جوابیه دانشگاه فردوسی درباره گزارش پروتکل‌های بهداشتی در کنکور ارشد

روزنامه خراسان رضوی به دلیل اهمیت موضوع سلامت داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، گزارشی در تاریخ 99.5.19 منتشر کرد این گزارش براساس مشاهدات عینی خبرنگار خراسان و اظهارات داوطلبان تهیه شده. پس از آن روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد جوابیه ای در واکنش به این گزارش به روزنامه بدین شرح ارسال کرد: درباره خبر مربوط به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه فردوسی مشهد مندرج در تاریخ 19 مرداد 1399، بدین وسیله ضمن تکذیب موارد ذکر شده توسط خبرنگار آن روزنامه و چاپ گزارش مغرضانه، غیرمنصفانه و خلاف واقع بودن اظهارات به اطلاع می رساند نتایج نظرسنجی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور صورت گرفته است خلاف ادعاهای مندرج در گزارش چاپ شده در آن روزنامه را ثابت می کند، ضمن این که رضایتمندی تقریبا 90 درصدی توسط داوطلبان درخصوص رعایت کامل ضوابط بهداشتی و برگزاری موفق آزمون،  دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان یکی از موفق ترین حوزه های برگزاری آزمون در کشور تایید کرده است. در شرایطی که رسانه های بیگانه با ناسالم جلوه دادن فضای برگزاری آزمون ها قصد ضربه زدن به روحیه خانواده ها و ایجاد اضطراب در کشور را دارند، همسو شدن با آنان توسط یک روزنامه ملی جای تاسف دارد و همکاری این دانشگاه را با آن روزنامه به جد تحت الشعاع قرار خواهد داد. درخور ذکر است دانشگاه فردوسی مشهد انتشار این خبر ناصحیح را از طریق مراجع ذی صلاح و قانونی مورد پیگیری قرار خواهد داد.

پاسخ   :
ضمن احترام به اطلاع می رساند گزارش مربوط همان طور که ذکر شد براساس مشاهدات عینی خبرنگار خراسان و اظهارات داوطلبان تهیه شده و مدارک و مصاحبه داوطلبان نیز نزد روزنامه محفوظ است. دلیلی بر انتشار گزارش مغرضانه وجود ندارد، مشاهدات خبرنگار خراسان دقیق پیاده شده است مثلا گفته شده مامور انتظامات بدون پوشش خاص، شیلد و حتی ماسک در کنار پارکینگ ایستاده است، دانشگاه محترم چطور این موضوع را که مورد مشاهده سایر داوطلبین بوده است تکذیب می کند؟ یا از قول یک داوطلب آمده است: «من دانشکده ریاضی آزمون دارم، در سالن های باریک، سه ردیف صندلی گذاشته بودند که شاید فاصله شان نیم متر بود.»
ذکر این نکته نیز ضروری است که موارد مثبت از رعایت پروتکل های بهداشتی در این حوزه امتحانی از دید خبرنگار مغفول نمانده و در گزارش به آن اشاره شده است. ضمن این که تیتر گزارش نیز نمره مردودی به رعایت پروتکل ها نداده است.
یادآوری می شود خبرنگار خراسان همان طور که در گزارش نیز آمده است برای دریافت پاسخ مسئولان با روابط عمومی دانشگاه فردوسی و نماینده تام الاختیار سازمان سنجش تماس گرفته اما پاسخ گویی انجام نشده است.
 روزنامه خراسان همچنین آمادگی دارد تا نتایج نظرسنجی مورد ادعای دانشگاه را نیز چاپ کند اما آن چه عجیب است این که دانشگاه به عنوان محلی برای بحث و پاسخ گویی علمی از زبان تهدید و اتهام استفاده می کند.