ثروتمندترین مرد تاریخ، عجایب آماری بزرگ ترین نبرد و روایت قصه یاران


 
 
پای قصه عاشقان سیدالشهدا(ع)


سیما تیرانداز در برنامه محرمی شبکه 4،  داستان یاران امام حسین(ع)   را    روایت  می کند
 

برنامه «با حسین(ع) حرف بزن» که در سال‌های اخیر همزمان با شروع ماه محرم روی آنتن رفته، امسال نیز از شبکه نسیم پخش شد. علاوه بر این برنامه، «رفیق» یکی از تولیدات جدید تلویزیون است که به مناسبت ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) روی آنتن رفته و پخش آن کمتر از یک هفته دیگر ادامه دارد. نگاهی داریم به این دو برنامه که با استقبال بهتری نسبت به دیگر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در این ایام مواجه شده است.
 
 
با حسین(ع) حرف بزن

گفت‌وگو با قشرهای مختلف
 بخش اصلی برنامه «با حسین(ع) حرف بزن» مربوط به گفت‌وگو درباره امام حسین(ع) است. در هر قسمت از برنامه شخصیت‌های مختلف ازقشرهای گوناگون جامعه، هنرمند، کارمند، پزشک و... روبه‌روی دوربین می‌نشینند و به سوالاتی که از آن‌ها می‌شود، پاسخ می‌دهند. حضور افراد با جایگاه اجتماعی مختلف در این برنامه و منحصر نبودن مهمانان به چهره‌ها، از ویژگی‌های مثبت برنامه است که باعث می‌شود مخاطب با زاویه دیدهای متنوعی که هرکدام از مهمانان به موضوع برنامه دارند و توصیف خاص هر یک از آن‌ها از امام حسین(ع) و اهداف ایشان آشنا شود. البته که طبیعتا نوع توصیف بعضی از چهره‌های ادبی و هنری برای مخاطب جذاب‌تر و شنیدنی‌تر است.
سوال‌های غیرمعمولی
سوالاتی که از مهمانان برنامه می‌شود نیز جالب است. در این برنامه مانند برنامه‌های گفت‌وگو محور، مجری یا مصاحبه‌کننده همراه با مهمان در قاب دیده نمی‌شود و تنها مهمان در برنامه حضور دارد، به این ترتیب اگر صدای مصاحبه‌کننده را نشنویم، انگار مهمان روبه‌روی آینه در حال گفت‌وگو با خودش است. محتوای سوالات نیز موضوعات معمولی نیست. مهمانان برنامه باید درباره خودشان بازنگری داشته باشند، خود را در شرایطی که برای آن‌ها ترسیم می‌شود تصور و درباره امام حسین(ع) یا واقعه عاشورا عمیق‌تر فکر کنند. بسیاری از مهمانان حین پاسخ دادن به سوالات، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بعضی از آن‌ها با احساسات خالصانه خود مخاطب را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.
برشی از «ماه به روایت آه»
علاوه بر گفت‌وگو با مهمانان، در هر قسمت از برنامه مسعود فروتن بخشی از کتاب «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد را برای مخاطب روایت می‌کند. در این کتاب از زبان 12 راوی مختلف مانند امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و مسلم بن عقیل، به شخصیت حضرت عباس(ع) پرداخته شده است. قلم زنده‌یاد زرویی نصرآباد و شیوه نگارش این نویسنده به اندازه کافی جذاب است تا روایت فروتن را برای مخاطب شنیدنی کند، علاوه بر آن صدای خاص این گوینده و بیان خوب او نیز بی‌تاثیر نیست.
 
