نمايش «شعور حسينی» در عاشورای متفاوت

آرمان ملي: مردم اسلامي با برپايي مجالس عزاداري و نوحه‌خواني در سوگ امام حسين(ع) و شهداي دشت کربلا اشک ماتم ريختند و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي مراسم عاشوراي حسيني را با شکوهي خاص برگزار کردند. مردم سراسر کشور از ساعات ابتدايي روز يکشنبه مطابق با دهم ماه محرم و روز عاشوراي حسيني، با برپايي مراسم زيارت عاشورا، روضه‌خواني و هيأت‌هاي سينه‌زني و زنجيرزني اوج ارادت خود را به خاندان نبوت(ع) نشان دادند. امسال به‌رغم شرايط خاص و محدوديت‌هاي ناشي از بيماري کرونا، دلداران مکتب امام حسين(ع) به عزاداري پرداختند. عزاداران حسيني همزمان با ظهر عاشورا و بانگ اذان، عزاداري‌ها را متوقف و نماز ظهر عاشورا را به تاسي از سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدا... الحسين (ع)، اقامه کردند.
نداي يا حسين مردم خوزستان
عاشقان اهل‌بيت عصمت و طهارت خوزستان در عاشوراي حسيني عشق خود را به امام حسين (ع) نشان دادند. مردم خوزستان تا پاسي از شب با حضور در مساجد و حسينيه‌ها در فضاي باز عزاداري کردند. در اين مکان‌هاي مذهبي آيين‌هاي نوحه‌خواني و سينه‌زني برگزار شد. در برخي محله‌هاي خوزستان نيز دسته‌هاي عزاداري به صورت ثابت در محله خود عزاداري کردند و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاري اجتماعي را سرلوحه کار داشتند. عده‌اي از مردم نيز در خانه‌هاي خود در عزاي اين امام بزرگوار اشک ريختند و دين خود را ادا کردند.
رخت سياه بر تن قزوين


استان قزوين همنوا با سراسر کشور در سوگ سيد و سالار شهيدان، رخت عزا بر تن پوشيده و عاشقان و دلدادگان مکتب حسيني با رعايت نکات بهداشتي در رثاي اباعبدا... (ع) به سوگ نشستند. صحن و سراي امامزاده حسين بن‌علي بن‌موسي الرضا و امامزاده اسماعيل عليهماالسلام به‌عنوان ميعادگاه اصلي عزاداران حسيني شهر قزوين مملو از خيل عظيم عاشقان و دلدادگان حسيني است که با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي براي زيارت و عزاداري در اين مکان‌هاي مقدس حضور يافتند.
شور حسيني در لرستان
مردم لرستان همزمان با سالروز عاشوراي حسيني در غم شهادت عزيز زهرا(س) به سوگ نشسته‌اند و با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مقابله با کرونا اشک ماتم ريختند. مردم ولايي و محب اهل بيت در جاي‌جاي لرستان ديروز همزمان با سالروز شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفايش بر سر و سينه زدند و سياهپوش غم اين امام هستند.
هرمزگان عزادار شد
استان ساحلي هرمزگان امسال هم بهانه را از دست دشمن گرفت و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و اجتماعي و نه به کرونا در غم و اندوه شهادت حضرت اباعبدالحسين(ع) و 72 تن از ياران باوفايش با برپايي آيين‌هاي باشکوه عزاداري در شب و روز عاشوراي حسيني به سوگ نشست.
مردم سيستان و بلوچستان کربلايي شدند
سيستان و بلوچستان در روز عاشوراي حسيني يکپارچه سياه‌پوش شد و مردم ولايتمدار و عاشق اين استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) و ياران باوفايشان اشک ماتم ريختند. روز عاشوراي امسال نيز با وجود نگراني از شيوع ويروس کرونا باز هم با حضور گسترده پير و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتياق عزاداران حسيني در سراسر سيستان و بلوچستان برگزار شد تا بار ديگر مردم اين استان ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدا... الحسين (ع) نشان دهند.
سوگ حسيني در ديار سليماني
مردم ولايتمدار و دوستدار خاندان نبوت(ص) روز عاشورا در استان کرمان با برپايي مجالس عزاداري در سوگ امام‌حسين(ع) و شهداي دشت کربلا اشک ماتم ريختند و جلوه‌هايي از معرفت حسيني خود را به نمايش گذاشتند. مردم مومن ديار کريمان به‌ويژه جوانان با راه‌اندازي کاروان‌هاي خودرويي و سيستم‌‌هاي صوتي سيار فضاي هر کوي و برزن را مملو از حزن و اندوه کردند تا تاريخ بار ديگر شاهد جلوه‌هاي عاشورايي اين ملت ولايي باشد.
