سفر نرويد؛ برويد!

علي‌اصغر مونسان آخرين برآورد از ميزان خسارت واردشده از کوويد -19 به صنعت گردشگري را 12‌هزار‌ميليارد تومان اعلام کرده است. او گفته که نگران ورشکستگي اين صنعت است. وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي که قبلا هم نسبت به تعطيلي موزه‌ها و تاسيسات گردشگري در شرايط حساس شيوع ويروس کرونا مقاومت نشان داده بود، اينک نسبت به اطلاعيه اخير ستاد کرونا معترض شده و گفته است: در سطح ملي به کرات اين موضوع مطرح است که سفر موجب تشديد کرونا مي‌شود، در صورتي که رعايت نکردن فاصله اجتماعي، ازدحام و استفاده نکردن از ماسک، عامل اصلي شيوع است و سفر کمترين تاثير را دارد. او اين سخنان را در جلسه شوراي معاونان و مديران استاني اين وزارتخانه مطرح کرده و از ارسال نامه‌اي به رئيس‌جمهور درباره صدمه‌اي که به صنعت گردشگري وارد شده، خبر داده است. مونسان اظهار کرد که «در اين نامه تاکيد کرده‌ام در صورت ادامه اين روند، صنعت گردشگري صدمه جبران‌ناپذيري متحمل خواهد شد. در نيمه دوم سال، موج بزرگ بيکاري را شاهد خواهيم بود. بسياري از مردم تمام سرمايه زندگي خود را براي احداث تاسيسات گردشکري سرمايه‌گذاري کرده‌اند که با شراط به‌وجودآمده اميدي به درآمد و بازپرداخت وام‌ها وجود ندارد.
ولي تيموري، معاون گردشگري اين وزارتخانه هم در همان جلسه به اطلاعيه ستاد کرونا درباره پرهيز از سفر در تعطيلات ماه محرم واکنش نشان داد و تاکيد کرد که در ستاد ملي مقابله با کرونا مصوبه‌اي در خصوص لغو سفر وجود ندارد و در ادامه هم گفت: با توجه به اين‌که تنها يک ماه براي انجام سفر فرصت باقي مانده است مديران کل استاني بايد در جلسات استان از انجام سفر دفاع کنند و با اتخاذ تصميمات درست و تشديد نظارت‌ها به انجام سفر کمک کنند.
به سفر نرويد
هرچند وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و ‌صنايع دستي و برخي از فعالان گردشگري در بحران کنوني نسبت به ضد تبليغ‌هاي ستاد کرونا و وزارت بهداشت عليه سفر شاکي شده‌اند، اما وزارت بهداشت سفر را يکي از عوامل اصلي شيوع ويروس کرونا در کشور معرفي کرده و خواسته که از گسترش آن جلوگيري شود. سعيد نمکي، وزير بهداشت در واکنش به اين صحبت‌هاي وزير ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: بدون مصوبات ستاد ملي کرونا کسي حق تصميم‌گيري ندارد آقاي مونسان (وزير ميراث فرهنگي و گردشگري) هم نگران اقتصاد گردشگري هستند و طبيعتا اين سفرها در شيوع بيماري کرونا تاثير دارد. ما در تمام کشورها مي‌بينيم که در بعضي مناطق رفت و آمدها محدود شده اما مشهد و مازندران متاسفانه سفر بسيار زياد است؛ توصيه ما اين است که مردم به مسافرت نروند و نقاط قرمز را بشناسند. پيش‌بيني ما اين است که در پاييز پيک کرونا و آنفلوآنزا را با هم داشته باشيم. سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي در اين باره گفته است که «از مردم مي‌خواهم براي حفظ سلامتي خود و خانواده‌هايشان ، توصيه‌ها و مصوبات ستاد ملي مقابله با کرونا را جدي بگيرند و از سفرهاي غيرضروري جدا خودداري کنند، به‌خصوص تاکيد و توصيه من به مردم و به‌ويژه عزاداران اين است که به سفر نروند و به رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي مقيد باشند».


وضعيت مناسب سفر نيست
در نگاه آماري نيز به وضعيت مرگ و مير و تعداد مبتلايان، شاهد هستيم که در 180 روز گذشته 361‌هزار و 150 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 20‌هزار و 776 نفر جانشان را از دست داده‌اند. از روز يکشنبه (2 مرداد) تا دوشنبه (3 مرداد 99) 133 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و دو‌هزار و 245 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک‌هزار و 132 نفر از آنها بستري شدند. در اين بين سخنگوي وزارت بهداشت نيز از کليه شاگردان و شيفتگان مکتب اباعبدالله الحسين (ع) درخواست کرده است که به منظور پيشگيري از بيماري، تا حد امکان از سفرهاي غيرضروري در تعطيلات تاسوعا و عاشورا پرهيز کنند تا شاهد محرمي آميخته با شور و شعور حسيني در اقصي نقاط کشورمان باشيم.در اين شرايط پيام طبرسي، رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري با هشدار نسبت به «خطر از هم‌پاشيدگي ناگهاني سيستم درماني» گفت که کادر درماني و پرستاري بيمارستان‌ها به شدت خسته و از لحاظ روحي و رواني به‌هم ريخته است و با ادامه روند فعلي، در پاييز و زمستان شمار مرگ و مير بر اثر کرونا خيلي بالاتر خواهد رفت.