با خودمان بجنگیم نه با«کروناویروس!»

برای مقابله با «کروناویروس»، در فضاهای سرپوشیده ی پر ازدحام حاضر نشوید، همواره «ماسک» بزنید، «فاصله اجتماعی» را رعایت کنید، «شستشو»ی دست‌ها
فراموش نشود، برای لمس سطوح، حتماً از«دستکش یک بار مصرف» استفاده کنید. این‌ها ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین پارامترهای نه مقابله با «کروناویروس» که مواردی است برای رعایت «بهداشت فردی و عمومی».
بعید می‌دانم این چند مورد آن قدر حاد و پیچیده و سخت باشد که ما داریم زمین و زمان را به هم می‌دوزیم که متوجه شویم کرونا ویروس کی تمام می‌شود، واکسن آن کی کشف می‌شود و کلاً از چه زمانی به بعد ما می‌توانیم بدون کابوسی به نام کرونا ویروس، آزادانه زندگی کنیم!؟
عجیب است نه!؟ به جای آن که با خودمان، با عادات بیمارگونه ی خود در عدم رعایت مسائل و موارد بهداشت فردی و عمومی، با فراموش شده‌های زندگی ساز؛ داریم با کرونا می‌جنگیم! عجیب‌تر این که اصرار داریم کروناویروس را شکست دهیم! یعنی با عدم رعایت چند آیتم ساده، می‌خواهیم به جنگ یک ویروس ناشناخته، مهلک و مرموز برویم که بعد 9 ماه هنوز علم پزشکی و آزمایشگاه‌های مهم و مجهز دنیا برای تقابل با آن به جز همان چند مورد بالا راهی نیافته اند!مجهز‌ترین آزمایشگاه و پیشرفته‌ترین کشورهای دارای علم مدرن پزشکی به مردمان سرزمین خود توصیه می‌کنند: در فضاهای سرپوشیده ی پر ازدحام حاضر نشوید، همواره «ماسک» بزنید، «فاصله اجتماعی» را رعایت کنید، «شستشوی»ی دست‌ها فراموش نشود، برای لمس سطوح، حتماً از«دستکش یک بار مصرف» استفاده کنید. همانی که ما به سان حصاری قطور سعی داریم از آن عبور کنیم، فرار کنیم و تازه جان به سلامت در بریم مثل آن می‌ماند که در یک بیمارستان مجهز بستری باشیم اما برای فرار از آمپول زدن از طبقه دوازدهم به پایین بپریم تازه انتظار داشته باشیم زنده بمانیم!


طی روزهایی که گذشت به خصوص دو روز تاسوعا و عاشورا، جلوه‌هایی از شور و شعور حسینی این بار در رعایت پروتکل‌های تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از سوی عزاداران حسینی در سرتاسر کشور به نمایش درآمد. در این خیل عظیم شاید مواردی نیز به سبب برخی سهوها و
ساده انگاری ها، برخی پروتکل‌ها رعایت نشد که خود نشانگر همین مسئله است که به جای
جنگیدن و نابودی کرونا باید با خودمان بجنگیم. باید کروناویروس را برای مدتی در کنار خود پذیرا باشیم منتها شرایط و ضوابط همزیستی با یک ویروس مرموز و ناشناخته را یاد بگیریم. باید با عادات بدِ خود بجنگیم. باید با باورهای غلط بجنگیم و آموخته‌های بهداشتی برای مصون ماندن از بیماری اعم از کروناویروس و غیره را بازآموزی کنیم. باید به خودمان بقبولانیم این بار بشر در تقابل با این ویروس زانوی عجز بر زمین زده است. باید باور کنیم این ویروس شاید یک دهه در این کره ی خاکی جاخوش کند اصلا وقتی به جای مبارزه می‌گویند مقابله با ویروس کرونا یعنی رعایت چند بایدِ بسیار ساده و جان به سلامت در بردن.
این روزها همه در به در به دنبال اخباری امیدوار‌کننده می‌گردند که بالاخره تکلیف واکسن ویروس کرونا چه می‌شود. از کدام کشور قرار است واکسن وارد کشور شود. قیمت آن چند است. به دست همه خواهد رسید یا نه اما فراموش کرده‌ایم که با یا بدون حضور کروناویروس، ما باید این چند مورد را که بسیار ساده و معمولی است رعایت کنیم از کجا معلوم؛ شاید کرونا ویروس که نرفت هیچ، همین روزها میزبان ویروسی دیگر شد خطرناک تر، پیچیده‌تر و مرموز تر؛ چه می‌کنیم؟ بازهم لجبازی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های اجتماعی یا رعایت همان چند مورد ساده.
مخلص کلام؛ با خودمان بجنگیم هم ساده‌تر است هم ارزان‌تر و هم تضمین شده تر، کروناویروس یک هماورد نیست که با او رخ به رخ شویم با او باید کنار بیاییم مثل یک همسایه بد که ناچاریم او را تحمل کنیم، جا به جایی محل زندگی هم تغییری در همزیستی با این همسایه بد ایجاد نمی‌کند این ما هستیم که باید تغییر کنیم این ما هستیم که باید بهداشت را رعایت کنیم و این ما هستیم که باید دست از لجبازی برداریم...
تمام