شناسایی ۶ میلیون خانه خالی در کشور


گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شناسایی کردهایم و حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این واحدها خالی از سکنه بوده است.

محمود محمودزاده در مراسم آغاز اجرای سامانه املاک و اسکان کشور با بیان اینکه اطلاعات جامع از سازمان امور مالیاتی و برخی دستگاهها دریافت کردهایم، گفت: اطلاعات بر اساس معماری آنالیز شده است. بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شناسایی کردهایم و حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این واحدها خالی از سکنه بوده است. محمود زاده تصریح کرد:اولویت این شناساییها در شهر تهران به عنوان کلانشهر در این سامانه قرار دادهایم.محمودزاده بیان کرد: از این تعداد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مالک حقیقی و حقوقی هستند و حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار بیش از یک واحد مسکونی دارد.وی تاکید کرد: ۹۱ میلیون کد ملی وجود دارد که مالکیت به نام آنها است که در مقایسه با تعداد و مردم در کشور بسیار تفاوت دارد . وی یادآور شد: ۷۲ هزار و ۷۰۰ واحد مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است. مجموعه این اطلاعات بسیار و قابل توجه بود به طوری که یک فرد حقیقی حدود ۶۵۰ واحد مسکونی یک فرد حقوقی هم بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی به نام خود در این سامانه ثبت کرده است .

محمود زاده توضیح داد: ویژگیهای واحدها به تفکیک شهر و استانها به زودی منتشر میشود طبق قولی که اعلام کرده بودیم در تابستان امکان ارسال لیست خانههای خالی را فراهم کردیم. معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از امروز پیامک به تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف ده روز ارسال میشود. او افزود: درحال حاضر ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان ارسال شده و طبق بررسیهایی که انجام دادهایم در صورتیکه مالکان پیامکها را دریافت کرده باشند اگر واحدشان خالی باشد کد تایید را ارسال میکنند و اگر واحد آنها خالی نباشد باید مستنداتی ارائه دهند که واحد آنها به اجاره یا به فروش رفته است.

لیست خانههای خالی در شهریورماه به سازمان امور مالیاتی ارائه میشود

محمود زاده گفت: فرصت ارسال مستندات تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. در پایان شهریور لیست خانههای خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهیم داد. او اظهار کرد: این یک اتفاق بسیار بزرگ است که با کمبود و محدود بودن اطلاعات انجام شد. محمودزاده گفت: این سامانه و اطلاعات آن میتواند برای برنامهریزی بسیار مهم است و هدف ما همان است که واحدهای خالی برای بازار اجاره و یا فروش ارائه کنیم. او ادامه داد: این سامانه تاثیر بسیار مثبت و محسوسی در بازار اجاره بر جای خواهد گذاشت و راهاندازی سامانه املاک و مسکن به سرمایه گذاری در این بخش کمک کرده است.

مالیات بر خانههای خالی همچنان در پیچ و خم اصلاح

این در حالی است که دریافت مالیات از خانههای خالی که از آن به عنوان درمان گرانی و کمبود عرضه در بازار مسکن یاد میشود، مدت طولانی است که اجرای آن یا به تاخیر افتاده یا موفقیت آمیز نبوده است؛ تا اینکه این روزها مجلس فعلی در حال بررسی و تدوین برنامههایی برای عملیاتی کردن هر چه زودتر آن است. بر این اساس، در ۲۲ تیرماه امسال مجلس یازدهم دو فوریت طرح مالیات بر خانههای خالی با ۱۱ تبصره را تصویب کرد که طبق آن واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند و چنانچه بیش از ۱۲ ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاری ماهانه ملک میشود که این مالیات در سالهای بعد ۵۰ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. همچنین، این مالیات از سال دوم اجرا و مشمول تمام شهرها نیز میشود. علاوه براین، در جدیدترین اصلاحیه این مالیات واحدهای خالی در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر درآمد اجاره مشمول مالیات میشوند که بنابراین، جرایم این نوع مالیات نسبت گذشته شش تا هشت برابر شده است؛ به گونهای که پیش از این قرار بود مالکان واحدهای خالی در سال اول معاف از مالیات، سال دوم برابر با مبلغ اجاره سالیانه، سال سوم ۱.۵ برابر و سال چهارم دو برابر اجاره سالیانه مالیات بپردازند. سرانجام، این نوع مالیات پس از کشوگوسهای بسیار از مجلس به سمت شورای نگهبان حرکت کرد تا یک گام دیگر به اجرا نزدیک شود اما با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد که طبق مکاتبه شورای نگهبان با مجلس، مصوبه مالیات بر خانههای خالی با سه سطح اشکال مواجه است که در تبعیضها، غفلت از عذرهای موجه برخی مالکان و راههای فرار از پرداخت مالیات طبقهبندی میشود. علاوه براین، «تفکیک شهر اصلی از شهر فرعی در معافیت مالیاتی خانه دوم» نیز مغایر اصل سوم قانون اساسی عنوان شده است.