نذر اقلام بهداشتی در کاهش آمار بیماری کرونا چه تاثیری دارد؟ ماسک‌های سلامتی جایگزین قیمه‌های نذری

باتوجه به شیوع بیماری کرونا، افراد می‌توانند در ماه‌های محرم و صفر بانی توزیع ماسک‌های نذری شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین روز از دهه اول ماه محرم به نام عاشورا نامگذاری شده است، روزی که امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله‫حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران وفادارشان به شهادت رسیدند.
هرساله دسته‌ها و هیئات عزاداری، مراسماتی را برگزار می‌کنند که این مراسم‌های عزاداری در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی به قبل از اذان ظهر موکول می‌شود، هنگام پخش اذان نیز عزاداران در هر مکانی که باشند اقدام به اندوه و عزاداری و همچنین اقامه نماز می‌کنند. از جمله اعمال مهم این روز نیز می‌توان به خواندن زیارت عاشورا و سایر دعا‌ها اشاره داشت.
امام حسین‫(ع) در روز عاشورا پس از اقامه نماز با لب‌های تشنه توسط لشکر دشمن به شهادت رسیدند و این موضوع برای شیعیان بسیار دردناک است و هر ساله محرم و صفر ماه عزای شیعیان است.


امسال نیز هیئات و دسته‌های عزاداری از شب اول محرم اقامه عزا کرده‌اند، اما تفاوت‌هایی نیز این اقامه عزا با سایر سال‌های گذشته دارد.
شاید شور هرساله در خیابان‌ها به دلیل شرایط موجود و شیوع ویروس منحوس کرونا وجود نداشته باشد، اما در دل شیعیان، عزای امام حسین‫(ع) از یاد رفتنی نیست و به هر روشی این مراسم برگزار می‌شود.
حضور پرشور مردم در این شب‌ها قابل وصف نیست، اما در کنار این حضور مشاهده می‌شود که همه عزاداران نکات بهداشتی و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند و برای برگزاری مراسم عزاداری و خیمه سوزان در روز عاشورا هم مشکلی وجود ندارد.
بسیاری از افراد درباره طبخ غذا نیز در هیئات سوالتی دارند که بهتر است شهروندان درنظر داشته باشند، بر اساس ابلاغیه پلیس و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، غذای گرم در هیئات توزیع نمی‌شود.
البته در کنار اینکه هزینه پخت غذا در مناطق محروم توزیع می‌شود، اقلام بهداشتی مانند ماسک، محلول ضدعفونی کننده، خوراکی‌های خشک و بسته بندی شده بهداشتی نیز در بین عزاداران پخش می‌شود. تا به امروز نیز این روال ادامه داشته. هیئات مذهبی تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند تا شاهد شیوع این ویروس منحوس در بین عزاداران حضرت اباعبدالله حسین‫(ع) نباشیم.
حاج داود خسروآبادی مداح اهل بیت‫(ع) نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اسقبال مردم در نذر اهدای ماسک به عزاداران هیئات اظهار کرد: از قبل ماه محرم تاکیداتی به منظور رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت مردم و عزاداران حسینی می‌شد، چراکه سلامت مردم اولویت دارد.
مداح اهل بیت‫(ع) با بیان اینکه به خاطر روحیات و اعتقادات هموطنان نمی‌توان مراسمات عزاداری را تعطیل کرد، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی نیز تاکید کرد که مراسمات با رعایت نکات بهداشتی انجام شود. همچنین برای جلوگیری از شیوع بیماری در هیئات، نیاز است عزاداران از ماسک و مواد‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.
او گفت: ما نیز در هیئات خود موضوع استفاده از ماسک را در اولویت کار خود قرار دادیم، به همین منظور ماسک و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز را تدارک دیده‫ایم تا سلامت مردم حفظ شود.
خسروآبادی با بیان اینکه در همین راستا، بسیاری از افراد برای تامین ماسک مورد نیاز هیئت‌ها و سلامت عزادران بانی شده اند، گفت: در چند شب گذشته شاهد بودیم که بسیاری از افراد بانی برای توزیع ماسک در بین عزاداران حسینی شده‌اند و در حال حاضر بیشتر ماسک‌هایی را که افراد در مساجد و هیئات استفاده می‌کنند، از همان ماسک‌های نذری است.
مداح اهل بیت‫(ع) با اشاره به اینکه حفظ سلامی افراد از واجبات دین است، گفت: اگر هیئت‌ها تا پایان ماه‌های محرم و صفر این کار را انجام دهند، از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری می‌شود و افزایشی در آمار بیماران نخواهیم داشت.
او با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌ها امری مهم است، افزود: افراد می‌توانند به جای نذر غذا، اقدام به نذر ماسک و مواد ضدعفونی کنند و در مساجد هم در حال حاضر مشاهده می‌شود که افراد زیادی بانی برای خرید ماسک می‌شوند و عزاداران ماسک خریداری نمی‌کنند.
خسروآبادی بیان کرد: در حال حاضر نیز در بسیاری از هئیت‌ها بیشتر از حجم مورد نیاز استفاده ماسک نذری وجود دارد و بانیان به جای نذر غذا، ماسک خریداری می‌کنند.
مداح اهل بیت‫(ع) با بیان اینکه این نوع نذر زمینه شیوع بیماری را فراهم نمی‌کند، گفت: رعایت نکات بهداشتی بخشی از فرهنگ اجتماعی ما است و و این کار ساده می‌تواند از رقم خوردن اتفاقات بزرگ تری جلوگیری کند و بهترین کار هم رعایت فردی است.
او ادامه داد: هیئت‌ها نیز توصیه می‌کنند که اگر افراد نذری دارند در راستای سلامت مردم خرج کنند و در حال حاضر تولید ماسک در کشور به اندازه کافی وجود دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سینمای ایران کمتر به موضوع واقعه کربلا پرداخته است؟ سینما بدهکار عاشورا رضا دهکی تو برو خود را باش! رئیس‌جمهوری آینده چه چالش‌هایی را پیش روی خود خواهد داشت؟ دردسرهای دولت سیزدهم دومین صندوق سرمایه‫گذاری ETF بازدهی مناسبی خواهد داشت؟ صندوق پالایشی یکم زیر سایه اما و اگرها آخرین تحولات برجامی بررسی شد از منتفی شدن مکانیزم ماشه تا بیانیه ایران و آژانس یک فعال اقتصادی: با یدک‌کشی نام گشایش قصد توجیه رونق اقتصاد را دارند پنهان‌کاری مشکلات با رمز گشایش اقتصادی اتهام جدید ترامپ به رقیب دموکرات نذر اقلام بهداشتی در کاهش آمار بیماری کرونا چه تاثیری دارد؟ ماسک‌های سلامتی جایگزین قیمه‌های نذری قدردانی رئیس‌جمهوری از هیئت‌ها و عزاداران در رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی واکسن ساخته شده در دیگر کشورها به فوریت خریداری شود نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری و جلوگیری از «اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مهم» کناره‌گیری کرد نصرالله: امارات به ترامپ و نتانیاهو خدمت مجانی کرد پاسخ به اسرائیل حتمی است