نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری و جلوگیری از «اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مهم» کناره‌گیری کرد

درس‌های استعفای «آبه»
من به شدت از مردم ژاپن بابت ترک این سمت پیش از پایان آن عذرخواهی می‌کنم‫.
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که از مقامش به علت وخیم شدن وضعیت بیماری از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
به گزارش عصرایران به نقل از بی‫بی‫سی، آبه گفته است که نمی‌خواهد بیماری جلوی انجام وظایفش بعنوان نخست وزیر را بگیرد.


وی از مردم ژاپن بابت عدم ادامه نخست وزیری تا پایان دوره‌اش عذرخواهی کرد. آبه سال‫هاست به بیماری کولیت زخمی مبتلا است و به گفته وی در سال‌های اخیر وضعیت بیماری وخیم‌تر شده است.
کولیت زخمی فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به خصوص روده بزرگ را درگیر می‌کند و هنوز علت اصلی این بیماری در جهان ناشناخته است.
سال گذشته آبه به رکورد طولانی‌ترین فردی که مقام نخست وزیری ژاپن را به طور متناوب در اختیار دارد، رسید. وی از سال ۲۰۱۲ نخست وزیر ژاپن است.
او تا تعیین جانشین به عنوان نخست وزیر به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.
وی در سال ۲۰۰۷ نیز پس از رسیدن به نخست وزیری از این مقام به دلیل ابتلا به کولیت زخمی استعفا داده بود.
ان‌اچ‌کی، سازمان ملی رادیو تلویزیونی ژاپن گفته است که آبه ۶۵ ساله خواسته است که با استعفایش برای دولت مشکلی ایجاد نکند.
آبه از زمان نوجوانی به این بیماری دچار شده و در هفته گذشته به دو بیمارستان مراجعه کرده بود و با اینکه دلیل این مراجعه‌ها به صورت علنی اعلام نگردید اما یکی از آنها ۸ ساعت به طول انجامید. وی در کنفرانس خبری گفت که از اواسط ژوئیه بیماری کولیت او دوباره فعال شده و سلامتی وی رو به کاهش است.
آبه گفت در حال حاضر درمان جدیدی را آغاز کرده که نیاز دارد تا به صورت مداوم تحت نظر باشد و به او اجازه نمی‌دهد تا وظایفش را به عنوان نخست وزیر انجام دهد.
نخست وزیر ژاپن گفت که نمی‌تواند اجازه ‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌های مهم خطایی بوجود بیاید و به همین دلیل از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.
وی گفت: بر همین اساس من تصمیم گرفتم که نباید دیگر به عنوان نخست وزیر کار خودم را ادامه دهم.
من به شدت از مردم ژاپن بابت ترک این سمت پیش از پایان آن عذرخواهی می‌کنم و این در حالی است که همچنان کشور درگیر ویروس کرونا است و محدودیت‌هایی برقرار است.
شینزو آبه تا سپتامبر سال آینده میلادی به عنوان نخست وزیر ژاپن انتخاب شده بود.
پیش از این مقامات حزب لیبرال دموکرات ژاپن، کناره‌گیری وی را تکذیب کرده بودند و گفتند که آقای آبه در سلامت کامل به سر می‌برد.
در حال حاضر حزب لیبرال دموکرات باید در فرایند یک انتخابات، رئیس جدیدی را برای حزب خود انتخاب کند.
پس از آن هم پارلمان ژاپن باید رای به انتخاب یک نخست وزیر جدید بدهد.
فردی که جایگزین آبه می‌شود تا سپتامبر ۲۰۲۱ در این مقام خواهد بود.
واکنش ایران به استعفای نخست‌وزیر ژاپن
سخنگوی وزارت امور خارجه به استعفای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داد.
به گزارش خبرآنلاین، سعید خطیب‫زاده در ارتباط با استعفای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و شینزو آبه در هر دو دوره فعالیت به عنوان نخست وزیر، کمک‫های ارزنده‫ای به توسعه روابط دو ملت انجام داده است. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود‫: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اراده خود بر تقویت روابط با ژاپن و قدردانی از توجه آبه به روابط دو ملت، برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می‫نماید. نخست وزیر ژاپن که از مقام خود استعفا کرده، روز جمعه در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت که وضعیت سلامتی‫اش وخیم‫تر شده و از ماه گذشته احساس خستگی می‫کند.
او با بیان اینکه استعفا از ایجاد مشکل در شکل‫گیری خلاء رهبری جلوگیری می‫کند، تصریح کرد: به دلیل بیماری اعتماد به نفس خود برای خدمت به ژاپنی‫ها را از دست داده است.
آبه همچنین افزود که به دنبال درمان است اما به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سینمای ایران کمتر به موضوع واقعه کربلا پرداخته است؟ سینما بدهکار عاشورا رضا دهکی تو برو خود را باش! رئیس‌جمهوری آینده چه چالش‌هایی را پیش روی خود خواهد داشت؟ دردسرهای دولت سیزدهم دومین صندوق سرمایه‫گذاری ETF بازدهی مناسبی خواهد داشت؟ صندوق پالایشی یکم زیر سایه اما و اگرها آخرین تحولات برجامی بررسی شد از منتفی شدن مکانیزم ماشه تا بیانیه ایران و آژانس یک فعال اقتصادی: با یدک‌کشی نام گشایش قصد توجیه رونق اقتصاد را دارند پنهان‌کاری مشکلات با رمز گشایش اقتصادی اتهام جدید ترامپ به رقیب دموکرات نذر اقلام بهداشتی در کاهش آمار بیماری کرونا چه تاثیری دارد؟ ماسک‌های سلامتی جایگزین قیمه‌های نذری قدردانی رئیس‌جمهوری از هیئت‌ها و عزاداران در رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی واکسن ساخته شده در دیگر کشورها به فوریت خریداری شود نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری و جلوگیری از «اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مهم» کناره‌گیری کرد نصرالله: امارات به ترامپ و نتانیاهو خدمت مجانی کرد پاسخ به اسرائیل حتمی است