این روی تابستان داغ

غلامرضا شریعتی
استاندار خوزستان
دشمنان انقلاب اسلامی در حالی بی‌سابقه‌ترین فشارها و تحریم‌های اقتصادی را برای به زانو در آوردن ملت ایران در پیش گرفتند که خواب تابستانی داغ را برای ایران اسلامی عزیز دیده بودند، خوابی از جنس رؤیا و توهم دیرینه پیشینیانی که بر اریکه قدرت تکیه می‌زدند. اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ آنها که چنین خوابی برای ملت ما دیده بودند خودشان به تابستانی داغ دچار شدند. اما برای ما، تابستان داغ یک روی دیگر هم دارد و گرمای تلاش و جهاد و خردورزی در خوزستان جلوه ویژه‌ای از آن است.کشتیبانی دولت دوازدهم در میان امواج متلاطم فشارها و تحریم‌ها و همزمان، واقعیت تحمیلی کرونا، نقشی بی‌بدیل از عزم و اراده فرزندان این مرز و بوم برای حفظ استقلال و عزت نفس و پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی، به تصویر کشیده است که ذکر حتی شمه اندکی از آن در این مقال مقدور نیست.
با وجود این و برای استحضار ملت شریف ایران اشاره‌هایی کوتاه به بخش اندکی از تلاش‌ها و اقدامات بزرگ و مهم دولت در استان خوزستان خواهم داشت.


دولت تدبیر و امید از ابتدا اهداف و برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدتی را در دستور کار قرار داد تا ثمرات آن هم در اقتصاد کلان و ملی و هم در اقتصاد و توسعه استان خوزستان قابل مشاهده و عینی شود.
اجرای برخی مگاپروژه‌ها در همین راستا صورت گرفته و تابستان داغ امسال، فصل بهره‌برداری از پروژه‌های مهم و اثرگذاری در استان خواهد بود.
پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند(خلیج فارس) یکی از آنهاست. این مجموعه عظیم به منظور حفظ محیط زیست و بهره‌وری حداکثری از منابع و ذخایر ملی با جمع‌آوری گازهای همراه نفت در گستره استان‌های خوزستان با تکیه بر دانش و توان نیروهای توانمند داخلی به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح گازی در خاورمیانه و غرب آسیا با سرمایه‌گذاری ۳.۲ میلیارد دلاری (معادل دو فاز پالایشگاه پارس جنوبی) آماده افتتاح و بهره‌برداری شده است. پتروشیمی مسجد سلیمان با اعتبار بالغ بر ۷۵۰ میلیون یورو از دیگر پروژه‌های بزرگی است که آماده بهره‌برداری شده و ضمن افزایش ظرفیت تولیدی، زمینه اشتغال مناسبی را ایجاد می‌نماید.
همچنین اجرای پروژه‌هایی چون فولاد روهینا، فولاد شهید جهان آرا و توسعه مخازن نفتی(۲۸ مخزن) از جمله اقداماتی است که به‌منظور توسعه ظرفیت‌های مولد کشور انجام شده یا در حال انجام است. ضمن آنکه تولید و تأمین لوله‌های انتقال نفت ترش پروژه استراتژیک و مهم گوره تا جاسک، توان و ظرفیت بالای صنایع و متخصصان داخلی در استان خوزستان را به تصویر کشیده است. اما دولت در همین شرایط خطیر اقتصادی و بین‌المللی، توجه خاصی را به بخش کشاورزی خوزستان معطوف نمود و اجرای فاز اول طرح ۵۵۰هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان(موسوم به طرح رهبر معظم انقلاب مدظله العالی) و اینک آغاز فاز دوم آن با تأکیدات رئیس‌جمهوری محترم در همین راستا صورت می‌گیرد. با وجود سیل بی‌سابقه سال گذشته، ضمن اهتمام جدی در بازسازی این مناطق، کشت تابستانه بالغ بر ۴۲۰ هزار هکتاری و رفع نیازهای داخلی به برنج، از جمله ثمرات همدلی مردم و دولتمردان بوده است. اتفاق میمونی که با تولید ۸۰۰هزار تنی نیشکر نیزدر امسال درحال تجربه شدن است.
گرچه آثار میان مدت و بلندمدت پروژه‌ها و اقدامات ارزنده دولت در خوزستان بر اقتصاد ملی و استانی بسیار گسترده و عمیق است اما به‌عنوان نمونه و شاهدی بر اثربخشی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت، می‌توان به کاهش نرخ بیکاری در استان از ۱۷ درصد در سال ۹۷ به حدود ۱۲درصد در بهار سال‌ جاری اشاره کرد. از طرف دیگر دولت توجه خاصی را نیز به رفع مشکلات و خواسته‌های مردم استان در بخش آب و فاضلاب معطوف کرد تا با افزایش رضایتمندی مردم، اعتماد و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.
طرح بزرگ آبرسانی غدیر ظرف یک سال و رفع مشکل دیرینه آب آشامیدنی مردم شهرهای آبادان و خرمشهر شادگان دشت آزادگان از این جمله است.
ضمن آنکه دولت ضمن انجام اقدامات اساسی در زمینه رفع مشکلات فاضلاب در شهرهای استان، با تلاش و پیگیری رئیس‌جمهوری محترم و موافقت رهبر معظم انقلاب اعتباری بالغ بر یکصد میلیون یورو(ظرف دوسال) برای رفع اساسی و زیرساختی بخش عمده مشکل فاضلاب در اهواز احتصاص داده است.
البته تمرکز دولت به بخش‌های اقتصادی و عمرانی، دولتمردان را از توجه به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی غافل نکرد و در سال‌های اخیر زمینه ادامه تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل در استان را انجام داده است.برچیده شدن مدارس کانکسی یکی دیگر از اقدامات مهم و مؤثر دولت در استان خوزستان بوده است.
 به‌نظر می‌رسد تلاش و عزم جدی دولت با وجود حجم گسترده‌ای از فشارهای وارده، در رفع مشکلات و نیازهای مردم از یک سو و گام برداشتن در مسیر توسعه و پیشرفت از سوی دیگر نتایج مؤثر و به یادماندنی را بر جای خواهد گذاشت. این چیزی است که موجبات یأس و دلسردی دشمن از نگاه سلطه‌جویانه و فزون‌طلبانه‌اش را به‌دنبال خواهد داشت.