 
رفیق

گفت‌وگو در باب رفاقت
علی میرمیرانی که سابقه تولید برنامه خوب و متفاوتی مانند «گفت‌وگوی تنهایی» را در کارنامه دارد، برنامه «رفیق» را ویژه محرم 99 ساخته است. در هر قسمت مهمانان مختلفی در برنامه حضور  می یابند و به صورت غیرمستقیم درباره موضوعاتی مربوط به واقعه عاشورا و ویژگی‌های امام حسین(ع) و یاران ایشان صحبت می‌کنند. در این برنامه هم مانند «با حسین(ع) حرف بزن» شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون هنری، فرهنگی و اجتماعی در «رفیق» حضور خواهند داشت و هرکدام از آن‌ها درباره موضوع واحدی مانند رفاقت و فداکاری صحبت می‌کنند.
روایت قصه، گفت‌وگو، نمایش
برنامه «رفیق» بخش‌های مختلفی دارد و همین تنوع و یکنواخت نبودن یکی از نقاط قوت آن است. در واقع هر قسمت از برنامه شامل روایت قصه‌هایی درباره واقعه عاشورا، گفت‌وگو با مهمانان و یک بخش نمایش است. برنامه ابتدا با روایت سیما تیرانداز آغاز می‌شود و پس از آن مخاطب شاهد دقایقی کوتاه از گفت‌وگو با هریک از مهمانان خواهد بود. در واقع قصه‌‌ای که تیرانداز راوی آن است لابه لای گفت‌وگوها پخش و این قصه در قالب یک نمایش اواخر برنامه اجرا می‌شود. جالب این جاست که برنامه «رفیق» کاملا به صورت سیاه و سفید روی آنتن می‌رود.
قصه رفیقان به روایت سیما تیرانداز
سیما تیرانداز در هریک از قسمت‌های برنامه «رفیق»، داستان مربوط به یکی از یاران و رفیقان امام حسین(ع) و قصه همراهی آنان با امام را در واقعه کربلا  روایت می‌کند. شنیدن داستان شخصیت‌هایی که کمتر درباره آن‌ها شنیده‌ایم و قصه همیاری آن‌ها با حضرت سیدالشهدا(ع)، برای مخاطب جذاب است. گذشته از محتوای داستان‌ها، سیما تیرانداز هم با تسلط خوب و صدای خاصی که در روایت قصه‌ها دارد، مخاطب را به شنیدن قصه ترغیب می‌کند. به تناسب لحظه‌های داستان، افکت‌های صوتی خاصی به روایت او اضافه می‌شود که کمک زیادی به فضاسازی در ذهن مخاطب می‌کند.
 
 
 
مالک« آمازون » نخستین ثروتمند 200 میلیارد دلاری تاریخ
مدیرعامل آمازون به لطف افزایش ارزش سهام شرکتش پس از همه گیری ویروس کرونا به نخستین فردی تبدیل شد که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت دارد.به گزارش ایسنا به نقل از فوربس، انتشار اخبار مثبت از صورت درآمدی شرکت آمازون بار دیگر قیمت سهام آن را افزایش داد و این افزایش قیمت سهام باعث شد تا ثروت جف بزوس- مدیرعامل و بنیان گذار این شرکت از ۱۸۸ میلیارد دلار به ۲۰۵ میلیارد دلار برسد تا بدین ترتیب وی به نخستین فردی تبدیل شود که بالای ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت در اختیار دارد.در ماه های اخیر تقریبا در هر هفته ثروت بزوس به رکوردهای جدیدی رسیده است و به طور متوسط وی در دو ماه اخیر در هر هفته دو میلیارد دلار ثروتمندتر شده است. شیوع کرونا و باقی ماندن مردم در خانه ها، استفاده از فروشگاه های اینترنتی را به شدت افزایش داده و این مسئله فرصتی طلایی را برای آمازون فراهم کرده است تا به سودآوری هنگفتی برسد.
 
 

 
عجایب آماری بزرگ‌ترین جنگ تاریخ
با حضور 61 کشور، 75 درصد جمعیت زمین درگیر جنگ جهانی دوم شد  که 85 میلیون قربانی و هزینه 4 تریلیون دلاری بر جا گذاشت
 
