اخطار مازندران و گیلان به سفیران کرونا



شیما جهانبخش
خبرنگار


در آستانه ایام تاسوعا و عاشورا  و تعطیلی چند روزه پیش رو، و روزهای پایانی تعطیلات منتهی به آغاز سال تحصیلی، مسئولان وزارت بهداشت نگران هستند تجربه تعطیلات خرداد ماه و افزایش مسافرت‌ها و به‌دنبال آن اوج‌گیری کرونا بار دیگر تکرار شود.
چندی قبل سعید نمکی وزیر بهداشت درباره این سفرها به مردم هشدار داده بود و با ابراز نگرانی از وضعیت استان‌های مسافرپذیر مانند گیلان و مازندران از مردم خواسته بود به مسافرت نروند.
در حال حاضر از 22 شهرستان مازندران 20 شهرستان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و اغلب شهرستان‌های گیلان نیز وضعیت مناسبی ندارند اما باز هم برخی خانواده‌ها خطر را به جان خریده‌اند و بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی عازم این 2 استان شمالی شده‌اند.
به گیلان سفر نکنید
«محمود قاسم نژاد» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» شرایط استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا را بسیار شکننده اعلام کرد و اظهارداشت: با افزایش مسافرت‌ها و عدم رعایت‌ اصول بهداشتی توسط مردم در یک ماه گذشته این استان مجدداً در وضعیت قرمز قرار گرفته و آمار مبتلایان به کرونا و بستری‌شدگان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. بسیاری از شهرستان‌های استان بویژه رشت در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ما نگران هستیم در تعطیلات پیش رو با افزایش ورود مسافران شرایط سخت تری درانتظار استان باشد، از این‌رو از مسافران و افراد بومی که ساکن شهرهای دیگر هستند تقاضا داریم به گیلان سفر نکنند.
وی ادامه داد: می‌دانیم که بسیاری از افرادی که اصالت گیلانی دارند و در شهرهای دیگر ساکن هستند طبق رسم هر ساله تمایل دارند برای برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در زادگاه‌شان حضور داشته باشند اما باید بدانیم امسال شرایط به گونه ای است که این سفر می‌تواند باعث شیوع بیشتر بیماری در استان شود. در حال حاضر با نظارت‌های دقیق مسئولان و همکاری مردم استان تمام پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری رعایت می‌شود اما با حضور مسافران و افزایش تجمعات به طور قطع رعایت این موضوع کم رنگ‌تر و احتمال شیوع موج سوم بیماری در استان وجود دارد.
جانشین رئیس ستاد کرونای استان با اشاره به اینکه دید و بازدید، سفر و تجمعات از اصلی‌ترین دلایل شیوع بیماری کرونا است، افزود: با توجه به اینکه هیچ گونه خدمات تفریحی به مسافران ارائه نمی‌شود مردم و مسئولان استان از مسافران تقاضا دارند سفر به این استان را به زمان دیگری موکول کنند تا بتوانیم بخوبی پذیرای آنان باشم. جناب استاندار نیز از طریق صداوسیما از مردم خواسته‌اند برای همیاری با کادر درمانی و همچنین حفظ سلامت خود و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری فعلاً به استان سفر نکنند. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ساده انگاری و مسافرت‌های تعطیلات خرداد ماه باعث شد پیک دوم بیماری در استان شیوع پیدا کند. نگرانیم ادامه این بی‌توجهی‌ها و مسافرت در چند روز آینده استان را با بحران رو به رو کند. با تلاش‌های کادر درمان در حال حاضر از ۱۶ شهرستان ما بیش از نیمی از آنها در وضعیت سفید به سر می‌برند و مشکل اساسی ما بیشتر در شهرستان‌های ورودی است. به طور مثال در شهرستان رودسر که ورودی استان از سمت مازندران یا آستارا که ورودی از سمت اردبیل است شرایط خوبی نداریم.
قاسم‌نژاد با تأکید بر اینکه محدودیت‌های ترافیکی در تعطیلات پیش رو در استان اعمال خواهد شد، گفت: معمولاً در ایام اوج ترافیک و پیک سفرها پلیس ‌راه استان سعی می‌کند برای روان‌سازی ترددها محدودیت‌هایی را اعمال کند. امسال با توجه به شرایط کرونا با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راه این محدودیت‌ها با جدیت بیشتری اعمال خواهد شد؛ مردم توجه داشته باشند ممکن است این محدودیت‌ها سبب سرگردانی آنها در جاده‌ها شود پس ضروری است حتماً قبل از سفر از شرایط جاده ها مطلع شوند.
۳۰ درصد مبتلایان به کرونا در گیلان را مسافران تشکیل می‌دهند
«ارسلان سالاری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در همین رابطه به «ایران» گفت: در حال حاضر 5 شهرستان استان در وضعیت قرمز و 5 شهرستان در وضعیت زرد و هشدار قرار دارند از این‌رو یکی از دغدغه‌های اصلی ما تعطیلات پیش رو و افزایش مسافرت‌ها و احتمال شیوع بیشتر کرونا در گیلان است. وی ادامه داد: با تلاش‌های تیم درمان در اردیبهشت ماه شرایط بهتری داشتیم اما متأسفانه سهل‌انگاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه مسافران و مسافرت‌های خرداد ماه باعث شد روند ابتلا به کرونا رشد دوباره داشته باشد و امروز گیلان با چنین شرایطی مواجه شود.
