سیدحمیدکلانتری

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پس از یک دوره یک ماهه رقابت گسترده بین کاندیداها و برگزاری مناظره‌ها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و سفرها و طرح دیدگاه‌های مختلف رقبا در فضای مجازی و ایجاد یک فضای پرنشاط و پرتحرک اجتماعی، سیاسی و البته گاهی همراه با تخریب و توهین و ... با حضور بالغ بر 70 درصد واجدین شرایط روشن شد و آقای دکتر روحانی مجددا به عنوان رئیس‌جمهور با کسب 58 درصد آراء ماخوذه انتخاب شدند و اعتماد دوباره مردم را البته با آرایی بیشتر کسب کردند.
انتخابات 29 اردیبهشت 96 حاوی نکات خاص و آموزه‌های فراوانی بود که لازم است مورد نقد و بررسی و توجه قرار گیرند.
1-مردم با حضور و مشارکت گسترده خود نشان دادند که بیشتر از همه به اولویت‌ها و منافع ملی کشور توجه دارند و برای آنها ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی در جهت پایداری، امنیت و توسعه کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است.
لذا با این حضور، حماسه‌ای بزرگ آفریدند و پشتوانه‌ای مستحکم برای کشور، نظام و دولت شدند.


ثانیا از مجموع مطالباتی که در جریان انتخابات بیشتر مطرح شد لازم است به دو موضوع رونق تولید و رفع معضل بیکاری در چارچوب برنامه‌های توانمندساز بنگاه‌های کوچک و متوسط و جلب مشارکت و سازماندهی جوانان به ویژه در حوزه روستاها در قالب تعاونی‌های تولیدی و خدماتی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اولویت ویژه داده شود.
ثالثا یکی از انتظارات به حق مردم از دولت منتخب خود، برخورد شفاف و موثر و قاطع با هرگونه رانت‌خواری، فساد و قاچاق که متاسفانه در حوزه‌های مختلف است، می‌باشد. بدیهی است مردم با محدودیت‌ها و کمبودها راحت‌تر کنار می‌آیند تا تبعیض و سوءاستفاده و ویژه خواری. با تاکیدی که رئیس‌جمهور محترم به اصول صراحت، صداقت، پاکدستی و پاسخگویی دارند شایسته است توجه ویژه‌ای به این خواست عمومی در مقابله با این نارسائی‌ها و در جهت بسط عدالت اجتماعی و توجه به اقشار محروم معمول گردد.
نکته آخر اینکه یاران و همراهان رئیس‌جمهور در قالب اعضای دولت و وزراء و استانداران و دیگر مدیران ارشد نقش به سزایی در اداره امور کشور و توفیقات رئیس‌جمهور در تحقق برنامه‌هایش ایفا می‌نمایند. استفاده از نیروهای باتجربه، کاردان، بانشاط، شجاع و همراه و همدل در چیدمان دولت جدید و حمایت از آنان یک ضرورت جدی است که توجه به این مهم و اصلاح پاره‌ای از ساختارها و فرایندهای اداری از همین فردا باید دنبال شود.
2-در ایجاد فضای پرشور و نشاط انتخاباتی عوامل متعددی موثر بودند؛ تاکیدات خاص مقام معظم رهبری بر ضرورت مشارکت گسترده مردم و ایجاد فضای مناسب برای رقابت کاندیداها و هواداران آنها، همچنین برگزاری برنامه‌های مختلف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی متنوع صدا و سیما به ویژه میزگردهای مناظره، تحرک و خلاقیت و نوآوری هواداران رقبا در فضاهای مجازی و گروهها و کانال‌ها، حضور شخصیت‌ها و گروههای موثر و مرجع اجتماعی و سیاسی به ویژه بزرگانی که علیرغم همه محدودیت‌ها از مقبولیت بالایی در بین جامعه و جوانان برخوردارند.
احساس مسئولیت و نگرانی جدی طرفین اصلی رقابت و هوادارانشان در بسیج همه ظرفیت‌ها و امکانات برای پیشگیری از پیروزی طرف مقابل از جمله این عوامل بودند...