جواد نوائیان رودسری – جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین جنگ تاریخ بشر است؛ هم از لحاظ وسعت وقوع و هم از نظر تعداد کشورها و انسان‌های درگیر آن. آغاز جنگ‌جهانی‌دوم، درست 21 سال پس از پایان جنگ‌جهانی‌اول در 11 نوامبر 1918 (19 آبان 1297)، نشان از آن دارد که این نبرد عالم‌گیر، ناشی از تضادها و درگیری‌هایی است که با جنگ اول به پایان نرسید. از سوی دیگر، شرایط سختی که برای بازندگان درنظر گرفته شده‌بود، خود زمینه را برای رویارویی و تلاقی نظامی فراهم می‌کرد. با‌این‌حال، آن‌چه درمورد جنگ جهانی‌دوم باعث شگفتی می‌شود، تنها مرور دلایل و چرایی وقوع آن نیست؛ بزرگ‌ترین جنگ تاریخ که روز اول سپتامبر سال 1939 رسماً آغاز شد، آمار و ارقام عجیب و غریبی هم دارد که بررسی آن‌ها، تعجب هر مخاطبی را برمی‌انگیزد. به بهانه هشتاد و یکمین سالروز آغاز جنگ‌جهانی‌دوم، با هم برخی از این آمار و ارقام را مرور خواهیم کرد.
تعداد کشورهای درگیر
در جنگ‌جهانی‌دوم که بین سال‌های 1939 تا 1945 میلادی (1318 تا 1324 خورشیدی)، به مدت شش سال ادامه داشت، 61 کشور از پنج‌ قاره جهان، به‌طور مستقیم درگیر بودند؛ جمعیتی حدود یک‌میلیارد و 700 میلیون نفر؛ این رقم معادل سه‌چهارم کل جمعیت کره زمین در آن روزگار بود. البته فکر نکنید که دیگر انسان‌ها از عوارض جنگ مصون ماندند؛ خیر! جنگ‌جهانی‌دوم، تقریباً همه آدم‌ها را تحت‌تأثیر خودش قرار داد؛ حتی قبایل بدوی اعماق جنگل‌های آفریقا را.
شرکت‌کنندگان در جنگ
بیش از 110 میلیون سرباز در جنگ‌جهانی‌دوم جنگیدند. از این تعداد، چیزی حدود 45 میلیون نفر، طی درگیری‌ها کشته شدند. یعنی به‌طور متوسط از هر پنج سرباز، دو نفر از بین رفتند. بیشترین تعداد نظامی درگیر جنگ، متعلق به سه کشور شوروی با 30 میلیون نفر، آلمان با 17 میلیون نفر و آمریکا با 16 میلیون نفر بود. بیش از 70 درصد این سربازان، نظامی حرفه‌ای نبودند و شامل کسانی می‌شدند که به صورت داوطلبانه یا در قالب بسیج عمومی، لباس سربازی پوشیدند. شاید یکی از دلایل تلفات سنگین در نبردهای جنگ‌جهانی‌دوم، همین باشد.
تلفات انسانی نظامی
آمارهای متفاوتی درباره کشته‌شده‌های جنگ‌جهانی‌دوم منتشر شده‌است؛ تخمین‌های‌کلی، چیزی بین 65 تا 85 میلیون قربانی را نشان می‌دهد که حدود 45 میلیون نفر از آن ها نظامی بوده اند. روس‌ها با 27 میلیون کشته، بالاترین تلفات را داشتند؛ روزی 18 هزار قربانی در طول جنگ! تنها در نبرد لنینگراد، طی 900 روز، یک‌میلیون کشته روی دست شوروی باقی ماند؛ در کل، حدود 70 درصد از تمام کشته‌شدگان جنگ‌جهانی‌دوم، مربوط به شوروی و چین بود. آلمان به عنوان آغازگر جنگ، حدود هفت میلیون کشته داد. بد نیست بدانید که 95 درصد کشته‌های آلمان، مربوط به حمله نظامی به شوروی، موسوم به عملیات بارباروسا بود.
تلفات انسانی غیرنظامی
