابوس؛ این تعبیری است که می‌توان از حال و هوای بازیکنان بارسلونا و هواداران این تیم در سراسر جهان داشت. اتفاقی شگفت‌انگیزتر از برد غیر قابل باور بایرن مونیخ. این حس را می‌شد از چهره لیونل مسی وقتی ناباورانه به اسکوربرد ورزشگاه دالوز بنفیکا لیسبون نگاه می‌کرد، کاملاً فهمید. آبی و اناری‌ها به نقطه‌ای رسیده بودند که حتی بدبین‌ترین هوادار این تیم و حتی رئالی‌های متعصب هم به هیچ عنوان انتظار آن را نداشتند. شکستی عجیب که می‌توان آن را با باخت 8-2 بارسا مقابل رئال مادرید در ال کلاسیکو 3 فوریه 1935 (14 بهمن 1313)  مقایسه کرد. یا حتی باخت سنگین 11-1 این تیم در کوپا دل ری 19 ژوئن 1943 (28 خرداد 1322). اما این بار که دیگر ژنرال فرانکویی  (دیکتاتور اسپانیا ۱۹۳۹–۱۹۷۵ که طرفدار سرسخت رئال ماردید بود) در میان نبود که باخت را گردن او انداخت. کاتالان‌ها در یک دیدار فوق تصور مقابل باواریایی‌ها تحقیر شده بودند و 8-2 نتیجه‌ای بود که در پایان بازی جمعه شب به ثبت رسید. اما مگر می‌شد فکر رخ دادن این نتیجه را کرد؟ دو تیم پرطرفدار و قدرتمند فوتبال اروپا در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به هم رسیدند تا فینالی زودهنگام در لیسبون شکل بگیرد. وقتی توماس مولر دقیقه 4 دروازه مارک آندره ترشتگن را باز کرد، شوک کوچکی به بارسایی‌ها وارد شد ولی آنها سریع ضد حمله زدند و دیوید آلابا در دقیقه 7 دروازه خودی را باز کرد تا مسابقه به تساوی کشیده شود. در این شرایط، همه انتظار داشتند تا یک بازی پایاپای را ببینند ولی این بایرن مونیخ بود که باز پیش افتاد و ایوان پریشیچ (22)، سرژ گنابری (28) و توماس مولر(31) گلزنی کردند تا بایرنی ها مقتدرانه و با نتیجه 4-1 به رختکن بروند. با این حال، هواداران بارسا هنوز کاملاً ناامید نشده بودند و امیدوار بودند تا معجزه فوتبال در نیمه دوم رخ دهد و آبی-اناری‌ها کامبک کنند. جرقه این اتفاق هم زده شد و لوئیس سوارز (57) گل دوم بارسا را به ثمر رساند ولی باز هم این مونیخی‌ها بودند که طوفانی ظاهر شدند و جاشوا کیمیچ (63) و رابرت لواندوفسکی (82) دو گل دیگر برای این تیم زدند. ضربات آخر را یک خودی بر تن خسته و بی‌رمق بارسلونا وارد کرد. فیلیپ کوتینیو که از سال 2018 به‌صورت قرضی از بارسلونا راهی بایرن شد و برای این تیم بازی می‌کند، با ورود خود به زمین دبل کرد و دقایق 85 و 89 دروازه تیم سابق خود را گشود تا شکست تاریخی 8-2 برای کاتالان‌ها به ثبت برسد. توماس مولر ستاره کهنه کار بایرن با دبل در این دیدار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. حالا و با این نتیجه و پیشتر حذف یوونتوس از لیگ قهرمانان برای نخستین بار بعد از 14 سال خبری از مسی و رونالدو در نیمه نهایی این رقابت‌ها نیست. ضمن اینکه با صعود تیم‌های پاری سن ژرمن با هدایت توماس توخل، لایپزیش (یولیان ناگلزمن) و بایرن مونیخ (هانسی فلیک) 3 سرمربی آلمانی در مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها مسجل شده است. تنها بازی باقیمانده مرحله یک چهارم را دیشب منچسترسیتی و لیون برگزار کردند.
