همتی از بازار ارز و تقلب‌ها چه گفت؟

رئيس کل بانک مرکزي در برنامه تلويزيوني عنوان کرد که «بازار ارز در آرامش به سر مي‌برد و در يک هفته گذشته ثبات به بازار ارز بازگشته است.» ثبات در بازارها يکي از خواسته‌هاي جدي فعالان اقتصادي بوده تا با امکان پيش‌بيني‌پذير شدن تحولات بتوانند به حفظ سرمايه خود اقدام کنند. حال به نظر مي‌رسد سياست بانک مرکزي در همين جهت و از بين رفتن نوسان بازار قرار دارد، چراکه چندي است نرخ دلار از کانال‌هاي 24 و 25 هزار تومان فاصله گرفته و در محدوده بين 22 تا 23 هزار تومان نرخ‌گذاري مي‌شود. همتي همچنين در ادامه افزود: «از اول با ارز 4200 توماني مخالف بودم اما تابع سياست‌هاي دولت هستم‌. دولت مي‌خواهد کالاهاي اساسي را با قيمت‌هاي پايين به دست مردم برساند. در اين زمينه، اگر بتوانيم مشکل توزيع را حل کنيم و ارز 4200 توماني حذف شود و مابه التفاوت آن  به صورت يارانه به طبقات پايين جامعه داده شود، جايگزين بهتري است. امسال تامين کالاهاي اساسي با ارز 4200 توماني کمتر مي‌شود.» او اضافه کرد: «سياست‌هاي جديد ارزي را از حدود يک ماه قبل شروع کرده‌ايم و اکنون آثار آن را مي‌بينيم و طي چند روز گذشته عرضه ارز در سامانه نيما بسيار خوب شده است. اگر ارز 4200 توماني حذف شود، نرخ ارز نيمايي و بازار آزاد نيز به هم نزديک شود بازار ارز به ثبات مي‌رسد که اين سياست بانک مرکزي است تا اين امر محقق شود.» برخي اذعان همتي به نزديک‌شدن نرخ ارز نيمايي و بازار آزاد را سيگنالي رسمي براي سهامداران بورسي مي‌دانند که اين موضوع را عامل تقويت برخي نمادها طي روزهاي گذشته عنوان کرده بودند.
سوءاستفاده از کارت بازرگاني
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه سخنان خود با بيان اينکه در دو سال گذشته 27 ميليارد دلار به دلايل مختلف به بانک مرکزي برنگشته بود، گفت: بين 250 نفري که به عنوان صادرکننده متخلف شناخته شده‌اند، برخي ناتوان مالي بوده‌اند که از آنها سوء‌استفاده شده است. همچنين، 70 نفر از اين 250 نفر به برخي‌ها متصل هستند، حتي بين آنها کارتن‌خواب هم ديده شده که با نام آنها کارت بازرگاني گرفته شده و تجارت صورت پذيرفته است.
وضعيت نقدينگي


او همچنين اظهار کرد که پايه پولي و نقدينگي تا پايان مردادماه سالجاري نسبت به پايان سال گذشته به‌ ترتيب چهار و 12 درصد رشد داشته که نشان‌دهنده کنترل نقدينگي و ثبات اقتصاد است. رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه اصلاح نظام بانکي بسيار پيچيده و بلندمدت است، گفت: در اين زمينه، ما سال‌ها شاهد ناترازي بانک‌ها بوديم که موجب رشد نقدينگي هم شده است.