3-اما متاسفانه در انتخابات تلخی‌ها، بداخلاقی‌ها و رفتارهای نادرستی که کم هم نبودند دیده شد و کسانی که مدعی ارزش‌های دینی و انقلابی بودند، انواع دروغ و تهمت و تخریب ناروای دولت و زیرسوال بردن عملکرد دولت وسیاه‌ نمایش دادن وضعیت کشور در حوزه فقر و بیکاری در بعضی از فیلم‌ها و اضافه بر اینها استفاده ابزاری از باورهای دینی و اعتقادی مردم و نام مبارک امام رضا (ع) و بخش هدایای آستان قدس و کارت هدیه یکصدهزار تومانی و غذا و گوشت تبرکی امام رضا (ع) با عکس کاندیدای موردنظر و استفاده از نیروها و امکانات نهادها و پایگاه‌ها و طلاب حوزه و ائمه جماعات مساجد و ائمه جمعه در حمایت از کاندیدای خاص و افشاگری‌ها و آبروریزی‌های متعدد در مناظره‌ها همه مجموعا باعث آسیب دیدن
سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی گشتند.
4- بالاخره با همه این مسائل انتخابات روند قانونی و مراحل اجرایی خود را پشت سر گذاشت و حضور گسترده و آرام و اثربخش مردم پای صندوق‌های رای سرنوشت انتخابات را به نام رئیس محترم دولت، آقای دکتر روحانی رقم زد...
البته دفاع جانانه، مستند و مسلط و همه جانبه آقای دکتر جهانگیری از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و مقابله با تخریب‌ها و برنامه‌های رقیب کمک بسزایی در جذب آراء به نفع آقای دکتر روحانی داشت.
اینک فضای کشور به لطف الهی و با حمایت مردم پیش روی دولت به خوبی باز شده است. ضمن عرض خدا قوت به آقای رئیس‌جمهور چند نکته را از زبان مردم و یاران حامی‌و مدافع حضور ایشان قابل ذکر و تاکید می‌باشد.
اولا همان طور که ایشان چندین بار گفتند آقای روحانی دولت صددرصدی است لازم است توجه نمایید یک جمعیت حدودا 40 درصدی که نامزدشان رای نیاورده است. بدیهی است که در اداره امور کشور به نحو مقتضی مشارکت جریان اقلیت با حفظ محوریت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جلب شود.
ثانیا از مجموع مطالباتی که در جریان انتخابات بیشتر مطرح شد لازم است به دو موضوع رونق تولید و رفع معضل بیکاری در چارچوب برنامه‌ها در توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط و جلب مشارکت و سازماندهی جوانان به ویژه در حوزه روستاها در قالب تعاونی‌های تولیدی و خدماتی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اولویت ویژه داده شود.
ثالثا یکی از انتظارات به حق مردم از دولت منتخب خود برخورد شفاف و موثر و قاطع با هرگونه رانت خواری، فساد و قاچاق است که متاسفانه در حوزه‌های مختلف وجود دارد. بدیهی است مردم با محدودیت‌ها و کمبودها راحت‌تر کنار می‌آیند تا تبعیض و سوءاستفاده و ویژه‌خواری. با تاکیدی که رئیس‌جمهور محترم به اصول صراحت، صداقت، پاکدستی و پاسخگویی دارند شایسته است توجه ویژه‌ای به این خواست عمومی‌در مقابله با این نارسائی‌ها و در جهت بسط عدالت اجتماعی و توجه به اقشار محروم معمول گردد.
نکته آخر اینکه یاران و همراهان رئیس‌جمهور در قالب اعضای دولت و وزراو استانداران و دیگر مدیران ارشد نقش به سزایی در اداره امور کشور و توفیقات رئیس‌جمهور در تحقق برنامه‌هایش ایفا می‌نمایند. استفاده از نیروهای باتجربه، کاردان، بانشاط، شجاع و همراه و همدل در چیدمان دولت جدید و حمایت از آنان یک ضرورت جدی است که توجه به این مهم و اصلاح پاره‌ای از ساختارها و فرایندهای اداری از همین فردا باید دنبال شود.
قطعا با توجه به نگاه مثبتی که در بین جامعه و به ویژه جوانان و نیروهای تحصیلکرده به دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات و اعتدال وجود دارد لازم است همه برنامه‌ها با نگاه بلندمدت مدیریت این تفکر در دوره بعد از آن باید تدبیر و طراحی شود تا بتوان نتایج مطلوب‌تری از اقدامات با نگاه بلندمدت به دست آورد...