سالاری با بیان اینکه ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا در استان را مسافران تشکیل می‌دهند، افزود: با توجه به روزهای پایانی تابستان وهمچنین پایان آزمون کنکور سراسری و همزمانی آن با تعطیلات پیش رو اغلب خانواده‌ها بدون توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا تصمیم به سفر گرفته و همین امر سبب نگرانی از اوج‌گیری دوباره کرونا در استان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه کادر درمان دچارخستگی شده است، گفت: چند ماهی می‌شود که کادر درمان و پرستاران درگیر این بیماری هستند. برخی از آنها چندین ماه خانواده‌های خود را ندیده‌اند و تعداد زیادی از همکاران خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند لذا از همه هموطنان عاجزانه درخواست می‌کنیم به گیلان سفر نکنند و بار بیشتری بر دوش کادر درمان استان نگذارند.
از مسافران مازندران پذیرایی نمی‌شود
«احمد حسین زادگان»، استاندار مازندران نیز در این زمینه اظهارداشت: در حال حاضر استان در شرایط قرمز قرار دارد و سفر به این مازندران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط سرویس دهی به مسافران در استان فراهم نیست افزود: با توجه به شرایط خاص استان و همچنین تعطیلات عاشورا و تاسوعای حسینی قاعدتاً تمام مراکز تجمعی مثل پاساژ‌ها و سایر اماکن عمومی مانند پارک‌ها، مراکز اقامتی گردشگری، مراکز پخت و پز و تهیه غذا تعطیل هستند. همچنین تمام طرح‌های دریا و مراکز ساحلی هم تعطیل بوده و امکان استفاده مسافران از این امکانات وجود ندارد.
حسین زادگان ادامه داد: در این شرایط اگر گردشگری ناقل باشد می‌تواند تعداد زیادی را دچار بیماری کرده و استان را با شرایط بدتری مواجه کند از این‌رو توصیه جدی ما این است مردم مسافرت‌های خود را به زمان دیگری موکول کنند. در شرایط موجود ریسک سفر زیاد است و شاید این سفر هزینه‌های زیاد و غیرقابل جبرانی برای مردم داشته باشد، درست نیست به خاطرچند روز تفریح سلامت خود را به خطر بیندازیم. وی در خصوص خبر اعلام شده مبنی بر ممنوعیت ورود مسافران به استان مازندران گفت: مسأله ‌ای که مطرح شده به خاطر محدودیت‌های ترافیکی بوده است البته مسافران باید بدانند تمام محدودیت‌ها با جدیت دنبال می‌شود.
بالاترین مقام اجرایی استان در خصوص حضور افراد محلی افزود: حضور افراد محلی که ساکن شهرهای دیگر هستند نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که به نگرانی‌های ما دامن می‌زند. با توجه به اینکه امسال مراسم‌ عزاداری ماه محرم به روال سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود و برگزاری مراسم‌ به شکل محدود است از همه هم استانی‌ها که در شهرهای دیگر ساکن هستند می‌خواهیم به این استان سفر نکنند.
حضور مسافران بحران آفرین است
«سیدعباس موسوی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به «ایران» گفت: در حال حاضر از ۲۲ شهرستان استان تنها 2 شهرستان در وضعیت زرد هستند و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌برند به‌همین جهت حضور مسافران می‌تواند بحران جدی در استان ایجاد کند. وی با بیان اینکه مسافرت‌ها نقش مهمی در انتقال ویروس کرونا دارد، گفت: غالب مسافرت‌ها به استان، مسافرت‌های تفریحی است. به‌همین جهت مسافران باید بدانند در حال حاضر شرایط مازندران مناسب نیست و هیچ مکان تفریحی خدمات به آنها ارائه نخواهد کرد. از این‌رو این مسافرت نه تنها تفریحی به‌دنبال نخواهد داشت بلکه سبب لطمات جبران‌ناپذیری خواهد شد. دسته دیگر مسافران، بومیان استان هستند که در شهرهای دیگر سکونت دارند و هر ساله برای برگزاری مراسم عزاداری به زادگاه شان می‌آیند. آنها هم باید بدانند امسال شرایط متفاوت بوده و باید برای حفظ جان خود و عزیزانشان مراسم‌ و عزاداری‌های ایام محرم را در همان شهر‌های محل سکونت خود انجام دهند.
وی در خصوص افرادی که می‌گویند ما در مازندران  ویلا و منزل شخصی داریم نیز گفت: از آنجایی که اغلب مسافرت‌ها به‌صورت دسته جمعی است این تجمعات حتی در خانه‌های شخصی نیز زمینه بیماری را فراهم می‌کند پس از مردم تقاضا دارم سفر به مازندران را به زمان دیگری موکول کنند.

نیم نگاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران : در حال حاضر از ۲۲ شهرستان استان تنها 2 شهرستان در وضعیت زرد هستند و بقیه شهرستان ها در وضعیت قرمز به سر می‌برد  به همین جهت حضور مسافران می تواند بحران جدی در استان ایجاد کند
استاندار مازندران: با توجه به شرایط خاص استان و همچنین تعطیلات عاشورا و تاسوعا تمام مراکز تجمعی  مثل پاساژ ها و سایر اماکن عمومی مانند پارک ها ، مراکز اقامتی، گردشگری، مراکز پخت و پز و تهیه غذا  تعطیل هستند . همچنین تمام طرح های دریا و مراکز ساحلی تعطیل بوده و امکان استفاده مسافران از این امکانات وجود ندارد
معاون استاندار گیلان: بسیاری از شهرستان های استان بویژه  رشت در وضعیت قرمز  به سر می برند و ما  نگران هستیم در تعطیلات پیش رو با افزایش ورود مسافران شرایط سخت تری درانتظار استان باشد از این رو از مسافران و افراد بومی که ساکن شهرهای دیگر هستند تقاضا داریم  به گیلان سفر نکنند