براي كساني‌كه به صندوق راي اعتماد كردند احترام قايل شويم

بعد از نزديك به يك ماه رقابت انتخاباتي ميان نامزدهاي مختلف براي نشستن بر كرسي رياست دولت دوازدهم، سر‌انجام حسن روحاني براي مرتبه دوم توانست رييس‌جمهور ايران شود. در اين مدت فضاي سياسي كشور رنگ و بوي رقابتي وخاصي داشت. فضايي كه در برخي اوقات بي اخلاقي‌هاي سياسي نيز در آن ديده شد. بدون شك اين بي اخلاقي ها و فضاي رقابتي جامعه را به سمت يك دو قطبي پيش برد كه اين موضوع مي تواند به وحدت جامعه لطمه بزند. در همين راستا براي جويا شدن از آخرين تحولات سياسي و راهكاري براي دور شدن از فضاي رقابتي در دوران پسا انتخاباتي به‌سراغ«ناصر ايماني» رفتيم كه مشروح گفت وگوي «قانون» با اين فعال سياسي اصولگرا را در ادامه مي خوانيد.
ارزيابي شما از حضور پرشور مردم در دو انتخابات مهم رياست جمهوري و شوراي شهر چيست؟
به هر حال اين دوره از انتخابات رياست جمهوري نيز در كشور برگزار شد و خدارا شاكريم كه انتخاباتي پرشور و رقابت جذابي بود. این موضوع یک نکته مثبت براي کارنامه کشور است. صرف نظر از اينكه چه كسي پيروز شد و چه كساني شكست خوردند، پيروز واقعي در اين انتخابات مردم ايران و نظام جمهوري اسلامي هستند. مسئولان نظام بايد از این امتیاز که در اثر حضور پرشور آحاد ملت در پای صندوق های رای ايجاد شده به بهترين شكل ممكن استفاده کنند. اين حضور را مي توان از دو بعد داخلي و خارجي نگاه كرد. خارج نشينان و بيگانگان با اين حضور متوجه خواهند شد كه توطئه‌هاي‌شان عليه نظام جمهوري اسلامي بدون فايده بوده است. از لحاظ ایدئولوژیک نيز اين حضور بیانگر اعتمادی است که مردم به صندوق رای دارند و اين موضوع، نكته قابل توجهي است. شما می دانید که بخشي از جامعه به برخی از رفتارهای حکومت يا برخي ارگان ها اعتماد آنچناني ندارند اما همين جمعيت به صندوق های رای اعتماد کردند و باید براي آن ارزش و احترام قايل شد.
با توجه به پايان رقابت انتخاباتي و تعيين رييس دولت دوازدهم، فضاي سياسي كشور بايد به چه سمتي حركت كند تا دو قطبی پيش آمده در جريان رقابت انتخاباتي از بين برود و يك فضای رفاقتی توام با وحدت در کشور حاصل شود؟


بسيار سوال زيبا و خوبي را مطرح کردید و از روزنامه «قانون» با سمت و سوي سياسي كه دارد، انتظار نمي رفت در اين برهه اين سوال را مطرح كند. اينكه شما از رفاقت حرف می زنید بسيار جالب است!شما در حال حاضر بايد بگويید دیدید كانديداي مورد نظر ما پیروز شد و كري‌خواني‌هاي اينچنيني را مطرح كنيد! نکته‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه دو قطبی‌شدن فضاي انتخابات قابل قبول نيست. در اين دوره بيشتر تلاش شد تا فضای سیاه و سفید برای رقابت به وجود بیایدكه این فضای سیاه و سفید آثار خودش را پس از انتخابات نشان خواهد داد. یعنی برخی از آن کسانی كه نامزد مورد نظرشان پيروز شد، دست به شادماني مي زنند و براي هواداران رقباي‌شان خط و نشان می کشند. از آن طرف طرفداران کاندیدهایی که رای نیاوردند، دچار نوعی دلخوری، یأس و نا امیدی می شوند كه این فضا، فضای خوبی براي كشور نیست. باید به گونه‌اي رفتار و برنامه ريزي شود که به سرعت از این فضا عبور کنیم و وحدت