اگر تلفات 45 میلیونی نظامیان و آمار 85 میلیونی کل تلفات جنگ را درست بدانیم، مجموع قربانیان غیرنظامی جنگ‌جهانی‌دوم، چیزی بالغ بر 40 میلیون نفر است؛ بخش مهمی از این تلفات در شرق آسیا اتفاق افتاد؛ تنها 12 میلیون غیرنظامی در حملات وحشیانه ژاپنی‌ها به شرق دور و مالایا کشته شدند. البته خود ژاپن هم از این قضیه مصون نماند. تنها در حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی، طی روزهای ششم و نُهُم اوت سال 1945(15 و 18 مرداد 1324)، حدود 220 هزار نفر از بین رفتند. آلمان، به ویژه در سال‌های پایانی جنگ، شاهد تلفات سنگین غیرنظامی بود و اگر قربانیان حملات هوایی متفقین را در نظر بگیریم، حدود یک‌میلیون و 700 هزار آلمانی غیرنظامی، در جریان جنگ‌جهانی‌دوم کشته شدند. بااین‌حال، بالاترین رقم قربانی غیرنظامیان، به شوروی تعلق داشت؛ حدود 19 میلیون نفر.
آمار اقتصادی
جنگ‌جهانی‌دوم، برای دوطرف، چهار تریلیون دلار هزینه داشت. این مبلغ به جز میزان خساراتی است که هر کشور درگیر، به دلیل تخریب شهرها و زیرساخت‌هایش متحمل شد. مثلاً انگلیسی‌ها فقط طی حملات هوایی عملیات «شیر دریایی»، از هفت سپتامبر 1940(16 شهریور 1319) به مدت 57 شب، یک‌میلیون واحد مسکونی را در لندن از دست دادند. جنگ، 272 میلیارد دلار هزینه روی دست آلمان‌ها گذاشت. شوروی، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن، به ترتیب 192، 120، 94 و 56 میلیون دلار برای جنگ جنون‌آمیز خود هزینه کردند. آمریکا بخشی از هزینه 341 میلیارد دلاری خود را به کشورهای متفق وام داد و به این ترتیب، هزینه‌های نظامی خود را به کمتر از 200 میلیارد دلار رساند. یادتان نرود که این ارقام مربوط به اوایل دهه 1940 میلادی (دهه 1320 خورشیدی) است.
شکوفایی استعدادها!
جنگ‌جهانی‌دوم باعث شد که دولت‌های درگیر از هر وسیله‌ای برای تجهیز خود استفاده کنند؛ به همین دلیل بازار اختراعات به ویژه در عرصه نظامی، رونق گرفت. آلمان در این زمینه پیشتاز بود؛ سیستم‌های عکاسی تقویت شد و به اختراع نخستین دوربین‌های جاسوسی فوق‌پیشرفته انجامید. موشک‌های وی.1 و وی.2 توسط فون براون در آلمان ساخته و به کابوس بریتانیایی‌ها تبدیل شد؛ اما در تحولات بعدی، به ویژه در عرصه اکتشافات فضایی سخت مؤثر بود. برای نخستین‌بار در جنگ‌جهانی‌دوم، رادار به معنای واقعی‌ کلمه ساخته و به کار گرفته شد؛ انگلیسی‌ها توانستند با این اختراع، به طور مؤثری از حجم حملات هوایی آلمان بکاهند. آلمان‌ها برای نخستین‌بار، راکت‌های مافوق صوت، گازهای شیمیایی رده اعصاب و موتور جت را اختراع کردند؛ هرچند که فرصتی برای استفاده گسترده از آن‌ها را نیافتند. هیتلر حتی موفقیت‌هایی در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای به دست آورده‌بود. دستاوردهای وی در ماه مه سال 1945، به دست روس‌ها افتاد و زیرساخت قدرت هسته‌ای شوروی در سال‌های بعد را شکل داد. کار در عرصه فناوری‌های الکترونیک که نقش مهمی در پیشبرد روند تهیه و تولید سلاح‌های پیشرفته داشت، حیرت‌انگیز بود؛ آمریکا در سال 1941 (1320 خورشیدی)، نخستین رایانه قابل برنامه‌ریزی، موسوم به زِد.1 را ساخت؛ این اختراع، نقش مهمی در شکستن کُدهای رمز ارسالی دشمن داشت. در همین سال‌ها، الکساندر فلمینگ موفق به کشف پنی‌سیلین شد و به میزان معتنابهی، از تلفات نظامی و غیرنظامی متفقین کم کرد.