ترافیک تحرکات دیپلماسی در خاور میانه

دکتر فتح اله دهقان- خاور میانه تا گذشته‌ای نه چندان دور در تئوری و عمل اولویت اول و استراتژیک غرب بود. اما، با بیدار شدن اژدهای زرد چین، شواهد حکایت از آن دارد خاورمیانه دیگر اولویت اول غرب نیست و در جابجائی استراتژیک صورت گرفته چین وشرق آسیا اولویت اول غرب است.
البته با توجه به اهمیت خاورمیانه و خلیج فارس، آمریکا و غرب نمی‌توانند این منطقه را به امان خدا بسپارند. به نظر می‌رسد به زعم آمریکا‌یی‌ها آنها باید مشکلات خاور میانه را تا حد امکان حل نموده و به سر منزل مقصود رسانده و سپس انرژی و پتانسیل آزادشده از این منطقه را صرف مقابله با چین کنند.از نظر آنها دو مسئله صلح اعراب و اسرائیل و وجود و حضور ایران در منطقه دو مشکل اساسی و عمده خاورمیانه است.
به احتمال زیادسفر‌های پر شمار دیپلماتیک این روزها با این دو محور مرتبط باشد.سفر پر شمار پیدا و پنهان دیپلمات‌های اسرائیلی به منطقه به طور مشخص این روزها به امارات،دیدارهای وزیر خارجه آمریکا از منطقه،سفر دیپلماتهای سعودی به عراق که از متحدین ایران می‌باشد.دیدارهای پرتعداد نخست وزیر و دیپلماتهای عراقی، سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان،سفر وزیر خارجه فرانسه به عراق،سفر‌های مقامات اسرائیلی از جمله وزیر خارجه این کشور به المان ودیگر کشورها. تحولات پر شمار و روزانه سوریه، ازجمله ورود افسران عالی رتبه سعودی به شرق سوریه در پوشش کاروان‌های نظامی آمریکا،تحولات لبنان پس از انفجار و نابودی بندر بیروت حکایت از این دارد،علاوه بر مسئله سوریه و لبنان که مورد مناقشه و اختلاف قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه می‌باشد.
رویدادی دیگر در حال رخ دادن است. حال سوال این است که در این تحولات و مناقشات اولویت اول ایران است یا صلح اعراب و اسرائیل؟با توجه به دشمنی اسرائیل با ایران،رقابت تاریخی اعراب با ایران،همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شخصیت غیر قابل پیش‌بینی ترامپ،اگر اولویت آمریکا، ایران باشد این تحرکات قابل تامل است.