 آمارهای منفی بارسا، رکوردهای بایرن
این نتیجه با آمارهای جالبی توأم شد. بارسلونا برای ششمین بار در طول تاریخش 8+ گل در یک مسابقه دریافت کرد اما این برای اولین بار طی 74 سال اخیر بود که در یک مسابقه رسمی 8 گل دریافت کرد و البته سنگین‌ترین شکست این تیم در لیگ قهرمانان هم محسوب می‌شود. آخرین بار این تیم در مرحله یک هشتم نهایی کوپا دل ری در سال 1946 با نتیجه 8-0 مغلوب سویا شده بود. از سویی برای اولین بار است که بارسا در یک مسابقه اروپایی 7 گل یا بیشتر دریافت کرد و در نیمه اول یک مسابقه لیگ قهرمانان 4 گل خورد. ضمن اینکه سنگین‌ترین شکست در یک مسابقه از مرحله یک چهارم نهایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به‌نام بارسلونا ثبت شد. بارسلونا برای اولین بار از آوریل 1951 در یک مسابقه رسمی با اختلاف 6 گل شکست خورد. نکته تلخ برای هواداران آبی- اناری‌ها اینکه برای اولین بار از فصل 8-2007 بدون کسب حتی یک جام به کار خود در این فصل از مسابقات پایان داد. در سمت مقابل بایرن مونیخ برای اولین بار 8 گل در یک مسابقه لیگ قهرمانان اروپا زد و از سویی نخستین تیم تاریخ این رقابت هاست که در یک مسابقه مرحله حذفی 8 گل به ثمر رساند. شاگردان هانسی فلیک 155 گل در تمامی رقابت‌های فصل
20- 2019 به ثمر رساندند تا رکورد جدیدی در تاریخ این باشگاه ثبت شود. بایرن با 6 برد مقابل بارسلونا بیشتر از هر حریفی این تیم را در لیگ قهرمانان اروپا شکست داده است. بایرن تنها تیم حاضر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل جاری است که پیش از این موفق به کسب قهرمانی مسابقات شده است.
 بازیکنان و مربیان چه گفتند؟
هانس دیترفلیک سرمربی بایرن مونیخ گفت: «شجاع بودیم و از بازیکنانم قدردانی می‌کنم.» کیکه ستین سرمربی بارسلونا همچنین صحبت کرد: «بایرن مونیخ در این بازی گل‌های بیشتری نسبت به آنچه مستحق بود، به ثمر رساند. شکست دردناکی بود ولی درباره آینده‌ام من تصمیم گیرنده نیستم.» جرارد پیکه مدافع بارسا هم صحبت‌هایی مبنی بر لزوم تغییرات در این باشگاه داشت: «شاید این پایان یک عصر باشد. بارسلونا باید تغییر کند. اگر لازم باشد من اولین نفری هستم که می‌روم.» توماس مولر مهاجم باواریایی‌ها هم گفت:«بایرن در شکلی باورنکردنی قرار دارد. باید بدانیم که بازی بعدی صفر- صفر شروع می‌شود.»
 تیتر رسانه‌های اروپا
پیروزی پرگل بایرنی‌ها مقابل یاران لیونل مسی در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت. اکیپ تیتر زد: «درسی تاریخی برای بارسلونا»، گازتا دلو اسپورت نوشت:«بارسا ورشکسته شد» و دیلی میل هم عنوان کرد: «بایرن لیسبون را به آتش کشید!». تعدادی از روزنامه‌های اسپانیایی از جمله مارکا نتیجه این بازی را «شرم‌آور»، آس و اسپورت «تحقیر تاریخی» و موندو دپورتیوو «پایان شرم آور یک عصر» توصیف کردند.
 تبعات شکست بارسا
در پی این نتیجه رادیو «کادینا سر» اسپانیا خبر داد باشگاه بارسلونا به‌دنبال راهکاری برای خروج از این بحران است و اولین گام آبی و اناری‌ها برای نگه داشتن مسی، برکناری کیکه ستین از سرمربیگری است. دومین اقدام باشگاه استعفای جوزپ بارتامئو، رئیس باشگاه است. گرچه بارتامئو در مصاحبه‌ای تأکید کرد از سمتش کناره‌گیری نخواهد کرد. او گفت:«باید تصمیمات گسترده‌ای بگیریم. فکرهایی داریم و تلاش می‌کنیم با تصمیمات خود در هفته آینده امید هواداران را زنده کنیم.» فابریزیو رومانو، خبرنگار ایتالیایی شبکه اسکای اسپورت هم در توئیترش مدعی شد که ستین فصل آینده روی نیمکت بارسا نخواهد بود. نشریه «اسپورت» چاپ کاتالونیا خبر داد بارسلونا در سریع‌ترین زمان ممکن می‌خواهد جانشینی مناسب برای ستین پیدا کند. ژاوی هرناندز تمایل زیادی برای مربیگری در بارسلونا دارد اما اکنون نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. به همین خاطر مائوریسو پوچتینو، سرمربی سابق تاتنهام نزدیک‌ترین و اصلی‌ترین گزینه است. ضمن اینکه احتمال اخراج اریک آبیدال از سمت مدیریت ورزشی بارسلونا نیز وجود دارد.