پاسخ آیت‌ا... امام جمارانی به شهردار تهران

آيت‌ا... سيدمهدي امام جماراني
در پاسخ به شهرداري تهران:
مردم جماران بايد فقير بمانند
تا ساده‌زيستي امام نمايان شود؟!


آرمان ملي: يک محله معروف در تهران هيچگاه از اذهان پاک نمي‌شود؛ محله‌اي به نام جماران که نامش يادآور بنيانگذار انقلاب اسلامي است و حسينيه‌اي هم که به همين نام در اين منطقه واقع شده، خاطراتي دارد که ارزشمند است. اين محله اگرچه بسيار با ارزش و سرشار از خاطره است اما به‌هرحال نياز به نوسازي و بهبود شرايط دارد. پيروز حناچي شهردار تهران اما معتقد به کمترين تغيير در اين محله است و چندي پيش گفته بود‌: «هنگامي که نماينده گورباچف به ديدار امام در جماران آمده است، نوشته وقتي از ماشين پياده شدم، انتظار داشتم به سرسرايي بزرگ وارد شوم که در نهايت به کاخي منتهي مي‌شود؛ اما وارد روستايي شدم و در خانه‌اي معمولي وارد شدم؛ بنابراين با اين نگاه جماران يک محله نيست و در سطح جهاني، ملي و محلي بايد به آن نگاه کرد. طرح ويژه‌اي در شوراي‌عالي شهرسازي براي اين محله به تصويب رسيده که امروز اين طرح عمل کرده و جماران به شکل سابق نگه داشته شده است.» اکنون انتقاداتي به برنامه شهرداري براي محله جماران وارد است. منتقدان معتقد هستند که قصد شهرداري خريد خانه‌هاي اين منطقه با قيمت ارزان از اهالي آن است و مي‌پرسند چرا به اسم حفظ ميراث امام اين جفا انجام مي‌شود. آيت‌ا... سيدمهدي امام جماراني را بايد داراي نقش اصلي در اهميت دادن به منطقه جماران دانست. ايشان همان شخصيتي هستند که خانه‌اي براي امام‌خميني در جماران مهيا کردند تا بنيانگذار انقلاب اسلامي تا آخرين روز حياتشان در اين منطقه زندگي کنند. آيت‌ا... امام جماراني توضيح داده بود: «يک روز حاج احمدآقا آمده بود منزل ما که برويم جاي مناسبي براي سکونت امام پيدا کنيم. جايي پيدا نشد. ظهر در منزل ما ناهار مي‌خورديم که به حاج احمدآقا گفتم: «اگر منزل ما به دردتان بخورد، اين دو منزل کوچک اخوي و همشيره‏‌مان را با حسينيه يکي مي‏‏‌کنيم تا بتواند خواسته‏‌هاي ايشان را برآورده سازد.» ايشان برآوردي کردند و گفتند: «خوب است، منتها بايد خانم بپسندند.» خانم همان روز عصر تشريف آوردند و آنجا را ديدند و با اينکه خيلي مطلوبشان نبود، به خاطر امام پذيرفتند.» بنابراين پربيراه نيست اگر امروز آيت‌ا... امام جماراني از تصميمات شهرداري براي منطقه جماران گلايه داشته باشد.
گلايه امام جماراني از شهرداري
در پي اظهارات شهردار تهران مبني بر محدوديت ساخت‌وساز در محله جماران به منظور حفظ آثار حضرت‌امام(رض) بيانيه‌اي از سوي آيت‌ا... سيدمهدي امام جماراني از ياران امام خميني (ره) در مخالفت با اين طرح منتشر شد که در بخش‌هايي از آن آمده است:‌ همگان مي‌دانند که بنده دعوت‌کننده حضرت امام خميني(رض) به جماران بودم و منزل خود و حسينيه جماران را هم در اختيار ايشان قرار دادم و اهالي جماران نيز در طول سالياني که امام امت در جماران سکونت داشتند، به عشق و علاقه ايشان همه محدوديت‌ها و شلوغي رفت‌وآمدها و سختي‌ها را متحمل بودند...» امام جماراني به يادآوري روزگاري پرداخت که حناچي در مسئوليت ديگري حضور داشت و توضيح داد: «در سال 1380 در وزارت مسکن و شهرسازي طرحي پيشنهاد شد که 45 هکتار از محله جماران در شمول آن قرار مي‌گرفت و همين آقاي حناچي شهردار امروز و معاون آن روز وزارت مسکن، اين طرح را پخته و آماده کرده بودند که به منظور حفظ آثار و ميراث حضرت امام لازم است کل جماران در پوشش آن طرح درآيد و البته مساحت جماران کمتر از 45 هکتار بود و اين طرح اطراف آن را نيز شامل مي‌شد که خوشبختانه در آن مقطع با مخالفت جدي اهالي جماران اين طرح به ثمر ننشست وليکن آنها ظاهرا يک ماه بعد در شوراي عالي معماري و شهرسازي هدف خود را به طريق ديگري دنبال مي‌کنند و مصوب مي‌نمايند که خانه‌هاي کوچه‌هاي حسني‌کيا، چوبينه و نيايش در طرح جماران هستند و اينها حق ساخت بيش از دو طبقه را ندارند!»
راه نشان دادن ساده‌زيستي چيست؟
امام جماراني در ادامه تصريح کرده است: «شما اگر مي‌خواهيد ساده‌زيستي امام را نشان بدهيد اين مربوط به خانه محقر امام و حسينيه جماران است و چه ربطي به خانه‌هاي مردم دارد؟! گرچه اطراف بيت امام و حسينيه جماران هم حريم‌هايي وجود دارد...» امام جماراني تاکيد کرد: پس معلوم مي‌شود بحث به اسم حفظ ميراث امام است... بنده بعد از آنکه شهرداري تهران اضافه بناي ملک نهاد رياست‌جمهوري را به بهانه همين محدوديت ارتفاع بنا تخريب کرد، متحيرم اينها که با نهاد رياست‌جمهوري چنين رفتاري مي‌کنند با مردم...؟! شوراي محله و مردم جماران و بنده از رياست محترم جمهوري خواستيم که به اين موضوع رسيدگي کنند و ايشان هم از شوراي عالي معماري و شهرسازي موکدا خواستند که حقوق مردم در هر طرحي رعايت شود و اگر طرحي مخالف با اين مساله است را ملغي اعلام کنند وليکن متاسفانه تحت عنوان اينکه بايد کارشناسي شود، انجام کارشناسي اين طرح مهم را مجددا به عهده شهرداري تهران که خود مبتکر اين طرح بوده است، سپردند و پرواضح و مسلم است که آنها به حق و به نفع مردم رفتار نمي‌کنند. لذا بنده به عنوان کسي که دعوت‌کننده حضرت امام سلام‌ا... عليه به جماران بودم اين ظلم را در حق مردم جماران برنمي‌تابم و معتقدم روح حضرت‌امام(رض) از اين اعمال بسيار ناراحت مي‌شود... اينجانب دفاع از حقوق حقه مردم جماران را وظيفه شرعي و اخلاقي خود مي‌دانم و مجددا از شوراي عالي شهرسازي مي‌خواهم هر چه زودتر اين طرح را بردارند و اگر بناست که طرحي جايگزين کنند طرحي باشد که حقوق مردم در آن دقيق رعايت شود.