عزاداري در خراسان جنوبي
عزاداران اباعبدا... الحسين (ع) در خراسان جنوبي امسال با برگزاري پرشور آيين‌هاي عزاداري در شب و روز عاشورا ضمن رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، ارادت خود را با سالار شهيدان به نمايش گذاشتند. عزاداري روز عاشورا در سه نقطه شهر بيرجند در فضاي باز مسجد امام حسين (ع)، آستان امامزادگان باقريه و بهشت متقين (قتلگاه) بيرجند با حضور باشکوه سوگواران حسيني و در فضاي باز اين مکان‌ها برگزار شد.
ايلام در روز عاشورا
ديروز مصادف با دهم محرم الحرام و روز عاشورا استان ايلام با نواي يا حسين، يا حسين(ع) در هر خانه و محله و مسجدي معطر به ذکر سيد و سالار شهيدان بود. مردم ايلام با حضور در مصلي، خيابان‌هاي اصلي، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، مساجد و حسينيه‌ها در فضاي باز و با رعايت موازين بهداشتي از جمله رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، استفاده از ماسک و ازدحام نکردن، عزاداري کردند.
يزدي‌ها به سوگ نشستند
قشرهاي مختلف مردم شهرها و روستاهاي استان يزد روز يکشنبه همزمان با عاشوراي حسيني با رعايت موارد و اصول بهداشت فردي و جمعي در آيين‌ عزاداري روز دهم ماه محرم حضور يافته و در مظلوميت شهداي کربلا به خصوص امام حسين (ع) به سوگ نشستند.
آذربايجان‌غربي خون گريست
مردم آذربايجان‌غربي همزمان با سراسر کشور، عزاداري بي‌نظيري را با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي در روز عاشوراي حسيني برگزار کردند و عشق و ارادت خالصانه خود را به شهداي کربلا به‌ويژه سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدا... الحسين (ع) نشان داده و خون گريستند.
شور انسانيت در سوگ حسيني
همدان در ايام سوگواري اباعبدا... الحسين (ع) انعکاس شور عزاداراني بود که براي حفظ سلامت همنوع نذورات خود را در قالب بسته‌هاي معيشتي بين نيازمندان واقعي تقسيم کردند.عاشقان سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع) در اين روزها به‌علت شيوع ويروس کرونا رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را مبناي کار نيک خود قرار داده و با خودداري از توزيع نذري از در منازل خود، بسته‌هاي معيشتي را جايگزين کردند.
استان اردبيل عاشورايي شد
جاي جاي استان اردبيل همزمان با روز عاشورا غرق در ماتم و عزا شده و عاشقان اباعبدا... الحسين (ع) با اجتماع و عزاداري شور حسيني آفريدند. در اردبيل عزاداران حسيني در پياده‌راه شهيدگاه اين شهر که با فاصله‌گذاري و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي آماده شده بود تجمع کرده و به سينه‌زني و نوحه‌سرايي پرداختند.
پايتخت ميزبان عاشوراييان
پايتخت‌نشينان نيز ديروز در مناطق مختلف تهران با حضور پرشور خود و با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي به عزاداري پرداختند. با توجه به تاکيد وزارت بهداشت براي رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و مقابله با شيوع ويروس کرونا، تعدادي از مردم تهران هم با حضور در مجموعه‌هاي ورزشي از جمله آيت‌ا... سعيدي و تختي در روز عاشورا به عزاداري پرداختند.تهراني‌ها مراسم عزاداري را از ساعت 7 صبح آغاز کردند و همزمان با اذان عزاداري‌هاي خود را متوقف و نماز ظهر عاشورا با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي اقامه کردند.
عاشورا در مشهدالرضا (ع)
همگام با عاشوراي حسيني عاشقان حضرت امام حسين‌(ع) متفاوت با هر زمان ديگر سوگواري سيدالشهدا (ع) را در مشهد، شهر شهادت رقم زدند و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي شور و شعور حسيني را در عزاداريشان با هم آميختند. براساس مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا دسته‌هاي عزاداري به خاطر جلوگيري از شيوع اين ويروس اجازه حرکت در خيابان‌ها را نداشتند و زائران و مجاوران عزادار حسيني به‌صورت محدود و با رعايت فاصله اجتماعي از صبح ديروز براي عرض تسليت به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) به سوي حرم مطهر حضرت امام‌رضا‌(ع) حرکت کردند.