در جست وجوی پایان خوش



حامد جیرودی / لیگ برتر نوزدهم بالاخره به ایستگاه پایانی رسید. رقابت‌هایی که به بهانه تجهیز ورزشگاه‌ها با یک ماه تأخیر از 31 مرداد 98 آغاز شد و اسفند هم با شیوع کرونا تعطیلی حدود 4 ماهه را پشت سرگذاشت. حالا هفته سی‌ام آن 30 مرداد برگزار می‌شود تا این دوره از لیگ برتر تنها یک روز برای یکساله شدن کم داشته باشد! 8 دیدار این هفته از ساعت 20:45 امشب به صورت همزمان برگزار می‌شود؛ 4 تیم شانس نایب قهرمانی دارند و 6 تیم نیز در خطر سقوط هستند تا هفته آخر لیگ هم داغ و نفسگیر دنبال شود.
قهرمان، بازی آخر را می‌برد؟


پرسپولیس در حالی در ورزشگاه آزادی تهران میزبان سایپاست که این بازی اگرچه تأثیری در جایگاه این تیم به عنوان قهرمان لیگ ندارد ولی از جنبه‌های دیگر بسیار بااهمیت است. شاگردان یحیی گل‌محمدی بعد از مسجل شدن پوکر قهرمانی‌شان، چندان با انگیزه به میدان نرفتند که نتیجه‌اش پیروز نشدن آنها در 3 بازی اخیر بود. البته سرخپوشان پایتخت در بازی آخر خود مقابل گل‌گهر با یک بازیکن کمتر تا آستانه کامبک هم پیش رفتند ولی در لحظه آخر دروازه‌شان باز شد تا بازی 3-3 به پایان برسد و پرسپولیس در صدر جدول 64 امتیازی شود. آنها حالا می‌خواهند سایپا را شکست دهند تا علاوه بر اینکه با برد لیگ را به پایان می‌رسانند، با 67 امتیاز به رکورد سپاهان که در لیگ 18 تیمی یازدهم با همین امتیاز قهرمان شد، برابری کنند. ضمن اینکه این مسابقه پیش دربی نیز محسوب می‌شود و قرمزها می‌خواهند با یک برد روحیه بخش به استقبال این مسابقه حساس بروند. اما آنها باید برابر سایپایی قرار بگیرند که همچنان در خطر سقوط است. نارنجی‌پوشان در بازی قبل مقابل نفت مسجدسلیمان به تساوی بدون گل رسیدند و با 29 امتیاز در رده دوازدهم هستند. در این شرایط شاگردان ابراهیم صادقی که 8 بازی است نباخته‌اند، می‌خواهند جایگاه خود را حفظ کنند. کمال کامیابی‌نیا و شجاع خلیل‌زاده دو غایب پرسپولیس در این دیدار هستند و سایپا هم روزبه شاه علیدوست کاپیتان خود و علی اصغر قربانعلی‌پور را ندارد. پرسپولیس و سایپا تاکنون 49 بار با هم بازی کرده‌اند که 24 برد برای سرخپوشان و 8 برد برای نارنجی‌پوشان ثبت شده و 17 دیدار هم مساوی به پایان رسیده است. ضمن اینکه پرسپولیس 67 و سایپا 47 بار در این دیدارها گل زده‌اند. بازی رفت دو تیم با گل‌های وحید امیری و احمد نوراللهی 2-0 به سود پرسپولیس به پایان رسید. محمدرضا اکبریان به همراه آرمان اسعدی و رحیم حاجیلو تیم داوری این مسابقه را تشکیل می‌دهند.
استقلال نایب قهرمان می‌شود؟
شاهین در شرایطی در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر پذیرای استقلال است که در بازی قبل 3-1 به صنعت نفت آبادان باخت تا با 22 امتیاز سقوطش قطعی شود. با این حال، شاگردان مهدی پاشازاده امیدوارند با امتیاز گرفتن از استقلال، وداع خوبی با لیگ برتر داشته باشند اما آبی‌پوشان پایتخت که پس از تساوی 1-1 با پیکان 50 امتیازی و در رتبه دوم جدول هستند، می‌خواهند نایب قهرمانی خود را مسجل و با روحیه‌ای بالا به دیدار با پرسپولیس در جام حذفی بروند. آنها باید برابر شاهینی بازی کنند که با 53 گل خورده ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد و این بهترین فرصت برای شیخ دیاباته 13 گله است که با افزایش گل‌هایش، عنوان آقای گلی‌ لیگ را از آن خود کند. شاهین و استقلال در لیگ‌های نهم تا یازدهم و این فصل در 7 دیدار برابر هم به میدان رفته اند که استقلال 5 بازی را برده و 2 مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است. در این دیدارها که آخرین آن با برد 4-1 استقلال به پایان رسید، شاهین 6 و استقلال 13 گل به ثمر رسانده اند. سیدعلی اصغر مؤمنی به همراه میلاد قاسمی و هیوا بهمنی این دیدار را قضاوت می‌کنند.
خطر سقوط در کمین است
ذوب آهن و گل‌گهر در ورزشگاه فولادشهر اصفهان به مصاف هم می‌روند و هر 2 تیم روی کاغذ در خطر سقوط هستند. شاگردان لوکا بوناچیچ با 30 امتیاز در رده دهم قرار دارند و یاران مجید جلالی در گل گهر هم با همین امتیاز یازدهم هستند؛ به این ترتیب بازی همسایه‌ها در جدول شکل می‌گیرد. نفت مسجدسلیمان و پارس جنوبی در ورزشگاه شهید بهنام محمدی برابر هم قرار می‌گیرند. شاگردان مهدی تارتار با 35 امتیاز در رتبه نهم هستند و بقای خود را قطعی کرده‌اند اما شاگردان سیروس پورموسوی با 27 امتیاز در رده پانزدهم قرار دارند و برای بقا باید از سد مسجدسلیمانی‌ها بگذرند. این در حالی است که نفت با 17 مساوی رکورددار تساوی در لیگ است و پارس جنوبی هم با 20 گل زده ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارد. ماشین سازی که یکی دیگر از تیم‌های در آستانه سقوط است، در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تبریز میزبان صنعت نفت آبادان است. شاگردان هومن افاضلی هفته پیش در دربی تبریز 2-1 مغلوب تراکتور شدند و با 28 امتیاز در رده چهاردهم هستند. اما شاگردان بهنام سراج با 41 امتیاز هفتم هستند و نه به صعود فکر می‌کنند و نه دغدغه سقوط دارند.
مأموریت سخت
دیدار پیکان و سپاهان یکی دیگر از مسابقات هیجان انگیز است که در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار می‌شود. خودروسازان که با 28 امتیاز سیزدهم هستند، برای بقا تلاش می‌کند و زردپوشان اصفهانی هم که بعد از جدایی امیر قلعه نویی توانستند شهرخودرو را 2-0  شکست دهند، با 48 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه چهارم به دنبال سهمیه آسیایی هستند. عبدالله ویسی که در بازی با استقلال از نشستن روی نیمکت پیکان محروم بود، امشب می‌تواند تیمش را از کنار زمین هدایت کند ولی میگوئل تکسیرا سرمربی موقت سپاهان محروم است. دیدار فولاد و تراکتور در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز هم یک جنگ واقعی است که در آن 2 تیم برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کنند. شاگردان جواد نکونام با 48 امتیاز پنجم هستند و شاگردان ساکت الهامی که سرمربی خود را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند، با 50 امتیاز در رتبه سوم قرار دارند. فولادی‌ها هفته گذشته مدعی شدند برخی نمی‌خواهند این تیم آسیایی شود و تراکتوری‌ها هم درباره داوری هشدار دادند و باید گفت مسابقه در چنین جوی برگزار می‌شود. تراکتور 7 هفته است که شکست نخورده و بازی رفت را هم 1-0 از فولاد برده و حالا دو تیم برای رسیدن به آسیا خودشان را به آب و آتش خواهند زد. شهرخودرو و نساجی نیز در حالی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد با هم دیدار می‌کنند که شاگردان سهراب بختیاری زاده با 45 امتیاز و قرار گرفتن روی پله ششم، شانس آسیایی شدن را از دست داده اند و یاران محمود فکری هم با 37 امتیاز در رده هشتم هستند. شهرخودرو 6 هفته است که بردی نداشته و نساجی هم 10 هفته است که رنگ باخت را ندیده است.