ایران سراسر سیاهپوش شد


محرم امسال متفاوتترین محرمی است که شاید تا به امروز در تاریخ وجود داشته است. ویروس منحوس کرونا تمامی فعالیتهای زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است. شاید هیچکس گمان نمیکرد محرم هم تحت تأثیر کرونا قرار بگیرد و برای برگزاری آن دستورالعمل و پروتکل نوشته شود.
شیوع دوباره ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیتها برای پیشگیری از افزایش مبتلایان و قربانیان باعث شده در ایام ماه محرم بسیاری از هیأتهای مذهبی بهخاطرحفظ جان عزاداران از برگزاری تجمعات و سوگواری در فضای بسته و حسینیه ها خودداری کنند. این ممنوعیت البته سبب شده تا حالا هر خانه به یک حسینیه تبدیل شود و عاشقان اباعبدالله (ع) در خانه به سوگ سرور و سالار شهیدان بنشینند. علاوه بر این برپایی مراسم ها زیر سقف آسمان و در فضای باز یکی دیگر از راه های موجود برای ابراز عشق به امام حسین (ع) و یارانش است.
مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) طی دو شب گذشته در سراسر کشور برگزار شد و در این در حالی بود که ستاد ملی کرونا دو روز مانده به آغاز ماه محرم، برگزاری مراسم در زیر سقف را ممنوع کرد. با این حال، بسیاری از هیئتهای مذهبی در این فاصله کوتاه، فضای باز و محیطهای غیر مسقف را آماده کردند تا مجلس عزاری اباعبدالله (ع) برپا شود.
تا پیش از آغاز ماه محرم حرف و حدیثهای فراوانی درباره نحوه برگزاری این مراسم صورت گرفت و بسیاری بیم آن داشتند که تقابلی دوگانه که از سوی شبکه های بیگانه خط دهی می شد بر محرم امسال سایه بیفکند اما بیانات رهبر حکیم انقلاب درباره برگزاری مراسم عزاداری طبق نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا به این حرف و حدیثها پایان داد. مراسم عزاداری در هیئتهای مذهبی کوچک و بزرگ که شب گذشته اغلب از رسانهملی پخش شد، نشان داد که اهالی هیئت و جامعه مذهبی از تابعترین افراد در جامعهاند که به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب گوش فرا میدهند و از دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت میکنند.
رهبر انقلاب طی سخنان مهم خود در روز عید قربان بر رعایت دستورات ستاد ملی کرونا تأکید فرمودند و بیان داشتند: "عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام میکنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل میکنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه میگوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."