و یکپارچگی ملی آسیب نبیند. یکی از بهترین کارهایی که می‌شود کرد از طریق نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري است،به خصوص نامزدي که رای آورده است. روحاني بايد به گونه ای رفتار کند که طرفداران کاندیداي بازنده، احساس سرخوردگی نكنند و تصور نداشته باشند كه دوران تاریکی برای‌شان آغاز شده‌است. روند بايد به گونه‌اي باشد كه طيف بازنده نيز از پيروزي روحاني احساس رضايت كنند. این رفتار کاندیدای پیروز يك الگوي رفتاري صحيح براي جامعه است، نه تنها در این انتخابات بلکه در همه انتخابات‌ها بايد مورد استفاده نامزد پيروز قرار بگيرد. این حرکت از این جهت اهمیت دارد که به سرعت از این فضای دو قطبی که توسط کاندیداها برای جمع آوری رای ایجاد شده عبور می کنیم و کشور به وضعیت عادی بر مي گردد كه در آن حالت، همه احساس پیروزی و شادمانی مي کنند. چه مردمی که به کاندیدای پیروز رای دادند چه افرادي كه نامزد مورد نظرشان در انتخابات راي نياورده است.
برخي تحليلگران مطرح می کنند كه با توجه به اینکه حجت‌الاسلام رئیسی حدود 37 درصد از آرای مردم را اخذ کرده است، باید از افرادی که در ستاد او فعالیت می کنند و به نوعي در اين مدت منتقد دولت بودند در کابینه استفاده شود. نظر شما درباره اين موضوع چیست؟
این پیشنهاد به نظر من نه منطقی است نه امكان اجرایی شدن دارد. ريیس جمهور باید كابينه اش را با توجه به سلیقه خودش انتخاب کند و البته بعد از آن نيز در مورد اتفاقات پيرامون پاسخگو باشد. من معتقدم اگر ريیس‌جمهور مستقر به جاي استفاده از منتقدان و مخالفانش در كابينه و دولت مد نظرش، به منتقدان خود احترام بگذارد و آن‎ها را تحقیر نکند و به انتقادهای آن‌ها توجه کند و آن‌هایی را كه صلاح می داند، اجرایی کند تا بسياري از مشكلات حل شود.بدون شك اقلیت، انتظار حضور در کابینه را ندارد. از طرفي دولت ائتلافی شكل نگرفته كه جريان رقيب بخواهد سهم‌خواهي كند. متاسفانه برخی از صحبت های آقای روحانی در این دو سه هفته منتهي به انتخابات رياست جمهوري نگرانی هایی ایجاد می‌كرد که مخالفان دولت او نبايد تریبون داشته باشند و این‎ موضوع نگرانی و اضطراب را بیشتر می کند. مطرح شدن موضوعاتي مانند اينكه مخالفان از کجا پول آورده‌اندکه دولت را تخریب می کنند نبايد جايگاهي در ادبيات رييس جمهور داشته باشد. گذشته از این صحبت ها كه از روحاني در دوران انتخابات شنيده شد، در چهارسال گذشته نيز در این زمینه نقطه ضعف جدی در دولت وجود داشت. آقای روحانی منتقدان را انسان‌هايی پست و حقیري تلقی كرده و مرتب آن ها را تحقیر می کند. این موضوع بر هم زننده فضای روانی جامعه است. حال كه روحاني رييس جمهور شده است نبايد بنا را بر این بگذارد که با توجه به كاهش آمار راي دهندگان به رقيب او كه در دوره قبل 49 درصد بودند و دراین دوره به 39 درصد كاهش پيدا كرده‌است، ميزان منتقدان نيز كمتر شده‌است. آرا نشان مي دهد منتقدان دولت حدود یک سوم جمعیتي است كه در انتخابات شركت داشته و اين تعداد، جمعيت كمي نيست. اگر به اين افراد توجه و به آن‎ها احترام گذاشته شود و به نظرات و انتقادات آن ها توجه شود بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد.